הקטן
גופן
הגדל
גופן
אותם חוצות
אוֹתָם חוּצוֹת וּכְלֵי הָרֶכֶב אוֹתָם בָּתֵּי קָפֶה אוֹתָם נְעָרִים רָצִים בְּשֶׁצֶף עִתּוֹן אֶצְלִי תִּקְנֶה תִּקְנֶה אוֹתָם שָׁמַיִם אַךְ שׁוֹנֶה הוּא הָאִישׁ מִתַּחְתֵּיהֶם זֶה אוֹר חַמָּה לֹא אֲבִינֵהוּ בְּקוֹל שְׁאֵלָה לִבִּי נוֹהֵם צָרִיךְ כָּכָה לִהְיוֹת? מֻכְרָח כָּכָה לִהְיוֹת? כָּל הָאֹשֶׁר בִּשְׁבִיל אֶחָד אַךְ לַשֵּׁנִי רַק מַכָּה בַּצַּד? אִמְרוּ מִי זֶה עוֹשֶׂה סֵדֶר כָּזֶה? עַל זֹאת מִי יַעֲנֵנִי הַאִם זֶה כָּךְ לִהְיוֹת מֻכְרָח לָהֶם שְׁדֵרוֹת וְרֹחַב-אֹרַח וְלִי סִמְטָה כָּזֹאת עַל מַה אֶחָד יוֹנֵנִי נֵצַח עַל מַה לִי אַךְ מְקוֹר דְּמָעוֹת? הַכְּתֹבֶת עַל הַלּוּחַ לָמָּה צָרַעַת לַיְּהוּדִי בֵּיתִי עַרְשִׂי עַל מַה לָהֵמָּה קָשֶׁה כָּאֶבֶן מִשְׁכָּבִי צָרִיךְ כָּכָה לִהְיוֹת?...אותם חוצות וכלי הרכב אותם בתי קפה אותם נערים רצים בשצף עיתון אצלי תקנה תקנה אותם שמיים אך שונה הוא האיש מיתחתיהם זה אור חמה לוא אבינהו בקול שאלה ליבי נוהם צרך ככה להיות? מוכרח ככה להיות? כל האושר בשביל אחד אך לשני רק מכה בצד? אמרו מי זה עושה סדר כזה? על זואת מי יענני האים זה כך להיות מוכרח להם שדרות ורוחב-אורח ולי סמטה כזואת על מה אחד יונני נצח על מה לי אך מקור דמעות? הכתובת על הלוח למה צרעת ליהודי ביתי ערשי על מה להמה קשה כאבן משכבי צרך ככה להיות?...
מילים: כתריאל ברוידו
תרגום/נוסח עברי: אפרים דרור (טרוכה)
לחן: לא ידוע
תרגום/נוסח עברי: 1949

אוֹתָם חוּצוֹת וּכְלֵי הָרֶכֶב
אוֹתָם בָּתֵּי קָפֶה
אוֹתָם נְעָרִים רָצִים בְּשֶׁצֶף
עִתּוֹן אֶצְלִי תִּקְנֶה תִּקְנֶה
אוֹתָם שָׁמַיִם אַךְ שׁוֹנֶה הוּא
הָאִישׁ מִתַּחְתֵּיהֶם
זֶה אוֹר חַמָּה לֹא אֲבִינֵהוּ
בְּקוֹל שְׁאֵלָה לִבִּי נוֹהֵם

צָרִיךְ כָּכָה לִהְיוֹת?
מֻכְרָח כָּכָה לִהְיוֹת?
כָּל הָאֹשֶׁר בִּשְׁבִיל אֶחָד
אַךְ לַשֵּׁנִי רַק מַכָּה בַּצַּד?
אִמְרוּ מִי זֶה עוֹשֶׂה
סֵדֶר כָּזֶה?
עַל זֹאת מִי יַעֲנֵנִי
הַאִם זֶה כָּךְ
לִהְיוֹת מֻכְרָח

לָהֶם שְׁדֵרוֹת וְרֹחַב-אֹרַח
וְלִי סִמְטָה כָּזֹאת
עַל מַה אֶחָד יוֹנֵנִי נֵצַח
עַל מַה לִי אַךְ מְקוֹר דְּמָעוֹת?
הַכְּתֹבֶת עַל הַלּוּחַ לָמָּה
צָרַעַת לַיְּהוּדִי
בֵּיתִי עַרְשִׂי עַל מַה לָהֵמָּה
קָשֶׁה כָּאֶבֶן מִשְׁכָּבִי

צָרִיךְ כָּכָה לִהְיוֹת?...
אותם חוצות וכלי הרכב
אותם בתי קפה
אותם נערים רצים בשצף
עיתון אצלי תקנה תקנה
אותם שמיים אך שונה הוא
האיש מיתחתיהם
זה אור חמה לוא אבינהו
בקול שאלה ליבי נוהם

צרך ככה להיות?
מוכרח ככה להיות?
כל האושר בשביל אחד
אך לשני רק מכה בצד?
אמרו מי זה עושה
סדר כזה?
על זואת מי יענני
האים זה כך
להיות מוכרח

להם שדרות ורוחב-אורח
ולי סמטה כזואת
על מה אחד יונני נצח
על מה לי אך מקור דמעות?
הכתובת על הלוח למה
צרעת ליהודי
ביתי ערשי על מה להמה
קשה כאבן משכבי

צרך ככה להיות?...


 פרטים נוספים


מילים בשפת המקור (יידיש)

די זעלבע גאסן

די זעלבע גאַסן און טראַמווייען,
נומערן 11 און 4;
דיזעלעבע יינגלעך לויפן, שרייען:
"אַ צייטונג קויפט זשע, קויפט באַ מיר!";
דערזעלבער הימל, נאָר ניט ענלעך
דער מענטש וואָס אונטער אים,
עס שיינט די זון אַלץ ניט פֿאַרשטענדלעך,
איך הער עס פֿרעגט אין מיר אַ שטים:

צי דאַרף עס אַזוי זיַין?
צי מוז עס אַזוי זיַין?
אז פֿאַר איינעם איז גליק באַשערט
און פֿאַר דעם צווייטן איז אַלץ פֿאַרווערט.
ווער האָט עס אַיינגעשטעלט,
אַזוי זאָל זיין די וועלט?
עס פֿרעגט און וועקט דאָס האַרץ מיַינס:
דאַרף אַזוי זיין? מוז אַזוי זיַין?!

פֿאַר זיי די סקווערן און בולוואַרן,
פֿאר מיר אַזאַ קוואַרטאַל.
פֿאַרוואָס זאָל יענער מיך אַלץ נאַרן?
פֿאַרוואָס פאַר מיר אַ טרערן-קוואַל?
פֿאַרוואָס דער אויפשריפט אויפן ברעטל:
"פֿערבאָטען ווייטער גיין"?
פֿאַרוואָס פֿאר זיי מיין היים, מיין בעטל –
און מיין געלעגער האַרט ווי שטיין?
צי דאַרף עס אַזוי זיַין? א.א.וו


אין לאגער : שיר יידי נוסף מגטו וילנה באותו לחן

אין לאגער

האט משהלע אין סאל א מוטער
האט זי אים זייער ליב
זי שיקט אמאל אים אויכעם פוטער
און דערצו נאך געלט פון שטוב
בייטאג ער ארבעט ביי דער קירקע
אין דרויסן ברענט דער פראסט
ביינאכט ער קאכט זאטטשירקע
און בולביטשקעס ער עמס
אין זעלבן לאגער חיים-דוד
אויך ער געקומען איז פון סאל
ער האט דאך ניט דעם זעלבן כבוד
וואס משהלע האט אלעמאל
קיין פוטער שיקט אים דאך ניט קיינער
אפטמל זיצט ער גאר אן ברויט
אין לאגער איז ער דאך ניט איינער
אין הונגער און אין נויט


 פרטים נוספים


על השיר

שיר מגטו וילנה. באותו לחן: אולי עוד לא נגמר.

פרטים נוספים לגבי השיר היידי (כולל הקלטה משנת 1946 ותווים) ראו בדף השיר באתר יד ושם (במסגרת התערוכה "מיתרי הלב - מוסיקה מתקופת השואה").

ר' השיר היידי בביצוע איזק גודפרנד.
 


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת evyatar@zemereshet.co.il.




© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם