הבאת העומר

הַשֶּׁמֶשׁ בַּמַּעֲרָב יוֹרֶדֶת, שׁוֹקַעַת כֻּסּוּ פְּנֵי הַשָּׁמַיִם אֹדֶם חַכְלִיל. מֵעֲיָרוֹת יְהוּדָה נוֹהֵר הָעָם בְּקוֹל מִצְהָלוֹת וּבְקוֹל חָלִיל. תְּרוּעַת גִיל נִשְּׂאָה בָּאֲוִיר קוֹל שָׂשׂון, קוֹל רִנָּה וָשִׁיר. הַשָּׂדֶה בְּשִׁבֳּלָיו עוֹמֵד מְחַכֶּהּ לַקָּצִיר כָּל שִׁבֹּלֶת וְשִׁבֹּלֶת מֵאָה שְׁעָרִים! "בָּא הַשֶּׁמֶשׁ"? – הַקּוֹצֵר אָז יִשְׁאַל, "הֵן, הֵן וָהֵן" – יַעֲנֵהוּ הַקָּהָל. "הַאֶקְצֹרָה וּבְזֶה הַמַּגָּל"? "הֵן, הֵן וָהֵן" – יַעֲנֵהוּ הַקָּהָל. "חֶלְקָה זוֹ"? – יוֹסִיף וְיִשְׁאַל, "הֵן, הֵן וָהֵן" – יַעֲנֵהוּ הַקָּהָל.השמש במערב יורדת, שוקעת כוסו פני השמיים אודם חכליל. מעירות יהודה נוהר העם בקול מצהלות ובקול חליל. תרועת גיל נשאה באויר קול ששון, קול רינה ושיר. השדה בשיבליו עומד מחכה לקציר כל שיבולת ושיבולת מאה שערים! "בא השמש"? – הקוצר אז ישאל, "הן, הן והן" – יענהו הקהל. "האקצורה ובזה המגל"? "הן, הן והן" – יענהו הקהל. "חלקה זו"? – יוסיף וישאל, "הן, הן והן" – יענהו הקהל.
מילים: משה טבנקין
לחן: שלום פוסטולסקי
כתיבה: 1931

הַשֶּׁמֶשׁ בַּמַּעֲרָב יוֹרֶדֶת, שׁוֹקַעַת
כֻּסּוּ פְּנֵי הַשָּׁמַיִם אֹדֶם חַכְלִיל.
מֵעֲיָרוֹת יְהוּדָה נוֹהֵר הָעָם
בְּקוֹל מִצְהָלוֹת וּבְקוֹל חָלִיל.
תְּרוּעַת גִיל נִשְּׂאָה בָּאֲוִיר
קוֹל שָׂשׂון, קוֹל רִנָּה וָשִׁיר.

הַשָּׂדֶה בְּשִׁבֳּלָיו עוֹמֵד מְחַכֶּהּ לַקָּצִיר
כָּל שִׁבֹּלֶת וְשִׁבֹּלֶת מֵאָה שְׁעָרִים!
"בָּא הַשֶּׁמֶשׁ"? – הַקּוֹצֵר אָז יִשְׁאַל,
"הֵן, הֵן וָהֵן" – יַעֲנֵהוּ הַקָּהָל.
"הַאֶקְצֹרָה וּבְזֶה הַמַּגָּל"?
"הֵן, הֵן וָהֵן" – יַעֲנֵהוּ הַקָּהָל.
"חֶלְקָה זוֹ"? – יוֹסִיף וְיִשְׁאַל,
"הֵן, הֵן וָהֵן" – יַעֲנֵהוּ הַקָּהָל.
השמש במערב יורדת, שוקעת
כוסו פני השמיים אודם חכליל.
מעירות יהודה נוהר העם
בקול מצהלות ובקול חליל.
תרועת גיל נשאה באויר
קול ששון, קול רינה ושיר.

השדה בשיבליו עומד מחכה לקציר
כל שיבולת ושיבולת מאה שערים!
"בא השמש"? – הקוצר אז ישאל,
"הן, הן והן" – יענהו הקהל.
"האקצורה ובזה המגל"?
"הן, הן והן" – יענהו הקהל.
"חלקה זו"? – יוסיף וישאל,
"הן, הן והן" – יענהו הקהל.




נוסח "מזמור"  

 



הַשֶּׁמֶשׁ בַּמַּעֲרָב יוֹרֶדֶת, שׁוֹקַעַת
כֻּסּוּ הַשָּׁמַיִם אֹדֶם חַכְלִיל.
מִיַּעֲרוֹת יְהוּדָה נוֹהֵר הָעָם
בְּקוֹל מִצְהָלוֹת וּבְקוֹל חָלִיל.
תְּרוּעַת גִּיל נִשָּׂאָה בָּאָוִיר
קוֹל שָׂשׂוֹן, קוֹל רִנָּה וָשִׁיר.

הַשָּׂדֶה בְּשִׁבֳּלָיו עוֹמֵד לַקָּצִיר
כָּל שִׁבֹּלֶת מֵאָה שְׁעָרִים!
"בָּא הַשֶּׁמֶש"? – הַקּוֹצֵר יִשְׁאַל,
"הֵן, הֵן וָהֵן" – יַעֲנֵהוּ הַקָּהָל.
"הַאֶקְצֹרָה וּבְזֶה הַמַּגָּל"?
"הֵן, הֵן וָהֵן" – יַעֲנֵהוּ הַקָּהָל.
"חֶלְקָה זוֹ"? – יוֹסִיף וְיִשְׁאַל,
"הֵן, הֵן וָהֵן" – יַעֲנֵהוּ הַקָּהָל.

השמש במערב יורדת, שוקעת
כוסו השמיים אודם חכליל.
מיערות יהודה נוהר העם
בקול מצהלות ובקול חליל.
תרועת גיל נשאה באויר
קול ששון, קול רינה ושיר.

השדה בשיבוליו עומד לקציר
כל שיבולת מאה שערים!
"בא השמש"? – הקוצר ישאל,
"הן, הן והן" – יענהו הקהל.
"האקצורה ובזה המגל"?
"הן, הן והן" – יענהו הקהל.
"חלקה זו"? – יוסיף וישאל,
"הן, הן והן" – יענהו הקהל.




 פרטים נוספים

ביצוע:

 

סדר פסח עין חרוד 1956 
שנת הקלטה: 1956


הקלטה היסטורית
ביצוע:

 

יהודה בן צבי (סטריזובר) 
שנת הקלטה: 18.4.1951

ביצוע:

 

קהל משתתפי "ניגוני עין חרוד" 
פסנתר: סמדר כרמי-גיברמן
שנת הקלטה: 12.3.11
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת

הקלטה ביתית


ביצוע:

 

יערה פרג, ענבל פרג 

הקלטת זמרדע
ביצוע:

 

זמרדעי זמרשת, ציונה קיפניס 
שנת הקלטה: 10.4.2012
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
הוקלט במסגרת: מפגש זמרדעים מיוחד לפסח ב'

על השיר

מספרים כי משה טבנקין כתב אותו בגיל 13 (לפי אליהו הכהן: בגיל 14) לאחר שלמדו בכתתו על טקס העומר המקראי. לשיר תפקיד חשוב בטקסי העומר והסדר בעין חרוד (איחוד ומאוחד) עד היום (נכון לשנת 2010).

ר' פתיחת הסדר בעין חרוד (מאוחד)

ר' תווי השיר בחוברת שלום פוסטולסקי: קובץ שירים, עמ' 28

ביצועים נוספים:

  • מקהלת המיולה (סולנית: רחל כהן) בניצוח רון זרחי בליווי מאשה אדלסון בפסנתר, בעיבוד המלחין (סרטון מתוך המופע השביעי בסדרה "חלוצי הזמר העברי והחינוך המוזיקלי ביישוב העברי" בהנחיית אליהו הכהן).
  • אופיר בן שטרית (פסנתר: דביר שדה, עיבוד: עומר כהן) בקונצרט הוקרה למנחם ויזנברג "עיבוד אמנותי בראי הדורות", 2018.

כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.
תגיות




עדכון אחרון: 04.06.2022 19:44:06


© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: