הקטן
גופן
הגדל
גופן

 
עתידות (לחן קרצ'בסקי)

פתיחה בנגן חיצוני

מילים: יעקב כהן
לחן: חנינא קרצ'בסקי

יִשְׁטְפוּ פַּלְגֵי הַדְּמָעוֹת
מֵעֵינֵי כָּל בְּנֵי הָעָם.
יִנְהֲרוּ פַּלְגֵי הַדָּם
מִלִּבּוֹתֵיהֶם נִדְכָּאוֹת.

כֻּלָּם יִקָּווּ לְעֵת קֵץ
וְעָלוּ לְאֶרֶץ יְהוּדָה
וְהִשְׁקוּ אַדְמָתָהּ הַשְּׁדוּדָה
וְהִפְרוּ כָּל תֶּלֶם, כָּל עֵץ...

וְדוֹר חָדָשׁ כִּי יָקוּם שָׁמָּה,
דּוֹר כַּבִּיר חַיִּים וֶאֱיָל,
רַעֲנָן כְּצִיץ מָלֵא טַל,
חָפְשִׁי כַּנֶּשֶׁר בָּרָמָה.

וְחָיָה בְּצִיּוֹן עַם חַי,
יַעֲבֹד וְיִזְרַע אַדְמָתָהּ –
וְצָבַר אָז חֵילָהּ וְנָשָׂא
תְּבוּאוֹת וּפְרִי עַד בְּלִי דַּי.
ישטפו פלגי הדמעות
מעיני כל בני העם.
ינהרו פלגי הדם
מלבותיהם נדכאות.

כולם ייקוו לעת קץ
ועלו לארץ יהודה
והשקו אדמתה השדודה
והפרו כל תלם, כל עץ...

ודור חדש כי יקום שמה,
דור כביר חיים ואייל,
רענן כציץ מלא טל,
חופשי כנשר ברמה.

וחיה בציון עם חי,
יעבוד ויזרע אדמתה –
וצבר אז חילה ונשא
תבואות ופרי עד בלי די.


 פרטים נוספים


הנוסח המקורי של הטקסט

יִשְׁטְפוּ פַּלְגֵי הַדְּמָעוֹת
מֵעֵינֵי כָּל בְּנֵי הָעָם.
יִנְהֲרוּ פַּלְגֵי הַדָּם
מִלִּבּוֹתֵיהֶם נִדְכָּאוֹת.

כֻּלָּם יִקָּווּ לְעֵת קֵץ
וְעָלוּ לְאֶרֶץ יְהוּדָה
וְהִשְׁקוּ אַדְמָתָהּ הַשְּׁדוּדָה
וְהִפְרוּ כָּל תל וכָּל עֵץ...

וְדוֹר חָדָשׁ כִּי יָקוּם שָׁמָּה,
דּוֹר כַּבִּיר חַיִּים וֶאֱיָל,
חפשי וכצִיץ מָלֵא טַל,
נושא את ראשו בָּרָמָה

וְחָיָה בְּצִיּוֹן עַם חַי,
יַעֲבֹד וְיִזְרַע אַדְמָתָהּ –
וְצָבַר אָז חֵילָהּ וְנָשָׂא
תְּבוּאוֹת וּפְרִי עַד בְּלִי דַּי.

ואז בהתענגו על טובה,
יזכור אבותיו מכבר
שגם במרחק בצר
לא עזבו דגלם כחובה


 פרטים נוספים
ביצוע: חבורת רננים
עיבוד: גיל אלדמע
שנת הקלטה: 1964


הקלטות נוספות

פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: מקהלת קול ציון לגולה
שנת הקלטה: 1954

הביצוע כולל את שני הבתים הראשונים בלבד.

 



פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: מקהלת המדרשה למוזיקה, מקהלת המיולה
עיבוד: חנינא קרצ'בסקי
שנת הקלטה: 2006
מקור: ערב לחנינא קרצ'בסקי
מנצח: רון זרחי
 
באדיבות המדרשה למוזיקה של מכללת לווינסקי.


פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: מקהלת הנוער העובד
שנת הקלטה: 22.10.1951

 ניצוח: שלנה קפלן



פתיחה בנגן חיצוני


פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: חבורת שהם
עיבוד: גיל אלדמע
שנת הקלטה: 2009
נכלל בתקליטור: ציון חמדתי
על השיר

המלים נדפסו לראשונה כשיר האחרון בחוברת "כנור ציון" (תר"ס 1900). לאחר מות הרצל נתפס השיר כשיר זיכרון להרצל. הוא נדפס בשנת 1908 בלחן אחר מאת אברהם צבי אידלזון, ובאותה שנה הולחן בשינוי נוסח הטקסט, בידי חנינא קרצ'בסקי. תיארוך לחן קרצ'בסקי על פי הספר "סיפורה של גימנסיה הרצליה". תודה לגתית בועזסון על בירור הפרטים.


השיר צורף כנראה לסדר יגור אם כי אינו מופיע בנוסח המודפס מתשי"א (1951). צפו בביצוע מתוך סדר יגור 2007 (תזמון 1:23:04).


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת evyatar@zemereshet.co.il.

עיבוד מאת אהרן שפי

מספר אהרן שפי:

בשנת 1952 הוזמנתי ע"י יהודה שרת להצטרף כנגן חצוצרה לצוות הנגנים שליווה את סדר הפסח ביגור. היינו אז חבורת נוגנים מתזמורת צה"ל, שכללה גם את המנצח שלום רונלי-ריקליס שניגן בקרן-יער.

החזרות בניצוחו של יהודה התקיימו בחדר האוכל הגדול, והשתתפו בהן מקהלה בוגרת וכן ילדים ומבוגרים כקריינים שגם שרו קטעי סולו. יהודה היה גם היוצר של רוב החומר המוסיקלי והתאים לו טקסטים מן המקורות. החזרות (המתישות) שנערכו בקפדנות רבה נתנו גם תוצאות מדהימות. יהודה שלט בעמקות וביד רמה בכל תג ותו. כל הסדרים היפים בקיבוצים שבהם נכחתי לא התעלו לרמה שהושגה בסדר ביגור. מוסיקאים נודעים כיוסף טל ואלכסנדר בוסקוביץ', עמדו נפעמים אל נוכח התוצאה.

עם יהודה ניגנתי בסדרים של יגור ונווה-ים ובנוסח קונצרטי בפסטיבל עין-גב. אני נותרתי עם ה"גֶּנים" של האירועים הללו והקשר עם יהודה, וערכתי סדרי פסח בביצוע של ילדים בבתי הספר שלימדתי בהם בארץ ובארצות הברית ובקונסרבטוריון גבעתיים בניצוחו של מוטי שחר, ובשיתוף עם הילה שרת. בחלק מן האירועים נתכבדנו בנוכחותו של יהודה.

העיבוד מכיל מבחר נכבד של קטעים שעיבדתי על פי עיבודיו של יהודה להרכב של להקת נושפים עם עוגב וכלי-נקישה.

העיבוד כולל את הקטעים הבאים:

הערה: העיבוד הוא הדגמת מחשב שהועברה אלינו בפורמט midi והומרה לפורמט mp3 לצורך האזנה נוחה באתר. לפרטים נוספים ניתן לפנות לאהרן שפי בכתובת ashefi@012.net.il.

מילים


מתוך "כנור ציון" מהדורה ראשונה [תר"ס 1900]

תווים


תגיות

תשעה באב   מקהלות   אבל ומספד  





© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם