אודות האתר

ברוכים הבאים לאתר זֶמֶרֶשֶׁת! האתר עלה לאוויר במרץ 2008, וכיום (נכון לינואר 2022) הוא מונה 7490 שירים ויותר מ-14500 הקלטות (את המספר העדכני אפשר לראות בדף "השירים"). חרף התפתחותו העצומה ועושרו הרב, לאתר עדיין יש לאן לשאוף. יש עדיין שירים רבים ללא תווים, יוצרים ללא ביוגרפיות ו/או תמונות, סיפורי שיר חסרים, וכו'. קצב התווספות ה"בשר" לאתר תלוי, כמובן, בתקציבים, במתנדבים, בנגישות החומרים, בזכויות על החומרים, בסיוע של הציבור הרחב (אתם!), ובמשאבים שלנו - זמן, כח-אדם, וכו' (אנו מזכירים לכם: הפרויקט התנדבותי בעיקרו). אתם מוזמנים לחזור לבקר לעתים תכופות ולהתעדכן בחומרים החדשים. תודה על הסבלנות!

אנו מתמקדים בתקופה שמראשית הציונות ועד קום המדינה, אולם עקרונית האתר פתוח לשירים שהושרו עד לפני 50 שנה, על בסיס חומרים השייכים לציבור (ראו חוק ההקלטות) ויוצרים שהחלו לפעול לפני קום המדינה. לכן ייתכנו באתר שירים ש"יגלשו" לתוך שנות ה-50 (זאת בניגוד לאירועים שלנו, שם נכון לעכשיו אנחנו מקפידים על תש"ח כגבול עליון).

מטרות זֶמֶרֶשֶׁת כוללות מצד אחד את הצלת השירים המוקדמים שהוקלטו לפני עשורים רבים ונמצאים כיום במצב התפוררות מתקדם, ומצד שני את גאולתם מנבכי השכחה, הצגתם והפצתם בקרב הציבור הישראלי המעוניין. לפיכך, איננו מבחינים בין השירים וביצועיהם על פי איכותם האמנותית, איכות ביצועם או איכות הקלטתם. הקלטות "חורקות" ושירה זייפנית עשויות להיות חומר תיעודי חשוב מבחינה היסטורית, מחקרית ולימודית, גם אם אינן אידאליות להאזנה צרופה. גם להקלטות ההצלה של שירים נשכחים מפי זמרדעים (אינפורמנטים) הזוכרים אותם מילדותם ונעוריהם ערך עליון, אף-על-פי שאין הן מתחשבות כלל באיכותו הקולית של הזמרדע.

על מנת לאפשר לגולשים באתר ליהנות במידה מירבית מהשירים השונים, סיווגנו את השירים ב"רדיו זמרשת" לפי ערוצי נושאים. כך תוכלו לבחור בין האזנה בררנית יותר (המנטרלת, למשל, הקלטות ביתיות) המתרכזת רק בשירים המעניינים אתכם לבין האזנה לכל היצע השירים.

אם לא מצאתם באתר שיר מסוים, מבצע, או יוצר זה או אחר, ככל הנראה השיר (או היוצר) שייך לתקופה מאוחרת מהתקופה שבה מתמקד האתר, או שאין לנו זכויות הקלטה (כשמדובר בביצועים מסוימים), או שפשוט עוד לא הגענו אליו.
 
האתר פועל ברישיון אקו"ם ובצורה חוקית. כרגע רוב השירים הם להאזנה בלבד, היות שאיננו יכולים לעמוד בתשלום שאקו"ם דורש עבור הורדת שירים. השירים הניתנים להורדה הם אלה שהזכויות עליהם פגו. כמו כן, אנו פועלים לפי חוק ההקלטות.

המקורות שלנו למילות השירים ולמידע אודותם רבים ומגוונים, החל מאתרים כמו "שירונט", דרך ספרים ושירונים, קהל הגולשים, מומחים שונים, ועד לאליהו הכהן, הכהן הגדול. אנו עושים מאמצים לאמת את הפרטים, אולם פעמים רבות ישנן מחלוקות בהן צריך להכריע, סתירות למיניהן, ולעיתים ייתכן שפשוט לא הגענו למידע הנכון. נשמח לקבל כל הערות ותיקונים שהם לגבי החומרים באתר.

כמו כן, אנו עושים כל מאמץ, אולם לא תמיד מצליחים, לאתר את מי שמאחורי החומרים (מעבדים לשירים, צלמי התמונות, ואפילו חברות תקליטים, הוצאות ספרים שמאחורי שירונים מסוימים, וכו'). נשמח אם תשלחו לנו מידע חסר.

אנו רואים באתר זֶמֶרֶשֶׁת אתר של ולמען הציבור. האתר ממומן מכיסם של חברי זֶמֶרֶשֶׁת, מאירועי זֶמֶרֶשֶׁת, ומתרומות. אנו קוראים לכל אחד ואחת מכם לתרום לאתר בכל מובן: מבחינה כספית, מהידע שברשותכם, ומאהבתכם לזמר העברי המוקדם!

מאחלים לכם הנאה מהאתר ומקווים לשיתוף פעולה פורה,

צוות זֶמֶרֶשֶׁת
 

לתרומה בכרטיס אשראי: 


נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: