יונה עטרי
צעדים ראשונים - עם מייסדי להקת הנח"ל

בת 17 , לאחר העדרות בת שנתיים, שבה יונה עטרי לרחובות, כדי לקחת את תעודת הזהות שלה, לצורך גיוס מוקדם לצבא. כבר בקלט במחנה 'סרפנד' (צריפין) היא לא החמיצה הזדמנות להופעה בציבור, ובלילות שבת הופיעה לפני החיילים בשירים ובחיקויים. היא המשיכה בכך גם כשעברה למחנה 'אלנבי' בירושלים. גיורא מנור, היוזם והמייסד של להקת הנח"ל, שמע אותה שם (היא שרה "שושנה דמארי"), ובחן אותה כמועמדת ללהקה שרצה להקים. כעבור שבוע, היא צורפה להרכב הראשון של להקת הנח"ל, שהוקמה בראשית נובמבר 1950. באותו הרכב הופיעה לצידם של יוסי בנאי, גאולה גיל, עזריאל פולני, דרורה חבקין ואחרים. הם שרו את 'יא ירח' 'הורה היאחזות' (שניהם של מוהר וזלצר), 'נאחז בכל משלט' (חבצלת וזלצר) והורה ממטרה (מוהר, וילנסקי). דובי זלצר הלחין עבורה מספר שירים וביניהם 'יונתי בחגווי הסלע' ו'מה דודך מדוד'.

החזרה הגנרלית של ההופעה הראשונה הותירה את קציני המטה שצפו בה - אדישים, אבל קהל היעד הגיב אחרת, והלהקה ופזמוניה היו להיטים. לחץ הבקשות להופעות הלהקה היה גדול, ולעיתים היה צורך לפצל את הלהקה לשניים: דובי זלצר, האקורדיוניסט הקבוע של הלהקה, הופיע עם קבוצה אחת, וחנוך חסון (ואקורדיוניסטים אחרים) עם השנייה. ההרכב הראשון לא הקליט את הפזמונים, אך מאוחר יותר הם הוקלטו על ידי בני המחזור השני.

בתום תקופת שירותה בצה"ל, התבקשה עטרי להמשיך להופיע בתכניות הבידור של הלהקה, ולחתום על שנת שירות קבע, אך היא החליטה שהגיע הזמן להשלים את לימודיה היסודיים והתיכוניים. האחראים לדבר הבטיחו לאפשר את לימודיה, אם תחתום על שנת קבע, והיא המשיכה להופיע בלהקה. בתקופת השירות הצבאי נשלחו חברי הלהקה ללמוד משחק בסטודיו הדרמטי של 'הבימה', אך רובם נשרו. יונה זכתה להערכה מיוחדת מפאני לוּבִּיץ', מורת הדרמה שלה. לוביץ' עזרה לה להשלים את לימודיה העיוניים, בכך שאיפשרה לה לגור בביתה, טיפחה אותה, עזרה לה בספרי לימוד, ואף קישרה אותה עם מורה פרטי (מנהל בית ספר, שהיה בעבר מתלמידי הדרמה שלה). עטרי חתמה על חצי שנה נוספת של קבע והשלימה את לימודי היסוד. לאחר מכן, השלימה גם את לימודיה התיכוניים בבית ספר אקסטרני. לאחר שחרורה מצה"ל, בין יתר פעילויותיה, היא הופיעה מדי פעם, כצמד עם מתי עינב (אז - צדיקריו), בתכנית זמר. רפי בן משה חיבר עבורן את מילות השיר 'דרך הטבק', לנעימה שהלחין קודם לכן להצגה 'דרך הטבק' ב'אהל' (1953). השיר התפרסם לאחר מכן תודות להקלטת 'צמד הדודאים'.
 



נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: