עולי ציון

העתקת מילות השיר

א. צִיּוֹן אִמֵּנוּ, אַדְמַת קָדְשֵׁנוּ שְׂאִי נָא סָבִיב עֵינַיִךְ מִמְּקוֹמוֹת שׁוֹנִים יִנְהֲרוּ הֲמוֹנִים נִקְבְּצוּ בָּאוּ אֵלַיִךְ לְנַחֵם שִׁיבָתֵךְ וְלִמְחוֹת דִּמְעָתֵךְ מֵעַל הַדְרַת פָּנַיִךְ ב. מַה מְּאֹד אִמֵּנוּ דָּוָה לִבֵּנוּ עַל הֲרִיסוֹת הֵיכָלַיִךְ כִּי עַל בָּאנוּ הַיּוֹם כֻּלָּנוּ לַעֲמֹד אַחֲרֵי כְּתָלַיִךְ לְנַחֵם... ג. אֶת תְּחִנּוֹתֵינוּ לִפְנֵי אֱלֹוהֵינוּ נַפִּיל עַל שׁוֹמְמוֹתַיִךְ כִּי לְעַם סְגוּלָתוֹ יָחִישׁ עֶזְרָתוֹ לִבְנוֹת הֲרִיסוֹתַיִךְ לְנַחֵם... ד. אַף גַּם בְּכַסְפֵּנוּ וַעֲמַל כַּפֵּינוּ עַל אַף וַחֲמַת צָרַיִךְ נַעֲמֹד לִימִינֵךְ כִּי תִּשְׁפְּכִי חַגֵּךְ מֵחָדָשׁ עַל הֲרָרַיִךְ לְנַחֵם... ה.אֲבָל נָא אִמֵּנוּ שׁוּבִי לְהֵינִיקֵנוּ גַּם אַתְּ מִטּוּב עֲדָנַיִךְ מִכָּל צַר סֶלָּה תְּסוֹכְכִי עַל אֵלֶּה שָׁבוּ לָךְ מְבָנַּיִךְ [ ? ] לְנַחֵם...א. ציון אמנו, אדמת קדשנו שאי נא סביב עינייך ממקומות שונים ינהרו המונים נקבצו באו אלייך לנחם שיבתך ולמחות דמעתך מעל הדרת פנייך ב. מה מאוד אמנו דווה לבנו על הריסות היכלייך כי על באנו היום כולנו לעמוד אחרי כתלייך לנחם... ג. את תחינותינו לפני אלוהינו נפיל על שוממותייך כי לעם סגולתו יחיש עזרתו לבנות הריסותייך לנחם... ד. אף גם בכספנו ועמל כפינו על אף וחמת צרייך נעמוד לימינך כי תשפכי חגך מחדש על הררייך לנחם... ה.אבל נא אמנו שובי להיניקנו גם את מטוב עדנייך מכל צר סלה תסוככי על אלה שבו לך מבנייך לנחם...
מילים: נח שפירא
לחן: חיים מילמן
כתיבה: 1890 ראש חודש סיוון תר"ן

א. צִיּוֹן אִמֵּנוּ, אַדְמַת קָדְשֵׁנוּ
שְׂאִי נָא סָבִיב עֵינַיִךְ
מִמְּקוֹמוֹת שׁוֹנִים יִנְהֲרוּ הֲמוֹנִים
נִקְבְּצוּ בָּאוּ אֵלַיִךְ

לְנַחֵם שִׁיבָתֵךְ וְלִמְחוֹת דִּמְעָתֵךְ
מֵעַל הַדְרַת פָּנַיִךְ

ב. מַה מְּאֹד אִמֵּנוּ דָּוָה לִבֵּנוּ
עַל הֲרִיסוֹת הֵיכָלַיִךְ
כִּי עַל בָּאנוּ הַיּוֹם כֻּלָּנוּ
לַעֲמֹד אַחֲרֵי כְּתָלַיִךְ

לְנַחֵם...

ג. אֶת תְּחִנּוֹתֵינוּ לִפְנֵי אֱלֹוהֵינוּ
נַפִּיל עַל שׁוֹמְמוֹתַיִךְ
כִּי לְעַם סְגוּלָתוֹ יָחִישׁ עֶזְרָתוֹ
לִבְנוֹת הֲרִיסוֹתַיִךְ

לְנַחֵם...

ד. אַף גַּם בְּכַסְפֵּנוּ וַעֲמַל כַּפֵּינוּ
עַל אַף וַחֲמַת צָרַיִךְ
נַעֲמֹד לִימִינֵךְ כִּי תִּשְׁפְּכִי חַגֵּךְ
מֵחָדָשׁ עַל הֲרָרַיִךְ

לְנַחֵם...

ה.אֲבָל נָא אִמֵּנוּ שׁוּבִי לְהֵינִיקֵנוּ
גַּם אַתְּ מִטּוּב עֲדָנַיִךְ
מִכָּל צַר סֶלָּה תְּסוֹכְכִי עַל אֵלֶּה
שָׁבוּ לָךְ מְבָנַּיִךְ [ ? ]

לְנַחֵם...
א. ציון אמנו, אדמת קדשנו
שאי נא סביב עינייך
ממקומות שונים ינהרו המונים
נקבצו באו אלייך

לנחם שיבתך ולמחות דמעתך
מעל הדרת פנייך

ב. מה מאוד אמנו דווה לבנו
על הריסות היכלייך
כי על באנו היום כולנו
לעמוד אחרי כתלייך

לנחם...

ג. את תחינותינו לפני אלוהינו
נפיל על שוממותייך
כי לעם סגולתו יחיש עזרתו
לבנות הריסותייך

לנחם...

ד. אף גם בכספנו ועמל כפינו
על אף וחמת צרייך
נעמוד לימינך כי תשפכי חגך
מחדש על הררייך

לנחם...

ה.אבל נא אמנו שובי להיניקנו
גם את מטוב עדנייך
מכל צר סלה תסוככי על אלה
שבו לך מבנייך

לנחם...



על השיר

השיר נדפס ב"לוח ארץ ישראל" לשנת תר"ס (יצא לאור בתרנ"ט 1899), עמ' 69 - 70 (עמ' 103 - 104 בקובץ הסרוק). רשום שם כי השיר "נכתב בראש חודש סיוון תר"ן (1890) על האונייה לפני חוף יפו, מושר במנגינה מר חיים מילמן". 

בעדות מורחבת שנדפסה במאמר "רשמי זכרונות מלפני שלושים ושבע שנים (1890)" שנדפס לימים ב"ידע עם", כרך י"ב (תשכ"ז), גליון 31 - 32, עמ' 97, סיפר נח שפירא:

ויהי בעלות השחר של יום שלישי - כשהחילונו מתקרבים אל חוף יפו, התרגשתי מאוד מתוך געגועים - ותנח עליי הרוח, רוח השירה שהחלה לפעם בקרבי, לרגלי דמיוני בזכרונות על רבי יהודה הלוי בהיותו במצב כזה שאנו נמצאים בו עכשיו, וארשום את שירי הראשון לציון (וכמעט גם כן על פי סגונונו של רבי יהודה הלוי) בשם "עולי ציון" שנדפס אחר כך בלוח ארץ ישראל, שנת תרנ"ט [בעצם לשנת תר"ס, נדפס בתרנ"ט. זמרשת]. 

ב"ידע עם" נוספה כוכבית המפנה להערה: "והוא מושר על פי המנגינה של השיר 'ציון ציון' הידוע". (העדות מתוך "ידע עם" סרוקה במאמרו של אליהו הכהן "'ציון, ציון, עיר אלהינו': שיר קינה שהיה לשיר עלייה" בבלוג של דוד אסף "עונג שבת", 28.7.2017). ואולם ההערה ש"עולי ציון" זומר בלחן "ציון ציון" לא ברורה, שכן המשקל של השיר "עולי ציון" לא מתאים ל"ציון ציון", ויש בו גם חלק פזמון קצר יותר. לא ידוע ממקור נוסף שלחן "ציון ציון" הוא מאת חיים מילמן (ואולי לחן מילמן אינו הלחן הרגיל של "ציון ציון" או שהוא לחן נוסף).

אליהו הכהן מספר בריאיון ליעקב אגמון (2007) כי תשע שנים לאחר "עולי ציון", כשהייתה ירידה מהארץ אחרי שהברון הפסיק את התמיכה במושבות, חיבר בר-נש (נח שפירא) שיר המשך שעסק בעזיבת הארץ, "גולי ציון". בכתבה הציור שהוליד שיר: 'פה בארץ חמדת אבות' בבלוג של דוד אסף "עונ"ש" ביום 13.1.2023 הוא חושף את המקור בעתון "חבצלת" מיום 24.4.1904 (ראו כאן). לא ברור אם "גולי ציון" הותאם ללחן.

 


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.
תגיות




עדכון אחרון: 13.01.2023 08:26:13


© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: