הקטן
גופן
הגדל
גופן

 
יד ענוגה

פתיחה בנגן חיצוני

מילים: זלמן שניאור
לחן: עממי ערבי
כתיבה: 1906

[א']
הוֹי, יָד עֲנֻגָּה הָיְתָה לָהּ –
אִישׁ לֹא הֵעֵז גַּעַת בָּהּ.
זוּג שְׂפָתֶיהָ שָׁנִי חֵן –
רַק לִנְשִׁיקוֹת נוֹצְרוּ הֵן,
הוֹי, אִמָּא, רַק לִנְשִׁיקוֹת נוֹצְרוּ הֵן.

[ב']
הוֹי, בִּלְחָיֶיהָ הַחַכְלִילוֹת
שִׂחֵק תָּמִיד בְּרַק-הַפָּז;
רָעַד תָּמִיד חֵשֶק-רָז
בִּלְחָיֶיה הַחַכְלִילוֹת,
הוֹי אִמָּא, בִּלְחָיֶיה הַחַכְלִילוֹת.

[ג']
הוֹי, אַךְ בַּלֵּיל הַהוּא הַזַּךְ,
עֵת שֶׁשְּׁטָפָהּ צֵל הַסְּבַךְ,
אָז אֶת לִבָּהּ מָסְרָה לוֹ,
אֶת כָּל לִבָּהּ מָסְרָה לוֹ,
הוֹי, אִמָּא, אֶת כָּל לִבָּהּ מָסְרָה לוֹ.

[ד']
הוֹי, עַיִן שְׁחֹרָה הָיְתָה לָהּ –
אוֹר וָצֵל הִתְנַגְּשׁוּ בָּהּ.
עַל מִצְחָהּ רַעַד עוֹד,
טַל הַיַּלְדוּת מָלֵא הוֹד,
הוֹי, אִמָּא, טַל הַיַּלְדוּת מָלֵא הוֹד.

[ז']
קְוֻצַּת עַרְמוֹן הָיְתָה לָהּ
שְׁתֵּי כְּתֵפֶיהָ כֻּסּוּ בָהּ;
וּלְחָזָהּ – לֹבֶן שֵׁשׁ,
רֵיחַ קַיִץ וִיקוֹד אֵשׁ.
הוֹי, אִמָּא, רֵיחַ קַיִץ וִיקוֹד אֵשׁ.

[ט']
הוֹי, וַיְהִי עֶרֶב, וַיְהִי לֵיל
חֶרֶשׁ נָשְׁקוּ צֵל אֶל צֵל
אָז אֶת לִבָּהּ מָסְרָה לוֹ,
אֶת כָּל לִבָּהּ מָסְרָה לוֹ,
הוֹי, אִמָּא, אֶת כָּל לִבָּהּ מָסְרָה לוֹ.
הו, יד ענוגה הייתה לה.
איש לא העז געת בה
זוג שפתיה שני חן
רק לנשיקות נוצרו הן
הוי, אמא, רק לנשיקות נוצרו הן.

הוי, עין שחורה הייתה לה
אור וצל התנגשו בה
על מצחה רעד אור
טל הילדות מלא הוד,
הוי, אמא, טל הילדות מלא הוד.

הו, ויהי ערב, ויהי ליל
עת נשק צל אל צל
אז את ליבה מסרה לו,
את ליבה מסרה לו.
הוי, אמא, את כל ליבה מסרה לו.

קווצת ערמון היתה לה
שתי כתפיה כוסו בה;
ולחזה – לובן שש,
ריח קיץ ויקוד אש.
הוי, אמא, ריח קיץ ויקוד אש.

הוי, ויהי ערב, ויהי ליל
חרש נשקו צל אל צל
אז את לבה מסרה לו,
את כל לבה מסרה לו,
הוי, אמא, את כל לבה מסרה לו.


 פרטים נוספים


הבתים הנוספים של המשורר

[ה]
אַךְ הַשָּׂפָם הַצְּהַבְהַב
נָטַל, מָחָה אֶת הַטַּל
הַכֹּל נָטַל בִּשְׂחוֹק קַל
זֶה הַשָּׂפָם הַצְּהַבְהַב

[ו]
הֵמָּה נָגְעוּ יָד אֶל יָד
צֵל הֵגִיחַ, שֶׁמֶשׁ יָרַד
אָז אֶת לִבָּהּ מָסְרָה לוֹ
אֶת כָּל לִבָּהּ מָסְרָה לוֹ


[ה']
אך השפם הצהבהב
נטל, מחה את הטל
הכל נטל בשחוק קל
זה השפם הצהבהב

[ו']
המה נגעו יד אל יד
צל הגיח, שמש ירד
אז את ליבה מסרה לו
את כל ליבה מסרה לו

[ח']
ויהי ערב, ערב בהיר
שניהם טיילו דום אזיי
גם בחורש, גם בגיא
אז בערב, ערב בהיר


 פרטים נוספים


ערבית

יא יומה ראסי וג'עני
ולא חכימא ידואני
יא מאמא
ולא חכימא ידואני
כל אלבנאת מש ____
ואנא באסתנא עליכ
יא יאבא
ואנא באסתנא עליכ

אג'א אלליל
ונספ אלליל
ואנא חביבי
מן____

כל אלבנאת...


 פרטים נוספים


תרגום מערבית

הוי אמי ראשי כואב לי
ואף רופא לא יכול לרפא אותי

כל הבנות___
ואני מחכה לך, הוי אבא

ובא הליל וחצי הליל
ואני חביבי ________
כל הבנות_____
ואני מחכה לך, הוי אבא


 פרטים נוספים
ביצוע: מקהלת מזמור שיר, עליזה קאשי
עיבוד: יוסף בן-ישראל
שנת הקלטה: 1962
מקור: "מצעד כוכבי המזרח", הד ארצי AN 46-59


הקלטות נוספות

פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: שלמה (סלומון) קוגל

מתוך אוסף הקלטות קול ישראל בארכיון הצליל בספריה הלאומית



פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: טובה פירון
עיבוד: משה לוסטיג
שנת הקלטה: 22.12.1954

מתוך אוסף הקלטות קול ישראל בארכיון הצליל בספריה הלאומית



פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: יוסף שפינדל
עיבוד: מאיר רוזנשטיין
שנת הקלטה: 1934
פסנתר: מאיר רוזנשטיין

מתוך התקליטור " יוסף מנור שפינדל - למה עזבתיני "



פתיחה בנגן חיצוני

הקלטה היסטורית
ביצוע: וולף לוי
שנת הקלטה: 1935


פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: מרדכי רוט
עיבוד: מיכאיל גנסין
שנת הקלטה: 1934
מקור: תקליט "זמר", ברלין

פרטי ההקלטה:
C 2098
Jad Anuga
Berlin 1934  Semer H.54/53
M: Volksweise
Bearbeitung: Michail Gnessin
T: Salman Schneur



פתיחה בנגן חיצוני

הקלטת זמרדע
ביצוע: אליהו גמליאל
שנת הקלטה: 25.9.2011
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת

אליהו גמליאל שר בעברית ובערבית כפי שלמד מסבו. הוא מתייחס לסבו במהלך ההקלטה.



פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: עמליה

c&p עמליה, ברשיון לעמותה למורשת הזמר העברי



פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: ברכה עפאים
שנת הקלטה: 2003

ליווי: דינה ליס



פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: חבורת שהם
שנת הקלטה: 2009
נכלל בתקליטור: ציון חמדתי
סולנית: אורה כהן
ליווי: אבישי כהן


פתיחה בנגן חיצוני

הקלטת זמרדע
ביצוע: מנשה הראל (בביוף)
שנת הקלטה: 28.1.2009
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת

המבצע העיד כי הוא "לא בקיא בשיר".

על השיר

השיר נדפס לראשונה בחוברת השניה של "המעורר".

על מנגינות השיר:

  • על פי חגית מטרס ויעקב מזור, "השיר יד ענוגה לזלמן שניאור: גלגולו ממדף הספרים אל במת הזמר העברי", מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי י"ט-כ תשנ"ז-תשנ"ח, 431 - 455, השיר הושר לראשונה במנגינה/ות מזרח-אירופאיות; בלחן הערבי שרו שירי אהבה פלאחים וגם בדואים בגליל בלבנון ובסוריה; ברכה צפירה מציינת כי מדובר ב"שיר  ערבי ממוצא סורי"; עמיהוד שורץ מראש פינה העיד ושר שיר לבנוני.
  • אליהו הכהן (שם, עמ' 458-456) דן בהתאמת הלחן הערבי המוכר למלים.
  • בשירון "משירי העליה השניה" מופיע הלחן הערבי בגרסה פשוטה, וכן בגרסה מדויקת יותר ברישומו של משה כרמי.
  • מרים לויטין שרה את השיר הערבי (כאן, תזמון 43:50). לדבריה היא למדה את המילים מיהודי.

במבנה השיר דן יעקב מזור:

יד ענוגה במקורו הוא שיר בן תשעה בתים המאוגדים בשלוש קבוצות – בכל קבוצה שלושה בתים. הבית הראשון בכל קבוצה מתאר את האהובה (א. "יד ענוגה הייתה לה"; ד. "עין שחורה הייתה לה"; ז. "קווצת ערמון היתה לה"). כל בית שלישי מסיים בפזמון בן שתי צלעות: "אז את לבה מסרה לו / את כל לבה מסרה לו". תחילה נהגו לשיר את כל הבתים.

בתהליך הפיכתו לשיר זמר דילגו על חלק מהבתים ונוצרו גרסאות שונות. בתקופה מסוימת שכללה לפחות חלק משנות העשרים של המאה העשרים שרו ארבעה בתים של השיר - א, ד, ז הנ"ל שיוצרים את המסגרת של השיר ואחריהם את הבית האחרון עם הפזמון החוזר "ויהי ערב ויהי ליל". כך גם התפרסם השיר בשירון של שפירא משירי העליה השניה. אך לימים הושמט הבית השביעי – "קווצת ערמון" – אשר מתאר את חזה הלבן והבוהק, כנראה עקב הפוריטניות והצנזורה העצמית ששלטו ביישוב.

את סדר הבתים כפי ששר יוסף שפינדל (א, ד, ג) לא מצאתי באף אחת מעשרות העדויות, בכתב ובע"פ, שנאספו במהלך המחקר; סדר הבתים בהקלטה של וולף לוי הוא (א, ט); בהקלטה של מרדכי רוט (א, ב, ט); בהקלטה של ברכה עפאים (א, ד, ט); אצל מנשה הראל [השר בעל-פה - אביתר כהן] (א, ד).

עניין אחרון: המלים "הוי אמא" אינם של המשורר. הן נוספו בהשפעת הטכסטים הערביים של השירים שכללו את המלים "יא מאמא". הפתיחה של הבתים במלה "הוי" היא כנראה הוספה של הזמרים עשירי הדמיון.

פולמוס כנגד "יד ענוגה" מופיע בשירו של שמואל לייב גורדון "לא ליד הענוגה" (פרויקט בן יהודה).


ביצועים נוספים:


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת evyatar@zemereshet.co.il.

תווים


מתוך "שירי ארץ ישראל" מאת ד"ר יעקב שנברג, הסתדרות החלוץ גרמניה, 1935. הוצאת יודישער פערלאג ברלין.
תגיות

לחנים מזרחיים   העלייה השנייה   שירים קאנוניים  





© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם