תרועת הענקת הדגל

העתקת מילות השיר


ביצוע:

 

אראל ארזון-רוה 
שנת הקלטה: 2009

בשלושה קולות


על השיר

עמנואל עמירן הלחין תרועות רבות לצה"ל. זאת אחת מהן.


אהרן שפי מספר:

"באחד הבקרים בשנת 1950, הגיע טנדר של תזמורת צה"ל למחנה מטכ"ל, ששכן אז ברחוב מודיעין (כיום בן-גוריון) ברמת-גן. מן הטנדר ירדו מנצח התזמורת שלום רונלי-ריקליס, והחצוצרנים יצחק אלדג'ים-אלמוג ואהרן שפי. הם הוזמנו ע"י הרמטכ"ל יגאל ידין, להשמיע לו את כל תרועות החצוצרה של צה"ל, בטרם יחתום על פקודת מטכ"ל המאשרת אותן. התרועות הללו חוברו ע"י המלחין עמנואל עמירן-פוגצ'וב, עוד לפני קום המדינה, בעבור ההגנה והגדנ"ע. התווים של התרועות הודפסו על נייר רשמי עם סמל צה"ל, ונשלחו ליחידות השונות. יש להניח שבארכיון צה"ל שמורים כמה עותקים.

עוד לפני-כן, הושמעו  על-ידי, וע"י ישראל נשרי, (חצוצרן קסילופוניסט נודע), תרועות קריאה למסדר, הנפת הדגל, והורדתו, וכן תרועת האבל, במחנה קלט מרכזי בקריית-מאיר (ליד שרונה) בתל-אביב. 

ב-14 במאי 1948, נערך במחנה הקלט מיסדר הנפת הדגל הראשון של צה"ל. הדגל הגדול נתפר ע"י חייט המחנה, מבד משי טהור כחול-לבן שנתרם ע"י חנות משי-דלפינר בת"א. הם הוסיפו גם סרטים ושנצים מוזהבים.  את החצוצרה הצבאית הבריטית תרמה חנות המוסיקה גינצבורג, ברח' שיינקין.  החצוצרן באירוע הזה היה אהרן שפי, שבא להשלים את גיוסו לתותחנים. ב"דבר השבוע" מאותם הימים, נתפרסמה תמונת שער של המיסדר."


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.
תגיות




עדכון אחרון: 28.10.2023 04:09:22


© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: