דוד קבונובסקי
תפקידים באתר: מלחין
לידה: ?
פטירה: ?

ביוגרפיה

על-פי אליהו הכהן, דוד קבונובסקי היה "המלחין היהודי הראשון ששיריו הועלו ברוסיה על גלילים משעווה" (מתוך הכתבה "סיפור על כל שיר" מאת אביבה לורי, עיתון הארץ, 27.6.2007).

הגולש מיכה כרמון קיבץ עבור זֶמֶרֶשֶׁת מידע נוסף על המלחין (עריכה: אביתר מזֶמֶרֶשֶׁת):

דוד קבונובסקי היה מלחין צעיר ומוכר. הוא ישב בשנות התשעים של המאה ה-19 באודיסה וחיבר מספר לחנים ידועים שרובם לא התפרסמו בשמו.

ב-9.10.1891 פרסם קבונובסקי בעיתון "המליץ" את שני שיריו הראשונים (לשני קולות בליווי פסנתר), כשהוא מוסר את כתובתו באודיסה ומציעָם למכירה. בעיתון "החבצלת" ב-22.4.1892 ובעיתון "המליץ" ב-5.4.1892 הודיע הכותב כי "ידידו המשכיל נעים זמירות" דוד קבונובסקי התחיל להוציא נגינות לשירי ציון שכל ההכנסות מהן מיועדות ליישוב ארץ-ישראל. החוברת הראשונה כבר יצאה והיא מכילה שני שירים [אלה שפורסמו כבר ב-1891]:
1. "אל טל ואל מטר" או בשמו האחר "ציון" מאת שרה שפירא. השיר הובא לארץ על ידי בן עירו של המלחין, אחד ממתיישבי רחובות הראשונים, נתקבל מיד במושבות והפך לשיר-עם.
2. "אם אשכחך" (ציון תמתי) מאת דוליצקי. [כנראה שלא מדובר בלחן המוכר מאת הימן כהן]

בעיתון "הצבי" מיום 14.4.1893 וכן ב"המליץ" מיום 8.3.1895 מצוינים שני השירים הנ"ל וכן התודות שנשלחו לקבונובסקי מן הפועלים במושבות על העונג שמשביעים אותם מנגינות אלה בצאתם לעבודה, בזמן עבודתם ובשובם ממנה. הקוראים מוזמנים לכתוב למוזיקאי הצעיר מאודיסה ולרכוש את מנגינותיו. העורך מעיר כי השיר "אל טל ואל מטר" תורגם לגרמנית למען חובבי ציון שאינם שולטים בעברית.

כמו כן חיבר מנגינה לשירו של טשרניחובסקי "חג תרועת מלך" [אין שיר מוכר של טשרניחובסקי בשם הזה; אפשר שהיה זה כינוי נוסף לשיר ידוע שלו או שיר שנגנז ואבד – זֶמֶרֶשֶׁת]

ברשימה מאודיסה על האזכרה לפרץ סמולנסקין (1895) נאם יוסף קלויזנר, אחר כך הקריא טשרניחובסקי קינה של דוליצקי, "מספד על היחיד". קבונובסקי שר את שני שיריו הראשונים, "אל טל ואל מטר" ו"אם אשכחך", את "לנשמת עושה השחר" ואת שירו של סמולנסקין, "בנשף בטרם אלך לנוח", שפרסם ב"התועה". כן נכתב ברשימה: "לבקשת הנאספים אשר הרבו למחוא כפיים ולקרוא הידד שר קבונובסקי את המנגינה הנעימה פעמיים." לסיום כהדרן השמיע קבונובסקי את "חג תרועת מלך". [לו אך הייתה בידינו הקלטה מאותו אירוע... – זֶמֶרֶשֶׁת]



האזנה ברדיו האזינו לשירי דוד קבונובסקי ברדיו זמרשת
שירים שהלחין
שיר 1. אל טל ואל מטר (אל טל ואל מטר) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 2. אם אשכחך (לחן קבונובסקי) (ציון תמתי)
שיר 3. לנשמת עושה השחר (אם האדם עץ שדה)
שיר 4. נודו למייללת (לחן קבונובסקי) (נודו למייללת) תווים בדף השיר
שיר 5. נומה בני (נומה בני ילדי עטרת) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר


נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: