חנה בריק
תפקידים באתר: מבצעת
לידה: 4.5.1923
פטירה: 30.7.1997

ביוגרפיה

חנה נולדה בל"ג בעומר תרפ"ג בפולין. עלתה עם הוריה לארץ כתינוקת, והמשפחה התיישבה בת"א. התחנכה בתנועת "המחנות העולים" ונמנתה על מייסדי קיבוץ חמדיה. בתנועה התבלטה מאוד בזכות פועלה המוזיקלי: לימדה שירים, הובילה שירה וניצחה על מקהלות. בבגרותה עברה לת"א, שם נפטרה בכ"ה בתמוז תשנ"ז.

בהלווייתה (1.8.1997, שדות-ים) ספדה חברתה חנה הראל:

עם היוודע מותה של חנה החסרנו פעימה. בכל אחד מאתנו, חברים מנוער, ישנה פינה קטנה ששייכת לה, ורק לה. אי-אפשר להמירה באחרת. היא השתרשה בתוכנו, ואנחנו גדלנו-צמחנו אתה. חבורתנו המצומצמת, השכבה שלנו, המחנות העולים בכלל, חמדייה בפרט ואף חבורות-נוער שונות היו יכולים אולי לסגנן את צביונן המיוחד, לעצב את מהותן או לשזור הדדיים גם בלעדי מישהו מאתנו, אבל בלעדי חנה בריק - זו לא הייתה מעולם אותה חבורה; אותה שכבה; אותה תנועה; אותה חמדייה.

באותן פינות-היחד שחברנו להן בימי התכנסות ומועד. בזכות מה? זו לא רק השירה. זו לא הייתה רק שירה. זו הייתה תפילה. איזה מלאך קטן שלא מן העולם הזה התרוצץ בקרבם, והוא לא היה מרוצה אם לא מצא את השלמות. כן, שלמות הצליל, הגובה, העומק, הטוהר, ההתמכרות, ההרמוניה, הכמיהה, השקיקה.

חנה יכלה להרעיש אולמות בפיצוחי מקהלות, יכלה לרתק עולמות בסלסולי הקולות. אז מדוע לא המשיכה? אהבנו אותה ותמיד זעקנו לעברה: "הוכיחי! כי אפשר!" אך אנחנו לא הבנו כי היא תרה אחרי השלמות בשלמותה. חיפשה את המושלם והמתעלה בכול, ומשלא מצאה אותם, ויתרה. ואולי זו הצניעות שלה, שהתעטפה מאז ומתמיד בחולצה הרקומה. כן, חנה, בענווה רבה שידרת לנו: כזאת אני, ואיני דורשת מאומה. רחב הוא עולמי, והוא שלי. רק שלי.

חנה ידעה לתת; היא לא ידעה לקחת לעצמה. היא לא השאירה דבר. זהו רק פן אחד מחייה של חנה כפי שהרגשנו אותו ועליו אנחנו מצירים שככה היה לו. ואולי הוא הפן העיקרי.

חנה יקרה, היית לנו ארץ-ישראל היפה. ואת חסרה. לא ידענו הרבה על חייך בימייך האחרונים. במה התייסרת? ומה רקמת בתוכך? אך תמיד האמנּו שיש להם המשך. וימים עוד ידבֵּרו. כך לחיות? להרגיש את דופק החיים ולמות?

ואמר המשורר: "ולמות. למות בכאב, בסבל ובצער. ולמות. למות בדד. בלי לשאול על מה ולמה. לעצום עיני הלב בעוד הכול-הכול קיים. הן כנשור כוכב גבוה בדרכו עמוק הימה, מרקיעיו נושר אדם. כי הכול-הכול רק שיר אשר נגמר לפתע."



האזנה ברדיו האזינו לשירי חנה בריק ברדיו זמרשת
שירים שביצעה
שיר 1. החינוך הפוליטי (קולקטיביזם הפוליטי) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 2. כתב האשמה (פעם אחת בחור יצא) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 3. לחזית יצאו כל בחורינו (???) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 4. עם השחר נשכים (עם השחר נשכים) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 5. צוענים (ראשי סחרחר) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 6. רומזים רבבות כוכבים (רומזים רבבות כוכבים) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 7. שבתי רבתי מנוחתי (שבתי רבתי מנוחתי) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 8. שופט א' (לא יועיל פסק דין של רשע) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 9. שיר המרגל (אני מרגל של המחנה) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 10. שיר לדודו (עלי נסים ונפלאות שקרונו) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 11. שיר מחנה בן שמן (החוגים והלגיון התאחדו יחדיו) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 12. שיר צועני 1 (ניי, ניי, ניי) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 13. שיר צועני 2 (לה, לה, לה) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 14. שמש עולה ושוקעת (שמש עולה ושוקעת) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר


נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: