שושנה דמארי
השנים המאוחרות

דמארי שמרה על רמת ביצוע גבוהה ביותר גם בשנות השישים כשמאחריה כשלושים שנות זמר. ההקלטות שעשתה בראשית שנות השישים, הציגו אותה במיטבה, אך "שירי עם לוחם" שיצא לאור ב-1968 כבר היה שונה. למרות שביצועיה היו טובים, היו אלה שירים בהם היא נשמעה טוב יותר בעבר. היא המשיכה בהופעות והיתה פופולרית גם בשנות השישים והשבעים. הקלטות ששרדו מהופעות חיות בראשית שנות השמונים אמנם לא השתוו להישגיה בביצועיה המוקדמים, אך היא כבר הפכה ל"מוסד", והקהל התרפק על הזכרונות. בהקלטה מאוחרת שלה מ-1982, מקונצרט שערך גלי צה"ל  בפני חיילים, עם התזמורת הסימפונית חיפה, רוב השירים - היו שירים שפרסמה בעבר, ובהשוואה לביצועיה המוקדמים יותר, היא לא היתה במיטבה. 

הקלטת הדואט "לשיר אתך" עם בועז שרעבי ובהזמנתו [1987] החזירה אותה לתודעה הציבורית בישראל  כזמרת מהמעלה הראשונה. מילות השיר הרגשני שנכתבו במיוחד עבורה ע"י אהוד מנור, הלחן שחיבר להן בועז שרעבי, קולה ותמסורת הזמרים - חדרו אל לב המאזינים, והשיר היה להיט גדול. הצלחת הדואט עודדה אותה להקליט את האוסף הבא - "אור" [1988] אליו גוייסו מתי כספי כמעבד ומנצח, התזמורת הפילהרמונית והפסנתרן משה זורמן. עיבודי מתי כספי וצלילי התזמורת הפילהרמונית היו מרהיבים; דמארי היתה שוב במיטבה, וההצלחה היתה ללא תקדים לזמרת העומדת על הבמה כבר 51 שנים; שיר הנושא "אור" [נעמי שמר] היה להיט גדול, (*1) ונעשה להמנון בפסטיבל המחולות בכרמיאל, פסטיבל בו השתתפה דמארי מידי שנה. באותה שנה הוענק לה גם "פרס ישראל", (*2) ודמארי יצאה שוב למסע הופעות בארצות הברית ובקנדה [1989], אך הפעם בליווי מוקלט מראש של תזמורת, עם סיוע טכני, ובהשתתפות בועז שרעבי ששר אתה את הדואט "לשיר אתך" וגם ניגן בחלילית. היא עצמה, אז בת שישים ושש, נראתה יפהפיה ,דקת גיזרה וצעירה הרבה יותר משנותיה.

היא מיעטה להופיע אחרי אותן שנים, והקלטותיה היו ספורות; ב-1991 הוקלט בתכנית טלויזיה - "עוד הולכת אלייך", שיר שנכתב עבורה [ח.קינן, ד.זלצר] ובוצע על ידה.  ב-1998 היא הקליטה עבור הפרוייקט "עבודה עברית" את "זמר נוגה" [עם יואב יצחק], ובשנת 2000 - שני דואטים - "מסתורין" עם מתי כספי ו"מותר לחלום" עם בתו סויאן.

המלחין הצעיר עידן רייכל הצליח לשכנע את דמארי בת השמונים ואחת להקליט עבור אלבומו השני "ממעמקים" (*3) שני שירים - את שיר הפתיחה - "עלה נישא ברוח", ושיר הסיום - "האר את עיניו". האלבום זכה באחד מפרסי אקו"ם תשס"ה - פרס "ע"ש נעמי שמר ז"ל 'להישג השנה לאלבום עברי'". בנימוקי השופטים למתן הפרס נכללה ההערה הבאה: "שיתופה של מלכת הזמר העברי, שושנה דמארי, למארג המיוחד הזה הוא הצדעה להיסטוריה של הזמר הישראלי לדורותיו וסוג של אמירה, בבחינת: אני מחובר לעולם אבל בטבורי אני קשור לכאן". (*4) בעקבות הצלחת "ממעמקים" היו לרייכל ולדמארי תכניות נוספות להופעות ולהקלטות לשנת 2006, אך הזמרת נפטרה בטרם הספיקה לקיימן.  


1. נעמי שמר מחתה על השינוי שעשו כספי ודמארי במקצב השיר, אך בדיעבד, לאחר הצלחת השיר במקצב המהיר יותר מזה שהלחינה, קיבלה את השינוי בחיוב; 
2. בטקס הענקת הפרס שרה ירדנה ארזי את "עגילי דמאר", שיר שחובר עבור דמארי;   
3. "ממעמקים" יצא לאור בינואר 2005; 
4. פרסי אקו"ם תשס"ה, אתר אקו"ם; פרס אקו"ם נוסף ע"ש משה וילנסקי להישג השנה לשיר, הוענק לשיר "ממעמקים" מאותו אלבום.



נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: