|
 |
 |
 |
בשדמות בית לחם
|
 |
בְּשַׁדְמוֹת בֵּית-לֶחֶם,
בְּדֶרֶךְ אֶפְרָתָה,
בְּדֶרֶךְ אֶפְרָתָה.
עֲלֵי-קֶבֶר קְדוּמִים
תֶּאֱבַל מַצֶּבֶת,
תֶּאֱבַל מַצָּבֶת.
וּבְבוֹא חֲצוֹת לַיְלָה,
מֵאֶרֶץ עֵיפָתָה,
תַּעֲלֶה יְפַת מַרְאֶה
בֵּית קִבְרָהּ עוֹזֶבֶת.
אֶל יַרְדֵּן מִזְרָחָה
דּוּמָם צוֹעֶדֶת,
דּוּמָם צוֹעָדֶת.
אֶל גַּלֵּי מֵי-קֹדֶשׁ
דּוּמָם צוֹפִיָּה,
דּוּמָם צוֹפִיָּה.
דִּמְעָה יוֹרֶדֶת
אֶל גַּלֵּי מֵי-קֹדֶשׁ
מְפַכִּים דּוּמִיָּה.
דִּמְעָה אַחַר דִּמְעָה
חֶרֶשׁ נוֹזֶלֶת,
אֵין בְּכִי וַאֲנָחוֹת,
אַךְ דְּמָעוֹת נִגָּרוּ,
דִּמְעָה אַחַר דִּמְעָה
לַיַּרְדֵּן נוֹפֶלֶת,
וְהַמַּיִם יִנְהָרוּ.
בשדמות בית-לחם,
בדרך אפרתה,
בדרך אפרתה.
עלי-קבר קדומים
תאבל מצבת,
תאבל מצבת.
ובבוא חצות לילה,
מארץ עיפתה,
תעלה יפת מראה
בית קברה עוזבת.
אל ירדן מזרחה
דומם צועדת,
דומם צועדת.
אל גלי מי-קודש
דומם צופייה,
דומם צופייה.
דמעה יורדת
אל גלי מי-קודש
מפכים דומייה.
דמעה אחר דמעה
חרש נוזלת,
אין בכי ואנחות,
אך דמעות ניגרו,
דמעה אחר דמעה
לירדן נופלת,
והמים ינהרו.
|
|
מילים: אבא קונסטנטין שפירא לחן: חנינא קרצ'בסקי כתיבה: פטרבורג, 1887
|
בְּשַׁדְמוֹת בֵּית-לֶחֶם, בְּדֶרֶךְ אֶפְרָתָה, בְּדֶרֶךְ אֶפְרָתָה. עֲלֵי-קֶבֶר קְדוּמִים תֶּאֱבַל מַצֶּבֶת, תֶּאֱבַל מַצָּבֶת.
וּבְבוֹא חֲצוֹת לַיְלָה, מֵאֶרֶץ עֵיפָתָה, תַּעֲלֶה יְפַת מַרְאֶה בֵּית קִבְרָהּ עוֹזֶבֶת. אֶל יַרְדֵּן מִזְרָחָה דּוּמָם צוֹעֶדֶת, דּוּמָם צוֹעָדֶת.
אֶל גַּלֵּי מֵי-קֹדֶשׁ דּוּמָם צוֹפִיָּה, דּוּמָם צוֹפִיָּה. דִּמְעָה יוֹרֶדֶת אֶל גַּלֵּי מֵי-קֹדֶשׁ מְפַכִּים דּוּמִיָּה.
דִּמְעָה אַחַר דִּמְעָה חֶרֶשׁ נוֹזֶלֶת, אֵין בְּכִי וַאֲנָחוֹת, אַךְ דְּמָעוֹת נִגָּרוּ, דִּמְעָה אַחַר דִּמְעָה לַיַּרְדֵּן נוֹפֶלֶת, וְהַמַּיִם יִנְהָרוּ.
בשדמות בית-לחם, בדרך אפרתה, בדרך אפרתה. עלי-קבר קדומים תאבל מצבת, תאבל מצבת.
ובבוא חצות לילה, מארץ עיפתה, תעלה יפת מראה בית קברה עוזבת. אל ירדן מזרחה דומם צועדת, דומם צועדת.
אל גלי מי-קודש דומם צופייה, דומם צופייה. דמעה יורדת אל גלי מי-קודש מפכים דומייה.
דמעה אחר דמעה חרש נוזלת, אין בכי ואנחות, אך דמעות ניגרו, דמעה אחר דמעה לירדן נופלת, והמים ינהרו.
|
מפי חבורת שירו שיר
|
[בית 2]
מֵעֵינֶיהָ הַיָּפוֹת דִּמְעָה יוֹרֶדֶת [דִּמְעָה יוֹרֶדֶת] אֶל גַּלֵּי מֵי קֹדֶשׁ מְפַכִּים דֻּמִּיָּה [מְפַכִּים דֻּמִּיָּה]
ההמשך זהה [בית 2]
מעיניה היפות דמעה יורדת [דמעה יורדת] אל גלי מי קודש מפכים דומיה [מפכים דומיה]
ההמשך זהה
|
מתוך "צלילי חנינא"
|
[בית שני]
אֶל גַּלֵּי מֵי קֹדֶשׁ דּוּמָם צוֹפִיָּה. מֵעֵינֶיהָ הַיָּפוֹת דִּמְעָה יוֹרֶדֶת אֶל גַּלֵּי מֵי קֹדֶשׁ מְפַכִּים דֻּמִּיָּה.
דִּמְעָה אַחַר דִּמְעָה חֶרֶשׁ נוֹזֶלֶת, אֵין בְּכִי וַאֲנָחוֹת, אַךְ דְּמָעוֹת נִגָּרוּ, דִּמְעָה אַחַר דִּמְעָה לַיַּרְדֵּן נוֹפֶלֶת, וְהַמַּיִם חֶרֶשׁ יִשְׁטֹפוּ, יִנְהָרוּ. [בית שני]
אל גלי מי קודש דומם צופייה. מעיניה היפות דמעה יורדת אל גלי מי קודש מפכים דומיה.
דמעה אחר דמעה חרש נוזלת אין בכי ואנחות אך דמעות ניגרו, דמעה אחר דמעה לירדן נופלת, והמים חרש ישטופו ינהרו.
פרטים נוספים
הופיע בספר/חוברת "חנינא קרצ'בסקי : צלילי חנינא", הגמנסיה העברית "הרצליה", תל-אביב, 1927
על הגרסה: שתי השורות הראשונות נדפסו כסוף בית ראשון אך אינן מתחת לתווים ולא ברור איך יועדו להתאמה למנגינה.
|
נוסח הטקסט המקורי מתוך "האסיף"
|
בשדמות בית לחם בארץ אפרתה עלי קבר קדומים תאבל מצבת ובבוא חצות לילה מארץ עפתה תעלה יפת מראה בית קברה עוזבת
אל ירדן מזרחה דומם צועדת אל גלי מי קודש דומם צופיה מעינה היפה דמעה יורדת אל גלי מי קודש מפכים דומייה
ודמעה אחר דמעה חרש נוזלת אין בכי ואנחה - ודמעות ניגרו ודמעה אחר דמעה לירדן נופלת ובסתר מים ישטופו, ינהרו
פרטים נוספים
על הגרסה: מתוך "האסיף לתקופת השנה" 1887? 1888? [לא ברור איזה גיליון], עמ' 28 [עמ' 1454 בקובץ הסרוק].
מלבד חילופי נוסח קלים, כל החלוקה לבתים שונה מאשר בנוסח המולחן.
|
נוסח הטקסט שהלחין אידלזון
|
[כמו הנוסח המקורי מ"האסיף" למעט:]
בית 1, שורה 5: וכבוא חצות לילה
בית 2 [מתפקד כפזמון חוזר], שורה 2: אל גליו הבהירים דומם צופייה
בית 3 [מתפקד כבית שני]: דמעה אחר דמעה חרש נוזלת אין בכי ואנחה, אך דמעות ניגרו דמעה אחר דמעה לירדן נופלת והמים חרש ישטפו ינהרו
פרטים נוספים
|
|
 |
|
 |
הקלטות נוספות
|
 |
ביצוע: מקהלת המיולהעיבוד: חנינא קרצ'בסקישנת הקלטה: 2006 מקור: ערבלחנינאקרצ'בסקי ניצוח: רחל כוכבי-לוונטר
באדיבות מקהלת המיולה והמדרשה למוזיקה של מכללת לווינסקי.
ביצוע: אברהם כץ, רותי כץעיבוד: חנינא קרצ'בסקישנת הקלטה: 22.5.2010 מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
ביצוע: חבורת שירו שירשנת הקלטה: 1964 הביצוע כולל את כל ארבעת הבתים!
ביצוע: אפרים די-זהב (גולדשטיין)שנת הקלטה: 4.3.1954 מתוך אוסף הקלטות קול ישראל בארכיון הצליל בספריה הלאומית
ביצוע: רחל אטאס, יונה עטרישנת הקלטה: 15.5.1960 מקור: היה היו זמנים - מצעד פזמוני הישוב ביצוע מקוצר עד המילים "דומם צועדת".
ביצוע: חוג הזמר גורדוןשנת הקלטה: 2011 מקור: התקליטור "שירת רבים - זמר עברי עם נגה אשד וח.ז.ג"
ביצוע: מקהלת המיולהעיבוד: חנינא קרצ'בסקישנת הקלטה: 2006 מקור: ערבלחנינאקרצ'בסקי ניצוח: רחל כוכבי-לוונטר
באדיבות מקהלת המיולה והמדרשה למוזיקה של מכללת לווינסקי.
ביצוע: אברהם כץ, רותי כץעיבוד: חנינא קרצ'בסקישנת הקלטה: 22.5.2010 מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
ביצוע: אברהם נבושנת הקלטה: 2009 מקור: התקליטור "פתחו לי שערי צדק" ביצוע חזני בליווי מקהלת רינטון
מנצח ומנהל מוסיקלי: אברהם פרי
פסנתר: בוריס חסיבו
ביצוע: דנדי (דן) ידיןעיבוד: ישראל בן-חייםשנת הקלטה: 2007 מקור: התקליטור "ערב עם דנדי"
ביצוע: אנסמבל מזמרת הארץשנת הקלטה: 2001 נכלל בתקליטור: אנסמבל מזמרת הארץ
ביצוע: מקהלת ותיקי נהללשנת הקלטה: 24.1.1963
ביצוע: צאצאי מייסדי רחובותשנת הקלטה: 2005 מקור: התקליטור "רחובות ביהודה"
ביצוע: זמרשת, משתתפי האירועשנת הקלטה: 2007 מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת הובלת שירה וגיטרה: נגה אשד
מנדולינה: עליזה נגר
התאמת מילות של הבית השני: נגה אשד.
הוקלט במכשיר הקלטה ביתי באירוע זמרשת מס' 1, שהתקיים במועצה מקומית אזור, ב-9 בנובמבר 2007.
 |
על השיר
|
 |
המילים הן השיר העשירי בסדרה של 13 "שירי ישורון", נדפסו בתוך כתב העת "האסיף לתקופת השנה". ראו עמ' 1453 באוסף הסרוק - המסמך כולל גליונות שונים של כתב העת ללא דפי שער, ולא ברור תאריך הפרסום המדויק.
לא ברור האם הבית השני היה מושר בפי העם, שכן ניסיונות לשירו על-פי הנוסח ב"צלילי חנינא" מביאים לתופעת "צימרמן".
על הביצוע המקורי של השיר העידה ציונה קטינסקי רבאו בריאיון ליעקב מזור, תזמון 2:05:
[ברוך] בן יהודה [לימד את השיר בכיתה ו]סיפר לנו סיפור. הוא היה אחד הנערים שבאו לגימנסיה [הרצליה]. הוא היה בן 17 והייתה חגיגת חנוכה בגימנסיה, והציעו את השיר הזה. הוא מחכה לראות את רחל, יש קבר רחל גדול על הבמה. הילדים שרים ופתאום מופיעה רחל אבולעפיה עם שיער פזור בכתונת לילה והיא הייתה רחל האם.
ביצועים נוספים:
לחנים נוספים:
כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.
 |
עיבוד מאת אהרן שפי
|
 |
המעבד אהרן שפי: "משהו מופנם כראוי לשיר מופלא של קרצ'בסקי הגדול. העיבוד - לשתי חצוצרות, וחמישיית כלי-קשת (עם פתיחה של צ'לו)." הערה: העיבוד הוא הדגמת מחשב שהועברה אלינו בפורמט midi והומרה לפורמט mp3 לצורך האזנה נוחה באתר. לפרטים נוספים ניתן לפנות לאהרן שפי בכתובת ashefi@012.net.il.
 |
תווים
|
 |
מתוך "צלילי חנינא"; העיבוד המקורי של קרצ'בסקי
|

© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם
|
 |
|