הזמר העברי המוקדם בשידור הציבורי (עצומה)

נוכח מצבו העגום של הזמר העברי המוקדם בשידור הציבורי, אנו קוראים לכם, הציבור הרחב, לחתום עלהעצומה ולפנות בהמוניכם לקברניטי רשות השידור וגלי צהל כדי לשנות את המצב.

סקירת המצב הקיים
המצב עגום
אנחנו תוהים
אנחנו דורשים
קריאה לפעולה!
העצומה
מכתב לאנשי הרשות מאת נגה אשד
מנשר מאת מהמלחינה הד"ר ציפי פליישר
כתובות בעלי תפקידים בשידור הציבורי
מן החתימות שנאספו
הערות נבחרות מקרב החותמים
עדכון נכון לאוגוסט 2013



המצב הקיים, נכון ליולי 2012


רשת א' - הרשת היחידה שבה קיימת תוכנית קבועה בנושא הזמר העברי המוקדם, בעריכתה והגשתה של רעיה אדמוני. התוכנית, "שירים למשמרת", משודרת בכל מוצ"ש בחצות (לא בדיוק פריים טיים).

רשת מורשת - לא ידוע לנו על תוכנית העוסקת בזמר עברי מוקדם או על תוכניות שבהן מושמעים השירים הללו. כמו כן, לאורך השנים, בכל פניותינו לרשת לקראת אירועים ו/או תאריכים חשובים בתחום, מעולם לא נעננו.

רשת ב' - אין אף תוכנית שעוסקת בזמר עברי מוקדם (או זמר עברי בכלל), וזאת למרות תוכניות רבות שאינן אקטואליה ברשת זו. כמו כן, לא תשמעו שם שירים עבריים ותיקים, אלא לרגל אירועים מיוחדים ביותר. יצוינו לטובה קרן נויבך ואיריס לביא שמשתדלות להביא לידיעת הציבור אירועים חשובים בתחום שאנו מדווחים להן עליהם.

רשת ג' - "הבית של המוזיקה הישראלית":

  • השעות היחידות בהן מושמע זמר עברי מוקדם הן בלילה שבין רביעי לחמישי (לאחר מאמץ רב של זמרשת ורעיה אדמוני), אלא שגם עתידו של הלילה הזה אינו מובטח.
     
  • לפני כחודש ירדה משידורהתוכנית "נחצ'ה בגימל" בעריכתו והגשתו של חתן פרס ישראל נחום (נחצ'ה) היימן, תוכנית שירשה את "נתיבה מדברת ומקשיבה" והייתה בה התיחסות גם לזמר העברי המוקדם. עד סוף הקיץ ישודרו בתוכנית שירים עבריים מזמנים שונים ופינת זמרשת תשודר כרגיל אחת לשבועיים. לאחר מכן עתיד התוכנית אינו ידוע. 
     
  • בשנה האחרונה שידרה רשת ג' את הפרויקט של הפיקוח המוסיקלי במשרד החינוך "בתי ספר שרים" - שעסק בכל פעם ביוצר אחר בזמר העברי, כולל יוצרים מוקדמים (יחסית). אנו מברכים על יוזמה זו, ומקווים שלא הייתה עניין חד-פעמי וחולף.
     
  • לאחרונה מונה לניהול רשת ג' יניב מורוזובסקי, מנהל חדש ונמרץ ועם רצון טוב, והבטיח לנו שיימצאו מסגרות שונות לזמר העברי המוקדם. עם זאת, הובהר לנו שהמטרה היא להגיע לקהל צעיר רב ככל הניתן, ועל כן תנסה הרשת "להצעיר" את התוכניות הרלוונטיות (מבחינת ביצועי השירים, ההגשה, וכו').


88FM - תחנה החורתת על דגלה שידור מוזיקה אלטרניבית ואקלקטית מכל הז'אנרים. אכן כל הז'אנרים, פרט לזמר עברי מוקדם.

קול המוסיקה - לעתים רחוקות משודרות תוכניות בתחום, בעיקר מופעים מוקלטים. לטעמנו - יש מקום לתוכנית קבועה ומעמיקה בתחום הזמר העברי המוקדם (על יוצרים, מבצעים, וכו').

גלי צה"ל - תוכנית הדגל המוזיקלית של התחנה היא "ארבע אחר הצהריים". בתוכנית משודרים בעיקר שירים משנות ה-70, ולעתים רחוקות, סביב תאריכים מיוחדים, גם שירים מוקדמים מעט יותר. לא ניתן למצוא בתוכנית שירים מוקדמים ממש, פרט לכמה שירים קבועים החוזרים על עצמם רבות. מעבר לכך, בתחנה יש מדי פעם תוכניות המוקדשות לזמר העברי המוקדם, בעיקר בחגים. בימים כתיקונם קטנים מאד הסיכויים לשמוע זמר עברי מוקדם בתחנה. השנה נכנס לתפיקד מפקד התחנה ירון דקל, אשר הודיע מעל הבמה בכנס הזמר העברי האחרון באוניברסיטת בר-אילן (יוני 2012) שהוא רואה חשיבות רבה בשימור הזמר העברי ובמקומו בתחנה. 

גלגל"צ - מוזיקה פופולרית ברצף, ללא זמר עברי מוקדם כלל. 

הערוץ הראשון בטלוויזיה: זמר עברי מוקדם משודר לעתים נדירות מאד בשידורי הלילה בלבד, ולרוב בשידור חוזר. 

לסיכום: הזמר העברי המוקדם נשכח, מוזנח, וגם כאשר כבר מושמע - הוא נדחק לקרן זווית ומושמע כמעט בסתר באישון ליל (בשעות שידור כמו אחרי אחת בלילה ועד חמש בבוקר ובמקרה הטוב, בסביבות חצות ואילך). 


אנו תוהים

  • כיצד ייתכן שברשת ב' משודרת כבר עשרות שנים התוכנית "רגעי קסם" (שירים ותיקים בלועזית), אולם לא נמצאה שעה יומית (או שבועית!) יחידה מקביילה לשדר בה שירים עבריים ותיקים? מדוע תוכניות נוסטלגיה בלילה מביאות "רוק קלאסי" או "אלביס פרסלי - המלך", אבל לא שעה יחידה אפילו על היוצרים שהיו אבות ואמהות הזמר העברי? כיצד ייתכן שנמצא מקום לתוכניות כמו "רגע של עברית" ו"הפסקול של המדינה", אבל לפינה על זמר עברי מוקדם, הכולל את כל ההיסטוריה שלנו, לא נמצא מקום?
     
  • מדוע ב"ארבע אחרי הצהריים" בגל"צ מושמע שוב ושוב שלמה ארצי ב"הרדופים" אבל לעולם לא ב"למה עזבתיני" או ב"פז כולה"? (הדבר נכון למבצעים רבים אחרים כמו חוה אלברשטיין ואריק איינשטיין, יהורם גאון, הפרברים, וכו' וכו'.) מדוע עדיפה תוכנית יומית של מוזיקה יוונית ("בשש עם שמעון פרנס") על פני זמר עברי מוקדם?
     
  • מדוע ב"קול המוסיקה" משמיעים מוסיקה אתנית קלאסית מכל העולם, לרבות זרקור על יוצרים רבים, אבל ממעטים להשמיע את היוצרים של הזמר העברי המוקדם, שיצרו לנו את הקלאסיקה של הזמר?
     
  • מדוע לגיטימי להשמיע פיוטים ומוזיקה יהודית מסורתית בפריים-טיים (רשת מורשת, רשת ג', ועוד), אך לא מסורת וקלאסיקה של העת היהודית החדשה בארץ ישראל? מדוע מסורת יהודית היא ברורה מאליה, אולם המסורת של ארץ ישראל, דרך הזמר העברי, נחשבת לאיזוטרית ולא ראויה בעיניי רשות השידור?
     
  • כיצד ייתכן שרשות השידור, פרט למספר שעות שבועי זעום ברשת א', מתעלמת מקיומו של ציבור שלם שאינו "צעיר" או "נוער"?  כיצד ייתכן ששידור ציבורי הממומן מכספי ציבור פועל אך ורק משקולי "רייטינג"?

  • מדוע התוכניות שכן מושמעים בהם שירי הזמר העברי המוקדם נדחקות לשעות שכוחות כגון אמצע הלילה?  

  • כיצד ייתכן שרשות השידור לא מבינה את הכח שיש לה בידיים להנחיל לדורות הבאים ערכים, שפה, תרבות, מורשת, שייכות, תחושת יחד - דרך הזמר העברי המוקדם?
     
  • מדוע גורמים מהרשות מציעים לנו לפנות לרדיו האזורי ולתחנות מסחריות למיניהן. התחנות המסחריות - אינן חייבות לציבור. השידור הציבורי - כן.
     
  • כיצד ייתכן שהזמר העברי בשטח במגמת רנסאנס ופריחה: 
    נכון לאוגוסט 2012:
    מועדוני וחוגי זמר חדשים נפתחים חדשות לבקרים  * אירועי שירה בציבור נפוצים בכל רחבי הארץ, כשהאולמות והרחבות מלאים עד אפס מקום, כולל בצעירים! * ברחבי הארץ מתקיימות סדרות העוסקות בתולדות הארץ דרך הזמר העברי המוקדם (ולהפך), בהנחיית דן אלמגור, יהודה בלכר, אליהו הכהן, קובי לוריא, נגה אשד, ורבים אחרים - כשהביקוש בקרב הקהל רק הולך ורב  *  מתקיימים סמינרים וסופי שבוע בנושא הזמר העברי במקומות שונים בארץ   *  מדי שנה מוציאה חבורת שהם תקליטור עם שירים אבודים של הזמר העברי המוקדם  *  ביוטיוב צצים יותר ויותר ערוצים של זמר עברי, וניתן למצוא יותר ויותר סרטונים של זמר עברי מוקדם המועלים על-ידי הציבור הרחב שטורח ויוצר להם קליפים מיוחדים, אשר זוכים למספר צפיות רב  * ברחבי הארץ פועלות במרץ מאות (!) חבורות זמר ומקהלות, אשר הרפרטואר שלהן כולל גם זמר עברי מוקדם  *  יותר ויותר מוזיקאים צעירים בוחרים לחדש את השירים הללו: להקת גאיה במופע "יפים הלילות בכנען", חבורת "דבקה פנטזיה" עם שירים מראשית ההתישבות, ברי סחרוף עם "שיר המים" של אבן גבירול, להקת "אל המשורר" שמבצעת את שיריו של ח.נ. ביאליק, רונה קינן שחידשה את "שלכת", "מיהו המילל ברוח", "אני מאמין" ועוד  המוני גננות ומורות שעושות שימוש באתר זמרשת ומלמדות שירי ילדים, שירי חגים, ושירים בכלל - מלפני קום המדינה  * באתר זמרשת כבר יש כ-5000 הקלטות של 2700 שירים מלפני קום המדינה  * בארכיון הצליל של הספריה הלאומית העלו לרשת את "אוצר הזמר העברי" של קול ישראל (הקלטות בנות 50 שנה ומעלה), אבל ברשות השידור - ממשיכים להתעלם מכל הנ"ל.

בעבר, רשות השידור הייתה הבית של הזמר העברי. בזכות רשות השידור למדנו שירים רבים ונחשפנו לעולם שלם בעזרת תוכניות כמו"שירו שיר" עם מאיר הרניק, דרך "שרתי לך ארצי" עם אליהו הכהן ודן אלמגור, ועד "נתיב הזמר" עם נתיבה בן יהודה, ותוכניות רבות נוספות.

אנחנו דורשים:

  • לשלב את הזמר העברי המוקדם (זה המוזנח ביותר, שמראשית הציונות ועד סביבות קום המדינה) בכל הרשתות הציבוריות, ובעיקר ברשת ג', שהיא "הבית של המוזיקה הישראלית" ואמורה לשדר זמר עברי מכל הזמנים;
     
  • לשלב את הזמר העברי המוקדם בגאון, גם בשעות השיא!

  • לשלב את הזמר העברי המוקדם כחלק מתוכניות זמר עברי מזמנים שונים;
     
  • בטלוויזיה: לתת מקום של קבע לזמר העברי המוקדם! למשל: סדרה על הזמר העברי המוקדם (כפי שעשו על הקיבוץ, על אישים מפעם, ועוד), פינה קבועה על שירים מוקדמים, מהדורה עדכנית בסגנון של "שרתי לך ארצי", לדור החדש. 
     
  • להתייחס לחלק עצום מהציבור - ציבור שאינו צעיר אבל חי ובועט, משלם מסים יותר שנים מכל מאזין צעיר, ובעל זכויות שוות לכולם, אם לא יותר מכולם;
     
  • להתייחס לאותו חלק רב בציבור, הכולל את כל הגילים, שאכפת לו מהתרבות ומהמורשת שלנו בכלל ומהזמר העברי המוקדם בפרט;
     
  • לתת ביטוי למגמות המתרחשות סביב: המוני אירועים ומפגשים של שירה בציבור, סדרות רבות של הרצאות על הזמר העברי המוקדם, עשרות רבות של חבורות זמר ששרות בקביעות, רשת האינטרנט שמתמלאת בזמר עברי ישן וגם מוקדם ממש (ולא רק בזמרשת), וכו'.
     
  • לתת מקום של כבוד למי שפעלו בתחום ברשות השידור, ולא רק החל מאהוד מנור. לפניו היו רבים וטובים כמו אמיתי נאמן, מאיר הרניק, נתיבה בן יהודה, וייבדלו לחיים ארוכים: גיל אלדמע, אליהו הכהן, דן אלמגור, נחום (נחצ'ה) היימן, ואחרים.

מכתבה של נגה אשד:

לחצו כאן לקריאת מכתבה של נגה אשד לקברניטי הרשות (קובץ PDF)


מנשר של המלחינה הד"ר ציפי פליישר


 

אנו קוראים לכם לפעול!

חשוב לדעת: אנו, זמרשת, פועלים במהלך כל שנות קיומנו להרחבת שידורי הזמר העברי המוקדם בשידור הציבורי. פה ושם אנו מצליחים (השארת תוכניתה של נתיבה בזמנו, שידורים ואזכורים מיוחדים, פינה בתוכניתו של נחצ'ה, לילה שלם של זמר עברי מוקדם ברשת ג'), אולם רק עם הירתמות הציבור הרחב יוכל לחול שינוי ממשי.

אנו קוראים לכם לא להישאר אדישים ולפעול בכל דרך אפשרית כדי להציל את הזמר העברי המוקדם שלנו בשידור הציבורי, וכן לרתום את כל מי שאתם יכולים להצלחת השינוי. 

תוכלו לפעול בדרכים הבאות:

  1. לכתוב לקברניטי השידור הציבורי (לפי הכתובות שלהלן; כדאי לכתב את כולם בעותק סמוי). ניתן להיעזר בנקודות שהעלינו לעיל.
  2. לחתום על העצומה
  3. להפיץ את העצומה (במייל, בפייסבוק, באתרים שברשותכם) 

כתובות ברשות השידור וגלי צה"ל:

מנהל קול ישראל (מיכאל מירו):  radiodirector@iba.org.il  
מנהל רשת ג' (מיכאל מירו): radiodirector@iba.org.il  
מנכ"ל רשות השידור (יוני בן מנחם): mankal@iba.org.il
לשכת הדוברות ברשות השידור: dover@iba.org.il
קבילות הציבור ברשות השידור: ombudsman@iba.org.il 
מנהל רשת ב' (יאיר קורן): yk@netvision.net.il
הנהלת הטלוויזיה הישראלית: tvmanager@iba.org.il  
גל"צ - פניות הציבור: radio@galatz.co.il
גל"צ - ראש מחלקת המוזיקה (יורם רותם): rotem_yo@galatz.co.il
מנהלת גלגל"צ (דלית עופר): glglz@galatz.co.il
מנהל קול המוסיקה (אריה יאס): kolhamusica@iba.org.il
מנהל רשת א' (אבישי פלחי): avishaifal@gmail.com
מנהל 88 FM (משה מורד): 88fm@iba.org.il 


בין החתימות שנאספו עד כה:

חוקרי הזמר: אליהו הכהן, דן אלמגור, נחומי הרציון, ד"ר נתן שחר, קובי לוריא

מוזיקאים ומוזיקולוגים: נחצ'ה היימן, פרופ' משה זורמן, פרופ' שי בורשטין, שמעון כהן, צבי אבני, פרום' אדוין סרוסי, ד"ר ציפי פליישר, פרופ' עופר בן-אמוץ, פרופ' איתן אביצור, יוסי ספיבק, יוסף מוסטקי, ועוד.

מובילי שירה בציבור: חן בניאן, מירון אגר ("בוביזמר") נגה אשד, יוסי לב, רבקה'לה בר, פרדי ברק, אריה ברכה, יוסי ברכה, מוישלה גרשטיין, ועוד.

זמרות וזמרים: חנה אהרוני, עדנה גורן, דודו אלהרר, שולמית לבנת, אסנת פז, אורה זיטנר, יונית שקד-גולן, רונית אופיר, נציגים מוותיקי הגבעטרון, דפנה זהבי, דרור רומם ("הגרובטרון"), לאה אברהם, ועוד.

בני משפחה של גדולי היוצרים: יובל זעירא, עפרה סמבורסקי-חמדת, אילה יפתח-ולבה, שי קיפניס, צפירה יונתן, מיקי ושרי גרינשפון, דפנה זהבי, יעל מדיני (אחייניתו של יהודה שרת), אבנר הרוסי, שרה זמיר-אלמגור, ועוד.

עוד מאנשי הזמר העברי: דודו ברק, שמרית אור, לאה נאור, מוטקה שלף, אורי קריב, יוסי זייפרט, יעל שהם, גדעון אפרתי, מנצחים ומנצחות של מקהלות וחבורות זמר, מורים למוסיקה, ועוד.

אנשי רוח, אנשי חינוך ואנשי ואקדמיה: עמוס עוז, פרופ' פניה עוז-זלצברגר, פרופ' רנה שפירא, פרופ' יפה ברלוביץ, פרופ' דוד אסף, יעל מדיני, אורה מורג, ועוד.

אנשי רשות השידור וגל"צ - לשעבר ובהווה: רבקה מיכאלי, ריקה בר-סלע, רחל הרמתי, חיים קינן, דני אורסתיו, אורה הרמן, נאוה אחירון-בודר, קלוד בוכבינדר, אפרים לפיד

צעירים רבים, כולל נוער, ואפילו ילד בן 11!

עוד חתמו: אנשים מכל שכבות הציבור, מכל הגילים, מכל סוגי העיסוקים ומכל רחבי הארץ - ממטולה ועד אילת, ממזרח ועד ים.


הערות נבחרות מקרב החותמים:

ההערה המובילה בקרב החותמים - ציטוט דבריו של יגאל אלון: "עם שאינו מכבד את עברו גם ההווה שלו דל - ועתידו לוט בערפל."

אליהו הכהן: 
זהו מנשר של חובבי זמר ושוחרי טוב העושים לילות כימים בהתנדבות להפצת שירי 70 השנים הראשונות ליישוב (1878-1948), פנייתם אל מוסדות התרבות והתקשורת של ישראל לפעול לחשיפה ראויה של תשתית הזמר  העברי, באה לאחר שהם עצמם הציבו  דוגמה אישית מבורכת: הם הקימו אתר אינטרנטי "זמרשת" רב קיבולת המכיל מאגר נתונים של אלפי שירי זמר והקלטות העומד לרשות הציבור בכל שעות היממה ללא כל תשלום. אל יוזמה ברוכה זו צריכים להצטרף אמצעי התקשורת, ברוח הכתוב במנשר.

יובל זעירא: כבנו של המלחין הדגול מרדכי זעירא, שליווה בשיריו את המדינה בדרך, שתיעד בשיר את מאבקו של העם באויביו,   כואב לי לראות איך האוצר הלאומי הזה (ושיריהם של עשרות מלחינים אחרים) יורד לטמיון בגלל חוסר היחס של שרותי השידור. אני פונה להנהלת רשות השדור - אנא הקדישו הרבה יותר זמן להשמעת הזמר העברי המוקדם, לפני שיאבד לנו לעד. 

דודו ברק, ירושלים (פזמונאי, משורר, איש רדיו בדימוס): ליאור הזמר שלנו יש נביעה. שימרו עליה כעל בבת העין. דודו ברק.

עדנה גורן, גבעתיים: אכן, יש עדיין (תודה לאל) קהל מאזינים המעוניין לשמוע את השירים היפים הקלאסיים! ב ה צ ל ח ה !

מיה שביט, חופית (מנצחת מקהלות): 
הזמר העברי המוקדם הוא תופעה שאין לה אח ודוגמא בעולם והוא מפעם בלב כל אחד מאיתנו שחווה את הימים היפים בהם השידור הציבורי היה מקור, להקלטתו, הפצתו ושימורו של הזמר העברי.. 'רוח העם' שאבה הרבה כוחות נפש מהשידור הזה בעיתות מצוקה  חובה עלינו לדאוג לכך שגם הדורות הבאים יזכו להכיר את אוצרות הזמר העברי המוקדם.

שולמית לבנת:
בהרים כבר השמש מלהטת...ליוית אותי ארצי בלובן שקדיה... אם גם ראשנו שח...הבה ונתלקח...  זו תשתית התרבות שלנו, ובלעדיה אין "ואידך זיל וגמור".

קובי לוריא, תל-אביב:
בין שפע התחנות ברדיו לא יכולה להיות תחנה אחת לרפואה שתוקדש לשימור המורשת המוסיקלית הנהדרת שלנו ברוח "זמרשת"? 

מיכאל קוכמן:
הפירורים המועטים של הזמר העברי הקדום ש"רשות השידור" (רדיו וטלוויזיה) מקדישה למאזינֵהַּ וצופיה משודרים בעיקר בלילות ומבטאים בכך את הזלזול וההשכחה של הזמר העברי הקדום שהיה גורם מרכזי לעוז רוחם של אנשי "המדינה שבדרך" במאבקם להקמת המדינה. אומנם הנטייה להשכחה היא טבעית, אולם לא במידה כה רבה ודרסטית כפי שנוהגת רשות השידור. בנושא זה ראוי להאזין מחדש לדברי  ברל כצנלסון, בן העלייה השנייה, על היחס לאנשי העלייה הראשונה במאמרו "קודמי קודמינו": "כי דור בדור ימרוד - זה מדרך הטבע. אבל כי דור לדור יהיה כלא היה - זוהי קללה מיוחדת מפרשת התוכחה שלנו. והלוא דור שאינו מכיר את אבותיו אינו מכיר את עצמו". 

נפתלי שטרן, ניר צבי: 
הזמר העברי המוקדם הוא נשמת אפה של הציונות ואחת החוליות החשובות בהתקבצותנו המחודשת כעם בארצו. עם כל הכבוד למוזיקה הישראלית העכשווית האינדיבידואליסטית ולמוזיקה השבטית, רשות שידור ציבורית הגובה כספים מהעם מחויבת למורשתו ההיסטורית ולא רק לרייטינג ולקשרים שטיבם לא ברור עם מקורבים, אנשי בראנז'ה ויחצנים.

איל שחל, בן 11, ת"א: 
אני רק בן 11 ואוהב לשמוע שירים מראשית הציונות ואילך. גם שרים אותם בבית. אולי יש ילדים ונערים נוספים כמוני, אולי יכולים להיות עוד רבים כאלה? עם, כמו אדם, לא יכול להמשיך קדימה בלי שום זיכרון. שירים הם זיכרון למי שהיינו. של מי שהיינו.

ליאל אלמוג, ירושלים:
בתור מורה לילדות במקהלת בית ספר אני משתדלת לחלק סולואים מתוך השירים הישנים - ולמרות התנגדות ראשונית "אוטומטית", הבנות מהר מאד מתאהבות בשירים הישנים. חשוב מאד לא לאבד את הנכס הזה. ישראל יצרה אוצר נדיר של שירים עממיים.

ויויאן שלום, הרצליה:
שמי ויואן שלום, עליתי לארץ לפני 5 שנים מצרפת. השירים הישראלים עזרו לי בלימוד השפה ובהבנת התרבות הישראלית. כאשר אני שרה את השירים של פעם אני מחזקת את הציונות שלי וחולקת עם הישראלים שגדלו על השירים האלו חלק של ילדותם ולכן אני גם מרגישה צברית... 

יאיר אבן-זוהר, חיפה:  כל הגה יתם וכל צליל יאלם - והרינו מעל לחשכת התהום

אורי אורלב: 
הזמר העברי המוקדם הוא מהנדבכים המלכדים שלנו, ולא סתם בימי חרום בימי זכרון גלי האתר רוויים בהם, ולכן חשוב שלא רק בזמנים כאלה יושמעו. 

אורי בן יעקב, חדרה:
יש להגביר באופן משמעותי את אחוז השירים העבריים הישנים, ולא להשמיעם רק ביום הזכרון לחללי צה"ל. בנוסף, יש לעודד להחיות שירים עבריים ישנים שעד כה אין להם ביצוע, וכמובן להשמיע אותם.

עפרה דהן, חיפה:
שלום לך גלי, כמה טוב שאתם מעלים נושא הזמר העברי המוקדם. השירים שמשמעים לנו השכם והערב ברשת ג', אין להם לא טעם ולא ריח. אני תוהה מדוע דוחקים שירים כל כך יפים משנות ה- 40 לשעות הקטנות של הלילה, וגם זאת רק פעמיים בשבוע. נכון, גם בימי שישי משדרים שירים יפים, אבל זה ממש לא מספיק. אני למשל, מחכה בקוצר רוח לשידור שלך בימי שני כל שבועיים, והלואי שיקדימו את שעת השידור. היחיד שמעלה על נס את השרים הוותיקם הוא מוטקה שלף עם חבורת שוהם, שלטעמי אינם מושמעים מספיק מעל גלי האתר.

ארנון דה שליט, בן 18, ירושלים: חשוב לשמור על ייחודה של ישראל, לפחות במוזיקה, אם לא באולמפידה.

אברהם שהם, בן 20, כפר מע"ש, חייל: חשוב מאוד כל עניין הזמר הישראלי הקדום, זוהי המוסיקה האמיתית!

גילאור משולם, בן 23, הרצליה: 
במס' מילים - שידור זמר עברי מוקדם  חינוך לערכים וחברה מופתית. פשוט ככה. יש להראות לעם ישראל כי שורשיו לא תלושים מן הקרקע - וכי תמיד יהיה מקום של כבוד להיסטוריה הישראלית - גם בזמן השיא של שידורי הרדיו.

חן קלר, 23: חשוב ויהווה שינוי מרענן

עדי בר יוסף, בת 27, הוד השרון: הזיכרון לשירה של פעם זה כמו טעם מתוק בכל פעם שמשמיעים שיר כזה ברדיו. הלוואי ובמקום לשמוע שוב ושוב את אותם השירים החדשים יכניסו לנו יותר מן הזיכרון המתוק של העבר.

קובי דנה, בן 27, קריית מוצקין:
כמו שכתב ז'בוטינסקי על השפעת התרבות העברית על תודעתנו והווייתנו: "השיר הלאומי הוא בכלל אמצעי השפעה אדירה. לצליליו של שיר עברי טוב תתנוצצנה עיניו ותזדקף קומתו של המשומד אכול הכזב, וירעדו נימי לבו של כל מתבולל מושבע. הפיצו ברבים, בכל שכבות העם, את השיר העברי." 
יוזמה חשובה ביותר. הפעילות להחזרת השיר העברי-הציוני לרשות השידור היא חלק בהחייאת העשייה הציונית של דורנו, ומשמעה החייאת החיים הישראלים המצויים בקפאון.

ברק פז, בן 32, חיפה: חובה להקדיש שעות שידור לזמר העברי המוקדם. לתת הזדמנות גם למי שלא מכיר את השירים להתאהב בהם.

רינת אביטן, בת 14, עמק האלה: "עוד חוזר הניגון שזנחת לשווא..."

טוביה נאור, יטבתה: 
שמי טוביה נאור ,מקבוץ יטבתה. מזה עשרות שנים אני עוסק בהנחלת הזמר העברי הישן במסגרת פרוייקט חנוכי מוזיקלי שאותו אני מקיים בערבה ובירושלים. אלפי תלמידים ומשפחותיהם לקחו עד היום חלק בתכנית זו. מאז פרוץ "מהפכת" זמרשת, אני נעזר רבות באוצר הכביר של האתר, וממש קשה לי להבין איך יכולים אנשים בני תרבות להתעלם או למנוע עזרה ממפעל כל כך חשוב. אני מצרף את חתימתי לעצומה.

רחל הרמתי תל-אביב:
32 שנים עבדתי ברשת ב' של קול ישראל ועסקתי בזמר עברי עם חנוך חסון, גיל אלדמע ואמיתי נאמן. בנותי גדלו על צלילי הזמר העברי ואני יוצאת מדעתי בכל פעם שאני שומעת את הקרין אומר :"שירו של... " ומציין את שם הזמר. אנא, הקפידו לומר את שמות היוצרים.

אמנון ריבק, ירושלים: 
אפילו שעה שבועית שמוקדשת לזמר העברי - נגה אשד או עופר גביש ואחרים יכולים למלא את החור שהותירה נתיבה בן יהודה. 

ד"ר מירה וינר: הזמר העברי פשוט צועק  "הצילו". בואו נעזור לו. 

שלומי ברק, ת"א: 
כאיש חינוך וכמנהל תחנות רדיו חינוכיות- אני יודע שהדור הצעיר אוהב את הזמר העברי לדורותיו, כמוסיקאי המשמר, עם חבורות הזמר שלי ,  את הזמר העברי הישן (והחדש...) אני קורא לכל רשתות הרדיו לשדר את הזמר העברי לדורותיו ו...יש מקום לתוכניות רדיו בהם יתארחו יוצרים ומבצעים - זו תהיה חגיגה!!
 
יונת תמיר, זכרון יעקב: 
בעצם לא מדובר בפעולת הצלה של הזמר העברי, אלא בפעולת הצלה שלנו, שאנו בסכנה של השטחה, התייבשות  והתפרקות מהנכסים התרבותיים המופלאים שירשנו.

חגי ויעל פרידמן, עין עירון:
מידי שבת, בר"ח עברי, מתקיימת בעין עירון, כידוע, מסיבת זמר פתוחה למאות אנשים, המגיעים מכל רחבי הארץ, מנגנים, שרים ורוקדים הרבה משירי העבר, ובהכנת הערב אנחנו נעזרים מאוד באתר הנפלא של זמרשת (מה היינו עושים בלעדיו?). 
העובדה שאנשים כה רבים נוסעים מרחקים ע"מ ליהנות משירי ארץ ישראל הישנים והטובים, מחייבת התייחסות שונה בכלי התקשורת! 
השידור בלב הליל שהתחיל עם נתיבה וממשיך עם נחצ'ה ממש לא מספיק! 
וכבר נאמר "עם שחדל מלשיר את שיריו חדל מלהיות עם".

טלי אבישי-ארבל, ירושלים: 
אכן אנחנו חיים ובועטים! וישנם אלפים מאתנו שבשבילנו הזמר המוקדם הוא הזמר שלנו, שגדלנו עליו ושאנו אוהבים עד היום. ובנוסף, יש עוד הרבה יותר צעירים, שאם יחשפו לזמר המוקדם, ימצאו בו משהו שמדבר אליהם ויתחברו אליו. חשוב!

עפרה סמבורסקי-חמדת:
כבתו של אחד היוצרים החשובים של השמר העברי, וכאדם החי בישראל ונושם מאז ומתמיד את הזמר הזה, אני בטוחה שעלינו להשיב את כבודו של נכס צאן הברזל הזה אל כולנו, להחזיר את הזמר העברי המוקדם,כדי שבני הדור של ילדנו וכל בני הארץ הזו,ימשיכו לחיות בו ולהחיות אותו כמהות חשובה ביותר גם מבחינה הסטורית, תרבותית, למען יידע הציבור כולו שזה הבית שלנו באמת. זה בנפשנו באמת. ואכן, השירים ההם - הנם היסודות שלנו בתרבותנו מכל הבחינות ועל כל פניה! רשות השידור מוחייבת להמשיך ולא לחדול מכך. זה הזמר שלנו, זו השפה שלנו ואלה חיינו שלנו,עברם,ההווה והעתיד!

מיכל פלג, נוה מונוסון, מורה למוסיקה: 
זוהי תעודת הזהות שלנו. כך אנו מספרים את ההסטוריה שלנו לילדינו בצורה החוויתית ביותר והמשאירה חותם עמוק ביותר עליהם.

יענק'לה הלפרט: 
הלילה בין רביעי לחמישי, הינו הלילה היחיד בו הרדיו נשאר לפעול ברשת ג', גם בשנתינו. הסיבה: אולי נתעורר ונשמע עוד כמה מפניני הזמר הישן והטוב שלנו. זמר ישן כמו יין הזמן עושה לו רק טוב!

דרור רומם, פרדס חנה-כרכור: 
כסולן להקת הגרובטרון אציין את החשיבות בשימור הזמר גם ע"י ביצועו מחדש ובכך הפיכת השירים לסטנדרטים מוזיקלים מן המעלה הראשונה. 

רחל ראובן, ת"א: 
המפגש עם הזמר העברי המוקדם חוויה מכוננת-מעצימה את החיבור שלנו לעבר ,מרגשת את חיינו בהווה ומבטיחה את העתיד.

אילת גורפינקל, ת"א: הזמר המוקדם שילב בין מזרח למערב והוא מתאים מאד ברוחו לזמנינו.

אורית דשא, חיפה: 

העברית, ההסטוריה, הטבע וכן אהבת הארץ והעם, המורשת התרבותית והערכים כולם נספגו בנו עם השירים הטובים של פעם. ואם יש בנו משהו חיובי, זה הרבה בזכות אותם שירים...

מיכה רב, חיפה: מצטרף במלוא העוצמה לדרישה הכל כך בסיסית והטבעית!

יוסי דה-וולף, ת"א: אם לאברכים התפילה היא במקום להתגייס, לנו הזמר העיברי הוא מורל העם והצבא.

ליאה גוטפרוינד, ת"א: 
הזמר העברי המוקדם הוא ערך וכפי שצריך לשמר אתרים כך צריך לשמר גם מורשת הזמר העברי של גדלולי המלחינים, כמו שאומר חתן פרס ישראל נחצ'ה היימן: "ללא היוצרים הללו לא הייתי יכול לכתוב תו אחד". כל עם יודע לשמר את העבר המפואר שלו וכם הוא שורד במשך דורי דורות כעם.

יוסי זייפרט, חיפה:
אין כמו הזמר העיברי לדורותיו לשמש כחוט המחבר בין תפוצות העם היהודי במולדתנו, במדינתנו ובקהילות ברחבי העולם. ישר כחכם! מצטרף במלא האחריות לעצומה ומתחייב להפיץ דברה ושיריה ברבים

שלמה גבע, כוכב יאיר: העדרות השירים האלו היא עוול

חיה סבן, עתלית: רוצה שירה ישראלית תוך ציטוט מקורות ולמה נכתבו שירים אלה. נוסטלגיה. 

אמציה תבור, ת"א: 
שורשיו של עם בשירתו, כאשר רציתי לדעת את הלכי הרוח של "הצד השני" הקשבתי לשירתם, לתקוותם. כאשר אני מקשיב לשירה ברדיו, לא מוצא תקווה. אוי לו לעם ששירתו מוכתבת ע"י השלטון, אבוי לו לעם שמסורת שירתו נגדעת.

נחמה אילן, אילת: לשלב שירים מפעם בכל התכניות, יש שירים מקסימים.

נעמן אופיר, מורה: 
אני רואה בשידור הזמר העברי המוקדם (זה המוזנח ביותר, שמראשית הציונות ועד סביבות קום המדינה) חובה תרבותית של מדינת ישראל לאזרחיה. הזמר העברי המוקדם מהווה אבן יסוד בתרבות הישראלית ונוגע בכל התחומים: מאורעות היסטוריים, חגים, מצב חברתי ומדיני, השפה העברית המתעוררת, אמירה אישית וכמובן אהבה.  

גרי שפר, משגב דב: 
כששרנו את השירים של אז , כמו -"אנו לך חומת מגן" "נלבישך שלמת בטון ומלט" "אלף הזמר אתלה לך מגן"- לא היה צריך לחנך לערכים, לאהבת מולדת, הכל כבר נאמר

אורי שרון, חיפה:
על רקע דברי יגאל אלון: קברניטי השידור הציבורי: אל תהרסו את עתיד הזמר העברי על-ידי הפקרת הזמר העברי המוקדם בתהומות השיכחה! שדרוהו והישרדו!

ד"ר יפעת נבו, צור יצחק: הזמר העברי המוקדם נותן את הביטוי הכי אותנטי לישראל שאהבנו. הזמר העברי הוא התמורה בעד האגרה!

תלמה נשיא, עין החורש: מדוע משדרים שירים עבריים ישנים רק בלילה מאוחר? הם פחות טובים מאחרים?

יעל שהם, כפר מע"ש (חבורת שהם): 
כמות הפניות אלינו כדי לשמוע שירים עבריים מימים עברו מוכיחה עד כמה יש ביקוש וגעגוע לזמר זה. אנא השמיעו אותם.

דליה הראל, רמת-גן:
 
בין כל השעות הרבות וחלקן המיותרות המוקדשות בהתמדה ל"צלילי קסם" או מיטב הזמר המזרחי העכשווי, מן הראוי להקדיש זמן לאסופת שירים נפלאים שתחזק את הקשר שלנו ושל הדור הצעיר למורשת. 

פרופ' שי בורשטין, נתניה: 
הכל כבר נאמר מאות פעמים. ידוע לכולם מה צריך לעשות. צריך רק  להאמין במטרות השידור הציבורי ולבצען לאלתר!

תמר ברזילי, קריית טבעון: אוהבת שירים עבריים,בעיקר המושרים ע"י המקור.

יגאל אפק, ת"א: תומך בכם מכל הלב. הזלזול בשירים שהיו חלק כה חשוב בהקמת ישראל הולכים ונעלמים.  מדוע?

עדנה ברדנוב, ירושלים: כמה חבל שלא משמיעים יותר שירה עברית בשפה נכונה ולא מצינים את שמות המחברים.

זאב פביאן, ת"א: זמר עברי מוקדם הוא בגדר קלסיקה ישראלית וראוי שיוקדש לו זמן שידור בקול המוסיקה.

יעל מדיני, ר"ג:
 דואגת מאוד

מרים לוי, קריית ביאליק: מרגישים בחסרונה של נתיבה בן יהודה ז״ל

אורה רון-שמחוביץ:
יואל אנגל - דוד של סבתא שלי, בין שאר עיסוקיו במוזיקה, היה חבר באגודה לאיסוף ושימור השירה היהודית העממית. חשוב לשמר חשוב לתעד וחשוב להשמיע בשידור הציבורי.

הדס קליין, צורן: 
תנו כבוד למורשת הארצישראלית  והשמיעו אותה!

נאווה הורוביץ, תל-אביב: בקשה נרגשת: השיבו אלינו אל שעות הפריים את השיר העברי עם טעם הניגונים הנושנים האהובים.

נועה טראו, רחובות (סטודנטית):
אם לא נגן על נכסי צאן הברזל שלנו כמו שעושים חברי זמרשת אף אחד לא יגן במקומנו. השידור הציבורי הוא של כולם במיוחד של אלו שקולם נאלם.

איה עזריאלנט:
 חובבת נלהבת של שירי א"י, שירים שנולדו לפני ושרו לי אמי ואבי.

אורה מורג, סופרת ילדים ונוער, ת"א: 

אני מנחילה לנוער את מורשת הציונות באמצעות סדרת מתח הסטורית שכתבתי. דרך נוספת להנחיל את המורשת שלנו היא  עם הזמר העברי הקדום. 
שׁוֹבְנָה שְׁנוֹת קְדוּמִים, שַׁבְתִּי לִימֵי עֲלוּמִים,
הָלְאָה, הָלְאָה, בִּגְדֵי אֶבְלִי! הָבוּ מַכְלֻלִי!
נִמְלָא כָּל אַרְמוֹנִי, הֶאָח! מַה רַב שְׂשׂוֹנִי!
בָּנַי, בָּנַי בְּגִיל וּתְרוּעָה, שָׁבוּ לִגְבוּלִי!
!
אליקום צונזר [ההורס]

נורית ביטנסקי: 
ישנה חשיבות אדירה בשמור הזמר העברי המוקדם ומפליא ש"בעלי החלטות" בנושא מתעלמים מממורשת נפלאה זו.

אילה ושלמה ענבר: 

קמו לנו יוצרים נפלאים. חובה לשמור ולשמר את ההיסטוריה הזאת שלנו.

דינה חנקין:
השירים של היו זמנים מהווים ציוני דרך מחשבתי, וחבל שהדור הצעיר לא מכיר אותם. שירים כל כך יפים, מלאי תוכן משמעותיים, הן במילים והן במנגינות, אסור שילכו לאבוד, זה נכס צאן ברזל היסטורי לנו ולדורות הבאים אחרינו, כמו התנ"ך. דרך השירים אנו למדים את כבוש הארץ מחדש, ואסור בהחלט לבטל זאת, אלא להשמיעם מדי יום.

רותי פריד, ירושלים: מנהלי רשות השידור - היכנסו ל"זמרשת" והאזינו לשירים. ראו כמה יופי מפסיד ציבור המאזינים שאינו נחשף לשירים אלו.

רות רוזנצוויג, ת"א: בבקשה מכם אל תתעלמו מן המורשת הנפלאה שהשאירו לנו היוצרים הראשונים.


 

עדכון נכון לאוגוסט 2013:

נודע לנו שהתוכנית השבועית "שירים למשמרת" עם רעיה אדמוני ברשת א' תרד החל מהשבוע הבא (10.8) ועד אחרי החגים (28.9).  במקום התוכנית תשדר רשת מורשת סליחות.

התוכנית עוסקת בכל פעם ביוצר או זמר אחר מתקופת הזמר העברי המוקדם, והיא פנינה נדירה בלוח השידורים.

התוכנית בת שעה שבועית אחת בלבד ודחוקה לחצות הליל.
האמנם לא נמצאה לה משבצת חלופית לתקופה זו, גם אם בשעה מאוחרת יותר?
הזמר העברי המוקדם מלא בשירים שכל-כך רלוונטיים לתקופה זו ולחגי תשרי, מדוע להדיר אותו? 

אנו קוראים לכם לפעול למען הזמר העברי המוקדם ולפנות בנושא לקברניטים (מנהל רשת א' ומנהל קול ישראל). להלן הכתובות. אתם גם יכולים לפנות אלינו, ואנחנו נעביר להם: info@zemereshet.co.il.

 


עדכון קודם, נכון ליולי 2013:

העצומה יצאה לדרך בדיוק לפני שנה.
בשנה הזאת ראינו בהחלט שיפור ביחס של השידור הציבורי לזמר העברי המוקדם.

לפני הכל - אנו קוראים לכם להגיב ולכתוב - לנו ו/או לכתובות שצוינו גם כשיש לכם מילה טובה להגיד - על שיר שהושמע, תוכנית מיוחדת ששודרה או בנוגע לכל מה שקיים בתחום הזמר העברי המוקדם בשידור הציבור והייתם רוצים שיימשך. תגובות הציבור חשובות מאין כמותן לשם עידוד המגמה החיובית שמתרחשת. אתם מוזמנים לכתוב לנו ואנו נעביר את תגובותיכם לגופים המתאימים.

ולעדכון:
בגלי צה"ל לקח על עצמו יורם רותם (המנהל המוסיקלי של התחנה) לערוך תוכניות עם זֶמֶרֶשֶׁת על הזמר העברי המוקדם בכל חג, בתוכנית היומית "ארבע אחר הצהריים" משודרים יותר שירים מוקדמים, ואברי גלעד משמיע שיר מאוצר שירי זמרשת בכל חודש בתוכניתו "המילה האחרונה".
גם בקול ישראל מתחילים להתעורר:
ברשת גימ"ל התוכנית "עוד חוזר הניגון" בכל יום ד' הפכה להיות תוכנית של שירים מלפני קום המדינה (בעריכת רעיה אדמוני), ערן ליטוין מביא בתוכניתו "גימל בלילה" בכל יום ב' שירים מוקדמים רבים (וזמרשת מתארחת בפינה בתוכנית אחת לשבועיים), ונועם גילאור מביא רבים משירי הזמר העברי המוקדם בתוכניתו "ציפורי שיר" בימי א' בצהריים. כמו כן, בכל שבוע בלילה שבין יום ד' ל-ה' משודרים ברצף שירים מלפני קום המדינה. תוכניתה של רעיה אדמוני ברשת א' "שירים למשמרת" עדיין משודרת מדי שבת בחצות, וברשת ב', יהורם גאון משדר שיר וסיפורו מאוצר שירי זמרשת בכל שבוע בתוכניתו ביום ו' בצהריים.
בערוץ הראשון בטלוויזיה בכל יום א' בלילה מובאת התוכנית המיתולוגית "שרתי לך ארצי", ובשעות הלילה משודרות גם תוכניות מחווה ליוצרים רבים בזמר העברי המוקדם בסמוך לתאריך לידתם/פטירתם.

עם זאת, עדיין היינו רוצים לשמוע (ולראות!) את הזמר העברי המוקדם משודר יותר, ויותר בשעות השיא
רוב התוכניות והפינות עדיין נדחקות לשעות לילה מאוחרות (או בוקר מוקדמות), ועדיין ברשת ב' משודרת מדי יום התוכנית "רגע קסם" של שירים לועזיים ישנים, אבל אין מקבילה בעברית בשום תחנה בשידור הציבורי (כדוגמה למצב הבעייתי).
 

אנו מזכירים לכם, הציבור, שהפעולות שלכם בנדון משמעותיות ויכולות לחולל שינוי (והוא כבר בעיצומו, בזכותכם!):
אנא המשיכו לחתום, להגיב, להפיץ - עד שנראה שינוי של ממש! 
(כדאי בעיקר גם לכתוב ישירות לכתובות שציינּו. חשוב מאד גם לכתוב שבחים כשמגיע - יש פה ושם תוכניות ופינות קיימות ונערכות תוכניות מיוחדות - כדאי שימשיכו להתקיים!) 


עדכון קודם, נכון ל-13.1.13:

קול ישראל:
 לאחר פגישה שנערכה בסוף אוגוסט 2012 עם מנהל קו"י מיכאל מירו ומנהלי חלק מהרשתות, לא ראינו כל התקדמות בנושא, למרות הבטחות שונות. היות שכך, פנינו במכתב והוזמנו לפגישה נוספת. בפגישה שהתקיימה ב-8.1.13 עם מיכאל מירו, הובטח לנו שהחל מהחודש הבא נראה הרבה יותר זמר עברי מוקדם ברשת גימל משולב בתוכניות שונות, כחלק מרצף של "להיטים מכל הזמנים". עוד הבטיח מירו לבדוק אפשרות לפינה יומית של זמר עברי מוקדם ברצועה היומית "ציפורי שיר" בצהריים ו/או לשלב את זמרשת בתוכנית, סיפר על תוכניות לערוך תוכניות של להיטי שנות ה-20, ה-30 וה-40, ועדכן שרעיה אדמוני מחליפה את אברהם זיגמן שפרש בתוכנית "עוד חוזר הניגון" ברשת גימל והיא תערוך שירים מוקדמים. הציע גם שרשת מורשת תאמץ תוכנית של השירים הללו. מירו הצהיר שקול ישראל איתנו, שהם מעוניינים לשלב את הזמר העברי המוקדם אצלם, ושאנחנו מוזמנים להיות בקשר שוטף.
נעדכן אתכם בהתפתחויות.

רשת גימל: מנהל הרשת פוטר, ומנהל קול ישראל ממלא את מקומות באופן זמני. שידורי "גימל בלילה" עברו לירושלים ומעתה פינת זמרשת בתוכנית משודרת דרך הטלפון. התוכנית לפרויקט משותף נתקעה בשל חילופי המנהלים. אנו מזכירים: נוספה ללוח השידורים ברשת פינת "פיוט" בשעות השיא, לצערנו לא לצד פינה מקבילה של זמר עברי מוקדם. בפגישה ב-8.1.13 הבטיח מנהל קו"י שהזמר העברי המוקדם יקבל  הרבה יותר מפינה, ובשעות השיא גם כן. נעדכן אתכם בהתפתחויות

גל"צ: נפגשנו בסוף נובמבר עם מפקד התחנה ועם העורכים המוסיקליים. סוכם שזמרשת תציע רעיונות לפינה קבועה אפשרית, תעביר לתחנה תקליטורים עם שירים להשמעה באיכות טובה שינסו להשמיע גם מהם, והרצאה קבועה של זמרשת תשולב בקורס לחיילי גל"צ. נעדכן אתכם בהתפתחויות. 

הטלוויזה - ערוץ 1: נפגשנו עם יואב גינאי, מנהל התוכניות בערוץ הראשון. 
לדבריו הערוץ מוכוון-תרבות, והזמר העברי המוקדם הוא חלק ממנה, אולם אין תקציבים לצילום ותיעוד אירועי זמר חדשים. הוצע לנו לפנות לגורמי חוץ שיערכו סרטים או תוכניות בנושא והערוץ ישמח לשדר.
הפגישה הייתה חיובית, אולם לא הוסכם על אפשרויות פרקטיות לזמן הקרוב.
כעת משודרות כל לילה בערוץ התוכנית "מנהרת הזמן", שכוללת מדי פעם שידורי זמר עברי מוקדם. לא קיבלנו תגובה מדוע התוכניות הללו לא מועלות לאתר האינטרנט של הערוץ כשאר התוכניות.

לא קיבלנו תגובות ממנהל רשות השידור, מיו"ר הרשות

אנא המשיכו לחתום, להגיב, להפיץ - עד שנראה שינוי של ממש! 
(תוכלו גם לכתוב ישירות לכתובות שציינו. ניתן גם לכתוב שבחים כשמגיע - יש פה ושם תוכניות ופינות קיימות, כדאי שימשיכו להתקיים!) 


לכל החדשות »

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: