מילים: אברהם שלונסקי
לחן: מרדכי זעירא כתיבה: 1939 הלחנה: 1939
|
על פי ספרה של חגית הלפרין, "מעגבניה ועד סימפוניה: השירה הקלה של אברהם שלונסקי", עמ' 213 ו223 עד 225
השיר מתוך תכנית ג' [הגפיר האמיץ יחיה] בתיאטרון "כל הרוחות". לפי התוכנייה: המחברים: י' אורלנד, שי בן־ישראל, י' הייבלום, א' המאירי, א' שלונסקי.
הצגת בכורה: 27.7.39, הבמאי: מ' קוסוב, מוסיקה: מ' זעירא
הפזמונים של שלונסקי לתכנית זו הם: “שיר המניפה”, “תורת היחסיות”, “משה וישראל (וידוי בנאלי)” ו“אצבע משולשת (פזמון־מזמור)”.
פזמור [מונח של שלונסקי. זמרשת] זה נדפס בתוכנייה, והוא שייך לז’אנר הצ’אסטושקה. המבצעים היו: שרונה שלי ומתתיהו רוזין. בארכיון שלונסקי נמצאו כתבי־יד אחדים של “אצבע משולשת”, שבהם מופיעים החרוזים בהרכבים שונים ובסדר שונה. בכתבי־יד אלה מצויים גם חרוזים שלא נכללו בנוסח שנדפס בתוכנייה. הגמישות בתוכן הפזמור ובמבנהו אופיינית לז’אנר הצ’אסטושקה, שבו לא חייב להיות קשר תוכני בין הבתים וניתן להוסיף ולגרוע ולשנות את הסדר. בפזמור משולבים חומרים מהווי החיים בארץ ובעולם באותה תקופה: הגזוז, הסרטיפיקאטים, הרודן האיטלקי בניטו מוסוליני, דמות הבריטי, העלייה הבלתי־לגאלית, קיבוץ גלויות, החמסין, בית“ר ומפא”י ועוד.
הלחן אבוד. לזעירא שיר נוסף בשם "אצבע משולשת". הביטוי "אצבע משולשת" נכלל גם בשירו של שלונסקי "החוצפה מותרת" (שכותרתו דומה לביטוי "הנשיקה מותרת" בשיר הנוכחי).
המילים אותרו בפנקס פרטי של ארונצ'יק מדגניה ב עם חפיפה חלקית לשיר של שלונסקי. הבתים שאינם בתוכנייה או בכתבי היד של שלונסקי עשויים להיות מאת שלונסקי או חיקויים של סגנון שלונסקי, ומהם משובשים במשקל. הבית הראשון אצל ארונצ'יק תואם בית מכתב היד שלא היה בתוכנייה, הבית השני מקוצר ומשובש, השלישי לא קיים אצל שלונסקי, הרביעי קיים בתוכנייה, החמישי שיבוש מהתוכנייה, ולבתים הבאים לא מזוהה מקור של שלונסקי. את המשפטים "האדם נולד למות, הפרה ללדת" מצטט יורם קניוק בספרו "תש"ח" כשורות שמישהו דקלם בלי לחן.
כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.