הקטן
גופן
הגדל
גופן
אשתחווה אל היכל קדשך
אֶשְׁתַּחֲוֶה אֶל הֵיכַל קָדְשְׁךָ, אֵלִי אָבוֹא בֵיתְךָ בְּיִרְאָתֶךָ אֶבְטַח בְּגֹדֶל חַסְדֶּךָׂ טְרָלָה לָה לָה... הֲיוּכַל אִישׁ לְסַפֵּר גָּדְלְךָ, אֵלִי מִי אֵל עוֹשֶׂה כְּמַעֲשֶׂיךָ נָגִילָה, נָגִילָה בִישׁוּעָתֶךָ טְרָלָה לָה לָה...אשתחווה אל היכל קדשך אלי אבוא ביתך ביראתך אבטח בגודל חסדך טרלה לה לה... היוכל איש לספר גדלך אלי מי אל עושה כמעשיך נגילה נגילה בישועתך טרלה לה לה....

פתיחה בנגן חיצוני

מילים: אהרון עזריאל
לחן: עממי ספרדי-יהודי

אֶשְׁתַּחֲוֶה אֶל הֵיכַל קָדְשְׁךָ, אֵלִי
אָבוֹא בֵיתְךָ בְּיִרְאָתֶךָ
אֶבְטַח בְּגֹדֶל חַסְדֶּךָׂ
טְרָלָה לָה לָה...

הֲיוּכַל אִישׁ לְסַפֵּר גָּדְלְךָ, אֵלִי
מִי אֵל עוֹשֶׂה כְּמַעֲשֶׂיךָ
נָגִילָה, נָגִילָה בִישׁוּעָתֶךָ
טְרָלָה לָה לָה...
אשתחווה אל היכל קדשך אלי
אבוא ביתך ביראתך
אבטח בגודל חסדך
טרלה לה לה...

היוכל איש לספר גדלך אלי
מי אל עושה כמעשיך
נגילה נגילה בישועתך
טרלה לה לה....




 פרטים נוספים


מתוך "אוצר נגינות ישראל"

רק בית ראשון, ובסופו:
עיניי גל, נפלאות מתורתך


 פרטים נוספים


מפי מנשה הראל

[בבית השני]

הֲיוּכַל אִישׁ לְבַקֵּשׁ חַסְדְּךָ, אֵלִי?
לָה לָה לָה...
[בבית השני]

היוכל איש לבקש חסדך, אלי?
לה לה לה...




הפיוט המקורי השלם

אשתחווה אל היכל קודשך, אלי
אבוא ביתך ביראתך
אבטח בגודל חסדך
תרצה קולי
תראה לי לי לי עיני גל
נפלאות בתורתך

היוכל איש לספר גודלך, אלי
מי אל עושה כמעשיך
וכעוצם גבורותיך
תרים דגלי
תראה לי לי לי עיני גל
הראני כבודך

ריבה ריבי כי אין זולתך, אלי
לגאול את בנך בכורך
כל היום קורא אליך
שבשפלי
תראה לי לי לי עיני גל
נקמות באויביך

נכסף לבי לבוא תצריך, אלי
לראות עוזך וכבודך
לבקר בהיכליך
חי גואלי
תראה לי לי לי עיני גל
מקדש כוננו ידיך

עזרי אל, חיש הפלא חסדיך, אלי
עוררה גבור[ו?]תיך
נגילה בישועתך, העוזר לי
תראה לי לי לי עיני גל
אביט פני משיחך

חזק לבי ליראה שמך, אלי
אשתעשע במצוותיך
אהלך באמתך
תצמיח לי
תראה לי לי לי עיני גל
קרן לדוד עבדך


 פרטים נוספים
ביצוע: ברכה צפירה
עיבוד: נחום נרדי
מקור: תקליטון א1021 /246 בחברת "צליל"

 תודה לאבי תדמור על ההקלטה



הקלטות נוספות

פתיחה בנגן חיצוני

הקלטת זמרדע
ביצוע: מנשה הראל (בביוף)
שנת הקלטה: 23.2.2009
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת


פתיחה בנגן חיצוני

הקלטת זמרדע
ביצוע: אליהו גמליאל
שנת הקלטה: 25.9.2011
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת


פתיחה בנגן חיצוני

הקלטת זמרדע
ביצוע: הילה שי
שנת הקלטה: 6.7.2010
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
על השיר

תחילת הטקסט לפי תהלים ה' פסוק ח' הנכלל בתפילת שחרית: "וַאֲנִי בְּרֹב חַסְדְּךָ אָבוֹא בֵיתֶךָ אֶשְׁתַּחֲוֶה אֶל-הֵיכַל-קָדְשְׁךָ בְּיִרְאָתֶךָ". סוף הטקסט בנוסח "אוצר נגינות ישראל" לפי תהלים קי"ט פסוק י"ח: "גַּל עֵינַי וְאַבִּיטָה נִפְלָאוֹת מִתּוֹרָתֶךָ".

תחילות הבתים בפיוט יוצרות את ה"סימן" "אהרן עזריאל חזק". 

בספר פיוטי אהרן עזריאל, "אזן אהרן" (ע' 226) רשום כי השיר "בלחן ניבלאנקה סוס". פרופ' אדוין סרוסי וד"ר רבקה הבסי בספרם Incipitario Sefardi: el cancionero judeoespañol en fuentes hebreas (עמ' 43) מתעדים אותו זיהוי גם בספרי הפיוטים "יגל יעקב" ו"קול זמרה". הם מזהים את המקור בלדינו Ni Blanca Sos. ראו באתר של אבנר פרץ Folkmasa את מילות השיר בלדינו לצד תרגום אבנר פרץ "לא לבנה אף לא שחורה את" (שיר מס' 250 שם). עם זאת, כפי שהאזנה לשיר בלדינו מלמדת (בביצוע אסתר ג'יראסי ובביצוע נסים משיח), הלחן בו מושר "ני בלאנקה סוס" כיום הוא לחן אחר. המילים "תראה לי" בפיוט תואמות את ההברות "טירליי ליי" בשיר בלדינו; בתעתיק של אידלזון ללחן הנוכחי "תראה לי לי לי לי", ואילו בביצוע ברכה צפירה ההברות התרחקו מהמִצלול המקורי: "טרה לה לה".

ברכה צפירה בספרה "קולות רבים" מציינת כי "ליווי לשיר חיבר פאול בן חיים", ואכן ליווי לנבל או פסנתר נמצא בכתב יד בארכיון פאול בן חיים בספרייה הלאומית. בהקלטה שבידינו שרה צפירה בליווי מאת נחום נרדי (על התקליט הלחן מיוחס לנרדי ואין זו אמת).


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת evyatar@zemereshet.co.il.

תווים


מתוך "אוצר נגינות ישראל" כרך 4, עמ' 248




© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם