הקטן
גופן
הגדל
גופן
הלך דייג למעיין
הָלַךְ דַּיָּג לַמַּעְיָן בִּים בָּם בּוֹם וְאִבֵּד אֶת הַקָּטָן בִּים בָּם בּוֹם בָּאוּ בָּנוֹת לַמַּעְיָן בִּים בָּם בּוֹם וּמָצְאוּ אֶת הַקָּטָן בִּים בָּם בּוֹם אַחַת אוֹמֶרֶת זֶה שֶׁלִּי בִּים בָּם בּוֹם שֶׁקִּבַּלְתִּי מִבַּעֲלִי בִּים בָּם בּוֹם אַחַת אוֹמֶרֶת זֶה שֶׁלִּי בִּים בָּם בּוֹם שֶׁקִּבַּלְתִּי מֵאַנְגְּלִי בִּים בָּם בּוֹם אַחַת אוֹמֶרֶת זֶהוּ תֹּרֶן בִּים בָּם בּוֹם שֶׁקִּבַּלְתִּי על הַגֹּרֶן בִּים בָּם בּוֹם אַחַת אוֹמֶרֶת זֶה תּוֹתָח בִּים בָּם בּוֹם שֶׁקִּבַּלְתִּי בַּפַּלְמָ"ח בִּים בָּם בּוֹם הלך דייג למעיין בים בם בום ואיבד את הקטן בים בם בום באו בנות למעיין בים בם בום ומצאו את הקטן בים בם בום אחת אומרת זה שלי בים בם בום שקיבלתי מבעלי בים בם בום אחת אומרת זה שלי בים בם בום שקיבלתי מאנגלי בים בם בום אחת אומרת זהו תורן בים בם בום שקיבלתי על הגורן בים בם בום אחת אומרת זה תותח בים בם בום שקיבלתי בפלמ"ח בים בם בום

פתיחה בנגן חיצוני

מילים: לא ידוע
לחן: לא ידוע

תוכן רגיש
הָלַךְ דַּיָּג לַמַּעְיָן
בִּים בָּם בּוֹם
וְאִבֵּד אֶת הַקָּטָן
בִּים בָּם בּוֹם

בָּאוּ בָּנוֹת לַמַּעְיָן
בִּים בָּם בּוֹם
וּמָצְאוּ אֶת הַקָּטָן
בִּים בָּם בּוֹם

אַחַת אוֹמֶרֶת זֶה שֶׁלִּי
בִּים בָּם בּוֹם
שֶׁקִּבַּלְתִּי מִבַּעֲלִי
בִּים בָּם בּוֹם

אַחַת אוֹמֶרֶת זֶה שֶׁלִּי
בִּים בָּם בּוֹם
שֶׁקִּבַּלְתִּי מֵאַנְגְּלִי
בִּים בָּם בּוֹם

אַחַת אוֹמֶרֶת זֶהוּ תֹּרֶן
בִּים בָּם בּוֹם
שֶׁקִּבַּלְתִּי על הַגֹּרֶן
בִּים בָּם בּוֹם

אַחַת אוֹמֶרֶת זֶה תּוֹתָח
בִּים בָּם בּוֹם
שֶׁקִּבַּלְתִּי בַּפַּלְמָ"ח
בִּים בָּם בּוֹם
הלך דייג למעיין
בים בם בום
ואיבד את הקטן
בים בם בום

באו בנות למעיין
בים בם בום
ומצאו את הקטן
בים בם בום

אחת אומרת זה שלי
בים בם בום
שקיבלתי מבעלי
בים בם בום

אחת אומרת זה שלי
בים בם בום
שקיבלתי מאנגלי
בים בם בום

אחת אומרת זהו תורן
בים בם בום
שקיבלתי על הגורן
בים בם בום

אחת אומרת זה תותח
בים בם בום
שקיבלתי בפלמ"ח
בים בם בום
הקלטת זמרדע
ביצוע: צבי (גרימי) גלעד
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת


על השיר

נוסח קריית חיים ל"יצא דייג למעיין" ובלחן אחר.

הלחן הוא גם בקירוב לחן החלק הראשון של "אביגיל" (ראו שם מידע נוסף על המנגינה והפניה לטקסטים נוספים בלחן זה).


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת evyatar@zemereshet.co.il.

סיפור שיר

"הלך דייג למעיין" – למה דווקא דייג? / צבי (גרימי) גלעד, 19.6.2015

בקריית חיים שרנו את השיר במנגינה שונה מהמקובל; מנגינה הקצרה והפשוטה שלנו אינה כוללת את ה"צום צום צום" ואת ה"צומבלה צומבא" [ראו ב"יצא דייג למעיין" – זֶמֶרֶשֶׁת].

לשיר יש המשך במבנה של "צ'סטושקי", ארוך כאורך דמיונם של השרים, אבל אני אתמקד בשני הבתים הראשונים. מה פתאום היה זה דייג דווקא שהלך למעיין? הלוא המעיין אינו מקום המשמש לדיג. מדוע לא נגר? או רועה? או סתם "בחור"?

הדייג נשלח למעיין בידי כותב/ת השיר משום שלדעתי, 'הלך דייג למעיין' הוא שיר תגובה נשי לשיר "אביגיל", שיר שתורגם מרוסית בימי העלייה השלישית: [ר' המילים המלאות בדף השיר – זֶמֶרֶשֶׁת]

 

אֲבִיגַיִל בַּת-הַחַיִל בְּמַזָּל-טוֹב יָלְדָה
אֲבִיגַיִל בַּת-הַחַיִל בְּמַזָּל-טוֹב יָלְדָה
אוֹי, אוֹי, אוֹי, בְּמַזָּל-טוֹב יָלְדָה
אוי, אוי, אוי, בְּמַזָּל-טוֹב יָלְדָה.

 

הַיְּאוֹרָה הִשְׁלִיכַתְהוּ; לְגַדְּלֵהוּ לֹא רָצְתָה
הַיְּאוֹרָה הִשְׁלִיכַתְהוּ; לְגַדְּלֵהוּ לֹא רָצְתָה
אוֹי, אוֹי, אוֹי, לְגַדְּלֵהוּ לֹא רָצְתָה
אוֹי, אוֹי, אוֹי, לְגַדְּלֵהוּ לֹא רָצְתָה.

בַּחוּרֵינוּ, בַּחוּרוֹתֵינוּ לָדוּג דָּגִים יָצְאוּ
בַּחוּרֵינוּ, בַּחוּרוֹתֵינוּ לָדוּג דָּגִים יָצְאוּ
אוֹי, אוֹי, אוֹי, לָדוּג דָּגִים יָצְאוּ
אוֹי, אוֹי, אוֹי, לָדוּג דָּגִים יָצְאוּ.

לֹא דָּג בַּמִּכְמֹרֶת – תִּינוֹק העלוּ
לֹא דָּג בַּמִּכְמֹרֶת – תִּינוֹק העלוּ
אוֹי, אוֹי, אוֹי, תִּינוֹק העלוּ
אוֹי, אוֹי, אוֹי, תִּינוֹק העלוּ.

 

ב"אביגיל" הבחורה היא שהולכת אל המים ומשאירה שם את פרי בטנה. באים הדייגים אל המים ומוצאים אותו. היפוכו ב"הלך דייג למעיין": הדייג הוא שהולך אל המים ומשאיר שם את "פרי שיפולי בטנו". באות הבחורות אל המים ומוצאות אותו.

ואם לא די בכך, הרי ששני השירים מושרים לאותה המנגינה!

תגיות

מקצועות  





© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם