נַעֲרָה טוֹבָה יְפַת עֵינַיִם,
הַטִּי כַּדֵּךְ, הַשְׁקִינִי מַיִם.
שְׁתֵה, אֲדוֹנִי, כַּדִּי לְפָנֶיךָ,
אַחַר אֶשְׁאַב גַּם לִגְמַלֶּיךָ.
מִי אַתְּ? הַגִּידִי נָא, בַּת חַיִל,
הֲיֵשׁ מָקוֹם לָלוּן בַּלַּיִל?
אֲנִי רִבְקָה, יֵשׁ בַּיִת לָנוּ,
גַּם תֶּבֶן, גַּם מִסְפּוֹא עִמָּנוּ
חֵן חֵן, נַעֲרָה יְפַת עֵינַיִם,
עַל כִּי הִשְׁקֵית אוֹתָנוּ מַיִם.
נֶזֶם-פָּז הִנֵּה לְאָזְנַיִךְ
וּשְׁנֵי צְמִידֵי זָהָב עַל יָדַיִך.
נערה טובה יפת עיניים,
הטי כדך, השקיני מים.
שתה, אדוני, כדי לפניך,
אחר אשאב גם לגמליך.
מי את? הגידי נא, בת חיל,
היש מקום ללון בליל?
אני רבקה, יש בית לנו,
גם תבן, גם מספוא עמנו
חן חן, נערה יפת עינים,
על כי השקית אותנו מים.
נזם-פז הנה לאוזנייך
ושני צמידי זהב על ידייך.
מילים: לוין קיפניסלחן: ידידיה אדמוןכתיבה: 1919 - 1920 הלחנה: 1928
|
המילים נַעֲרָה טוֹבָה יְפַת עֵינַיִם,הַטִּי כַּדֵּךְ, הַשְׁקִינִי מַיִם.שְׁתֵה, אֲדוֹנִי, כַּדִּי לְפָנֶיךָ,אַחַר אֶשְׁאַב גַּם לִגְמַלֶּיךָ.מִי אַתְּ? הַגִּידִי נָא, בַּת חַיִל,הֲיֵשׁ מָקוֹם לָלוּן בַּלַּיִל?אֲנִי רִבְקָה, יֵשׁ בַּיִת לָנוּ,גַּם תֶּבֶן, גַּם מִסְפּוֹא עִמָּנוּחֵן חֵן, נַעֲרָה יְפַת עֵינַיִם,עַל כִּי הִשְׁקֵית אוֹתָנוּ מַיִם.נֶזֶם-פָּז הִנֵּה לְאָזְנַיִךְוּשְׁנֵי צְמִידֵי זָהָב עַל יָדַיִך.נערה טובה יפת עיניים, הטי כדך, השקיני מים.
שתה, אדוני, כדי לפניך, אחר אשאב גם לגמליך.
מי את? הגידי נא, בת חיל, היש מקום ללון בליל?
אני רבקה, יש בית לנו, גם תבן, גם מספוא עמנו
חן חן, נערה יפת עינים, על כי השקית אותנו מים.
נזם-פז הנה לאוזנייך ושני צמידי זהב על ידייך.
|
מפנקסה של שיינע כהן
|
המילים יַלְדָּה נָאָה יְפַת עֵינַיִםהַטִּי כַּדֵּךְ הַשְׁקִינִי מַיִםשְׁתֵה אֲדוֹנִי כַּדִּי לְפָנֶיךָוְהַשְׁקָיָה [?] גַּם לִגְמַלֶּיךָמִי אַתְּ, הַגִּידִי לִי בַּת חַיִלהֲיֵשׁ מָקוֹם לָלוּן הַלַּיִלאֲנִי רִבְקָה, יֵשׁ בַּיִת לָנוּתֶּבֶן גַּם מִסְפּוֹא עִמָּנוּחֵן חֵן יַלְדָּה יְפַת עֵינַיִםאֲשֶׁר הִשְׁקֵית אוֹתָנוּ מַיִםילדה נאה יפת עיניים הטי כדך השקיני מים
שתה אדוני כדי לפניך והשקיה [?] גם לגמליך
מי את, הגידי לי בת חיל היש מקום ללון הליל
אני רבקה, יש בית לנו תבן גם מספוא עמנו
חן חן ילדה יפת עיניים אשר השקית אותנו מים
|
|
ביצוע:
הקישור הועתק
רונה קינן 
ביצוע:
הקישור הועתק
הדסה סיגלוב 
ביצוע:
הקישור הועתק
זמרשת, משתתפי האירוע 
הובלת שירה: נגה אשדגיטרה: נגה אשדמנדולינה: עליזה נגרשנת הקלטה: 2008 מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת מתוך אירוע זמרשת מס' 4 צוותא ת"א, 21.3.08
ביצוע:
הקישור הועתק
ישראל סמילנסקי, אורה פיין 
על השיר
למנגינה של אדמון קדמה מנגינה של אידלזון. השיר נדפס לראשונה עם המנגינה של אידלזון בחוברת לגננות "גננו".
בגליון מס' 35 של "גליונות לגננות" מאת לוין קיפניס הופיע הסיפור "יצחק ורבקה" (כמובן פראפראזה על הסיפור המקראי) ובו שולבו פסוקי השיר.
לביצוע של אסתר אדמון האזינו כאן.
מרדכי סגל:
בשיר "אליעזר ורבקה" עושה המחבר שימוש בסיפור שחוזר על עצמו שלוש פעמים בבראשית כ"ד, והוא שוזר בצורה יפה קטעי פסוקים בתוך השיר שלו:
- אליעזר עצמו אינו מופיע במקור התנ"כי של סיפור זה. התורה מדברת על עבדו של אברהם שהולך למצוא כלה ליצחק, וניתן להסיק שאכן מדובר באליעזר, אע"פ שזה לא כתוב במפורש. מי שמקשר ישירות בין הסיפור לאליעזר הוא תרגום יונתן – שם נאמר במפורש שהעבד שבו מדובר הוא אליעזר.
- רבקה היא "טובת מראה" (בראשית כ"ד 16) – טוּב לִבה הוא כבר המסקנה של הסיפור
- רבקה אכן מכבדת את העבד לא רק במים אלא גם במילות כבוד, כמו בשיר של לוין קיפניס: "שתה אדוני" (בראשית כ"ד 18). גם עניין הגמלים מצוטט במדויק רק בהיפוך מילים: "גם לגמליך אשאב" (בראשית כ"ד 19) לעומת "אשאב גם לגמליך" בשיר.
- המתנות שמקבלת רבקה כוללות "נזם זהב ... ושני צמידים על ידה" (בראשית כ"ד 22) – לוין קיפניס משאיר את הצמידים כמות שהם, אבל את הנזם הוא תולה על אוזניה של הנערה – התורה אינה מפרטת מה נעשה בנזם, ולוין קיפניס כנראה לא סבר שבני דורו יאהבו שיר שכולל תליית נזם באפה של רבקה אמנו... בעצם גם התורה אינה מפרטת מה עשתה רבקה עם הנזם.
כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.
תווים + אקורדים
תיווי: יואב בלינסקי על פי ספר השירים לתלמיד חלק א' עמוד 296
תגיות
עדכון אחרון: 05.11.2021 22:27:54
© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם
|