עוּרָה, שִׁירִי, לְדוֹבֵב עֲלִילָה
הֲרַת חֲרָדוֹת וּגְבוּרָה –
עֲלִי, שִׁירָתִי. כְּחַמָּה בְּהִלָּה,
חוֹנְנִי הַקְּבָרִים וּשְׁאִי תְּפִלָּה
עַל בָּנִים אַלְמוֹנִים בַּּמְּכוֹרָה –
סַפְּרִי, שִׁירָתִי עַל כֻּלָּם, עַל כֻּלָּם,
אֵיךְ קָבְרוּ אֲחֵיהֶם וַיִּשְׂאוּ אֶת עֻלָּם.
עַל בָּנִים אַלְמוֹנִים לְאֻמָּה עִקֵּשָׁה,
לֹא אָבוּ הִכָּנַע בַּמֵּצַר –
עַל לֶכְתָּם בַּיָּמִים אַחֲרֵי מַחֲרֵשָׁה
וְרִבְצָם בַּלֵּילוֹת עַל מִשְׁמָר –
סַפְּרִי שִׁירָתִי עַל כֻּלָּם, עַל כֻּלָּם,
אֵיךְ עָמְלוּ בַּשָׂדוֹת וַיֻּצַּת יְבוּלָם.
הַאֲזִינוּ צוּרִים וְהַקְשִׁיבָה הַיָּם,
עֵדַי הַיְקָרִים בַּגָּלִיל –
כִּבְשׁוּ בְּחֻבְּכֶם חֲזוֹנֵנוּ הָרָם,
עַל לִבְּכֶם הֶעָצוּם שִׂימוּהוּ חוֹתָם
עַל הָעֹצֶב הָרַב וְהַגִּיל –
שִׁמְרוּהוּ הֵיטֵב לְדוֹר כִּי יָבוֹא,
פִּקְדוֹנֵנוּ יִטֹּל, יַצְפִּינוֹ בִּלְבָבוֹ.עורה, שירי, לדובב עלילה
הרת חרדות וגבורה –
עלי, שירתי. כחמה בהילה,
חונני הקברים ושאי תפילה
על בנים אלמונים במכורה –
ספרי, שירתי על כולם, על כולם,
איך קברו אחיהם וישאו את עולם.
על בנים אלמונים לאומה עיקשה,
לא אבו היכנע במצר –
על לכתם בימים אחרי מחרשה
ורבצם בלילות על משמר –
ספרי שירתי על כולם, על כולם,
איך עמלו בשדות ויוצת יבולם.
האזינו צורים והקשיבה הים,
עדי היקרים בגליל –
כבשו בחובכם חזוננו הרם,
על לבכם העצים שימוהו חותם
על העוצב הרב והגיל –
שמרוהו היטב לדור כי יבוא,
פקדוננו יטול, יצפינו בלבבו.
מילים: בנימין טנא
לחן: נסים נסימוב כתיבה: תרצ"ט
|
ביצוע:
מקהלת מעברות 
ניצוח: דבורה ארז
שנת הקלטה: 4.1954 מתוך: אוסף תקליטי השידור של קול ישראל בארכיון הצליל בספרייה הלאומית ![]() |
על השיר
המילים נדפסו בשנת תרצ"ט גם בספר שיריו של בנימין טנא "מכורה" עם הערה "לזכרו של יהודה ברנר", וגם בלקט השירה של השומר הצעיר "בשיר ובחרט". ישראל אלדד תקף את השיר מבחינה פוליטית במאמרו הפובליציסטי "אלה שומריך ישראל", שנדפס בשבועון "המדינה" בריגה בתאריך 28.4.1939 [על כך תודה לדוד אסף], ושוב בעיתון "המשקיף" בגליון 23.5.1939.
כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.
עדכון אחרון: 22.09.2025 17:25:40
© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם