טובה דפנא-לוין
תפקידים באתר: מלחינה, מבצעת
לידה: 25.9.1919
פטירה: 5.4.1965

טובה
ביוגרפיה

טובה דפנא נולדה לבלה הנקין (משפחת הבילויים מגדרה) ולמשה דפנא שעלה מרוסיה.

אביה משה דפנא (בלושטיין) היה מורה בגדרה, ונשא את בלה, הבת הבכורה של מרדכי ולאה הנקין. לימים עברו לגור בתל אביב. הולידו את אביטל בנם הבכור, ואחריו את טובה. בבית הוריה ברח' רות 5 בתל אביב, התנהלו חיים שהתאפיינו באווירה של אנשי ספר ושירה. 

טובה הצטיינה בלימודיה בכל התחומים, ובעיקר במוסיקה ואומנות פלסטית. בנעוריה למדה גם נגינה בפסנתר אצל פרופסור שור במשך כ-10 שנים. בסיום ביה"ס התיכון למדה בסמינר למורים ע"ש לוינסקי שבסיומו הוסמכה כמורה.  בילדותה, התגוררה קרוב לבית הוריה רחל המשוררת שכבר הייתה חולה. טובה הייתה מעבדת את גינת הירק מתחת לחלונה, ורחל הקדישה לה את השיר "ליד החלון" שמתחיל בהקדשה " לשכנתי לטוביבה". 

נישואים:
במסגרת מחנות העולים עברה בשנת 1938 לגור וללמד בקבוצת משמרות, ולאחר כשנה נישאה לקלמן לוין שהיה ממיסדי הקיבוץ, שראשוניו עלו במסגרת תנועת החלוץ.  בתקופה זו פיתחה כישוריה בתחומי השירה, נגינה בפסנתר והוראה. 

עד היום מציינים אנשי קיבוץ משמרות את תרומתה המוסיקלית. בכל חגיגות היובל בקיבוץ צויינה כמייסדת החינוך המוסיקלי בצד כתיבת לחנים ושירים. יוצרים עכשויים כשלום חנוך, חנן יובל ומאיר אריאל קבלו את הכשרתם המוסיקלית על בסיס התכנים שהשתיתה.

במקביל לפעילותה בקיבוץ, הדרימה מדי פעם לתל אביב כדי להרחיב את השכלתה המוסיקלית. היא אף שרה בליווי המלחין נחום נרדי והקליטה לקול ישראל. במסגרת זו גם שרה במסגרת המשפחה עם ברכה צפירה, שהייתה מן הזמרות שהיו המקורבות לנחום נרדי.

פרנסה:
במאי 1948 לאחר מספר שנים בקיבוץ, עברה המשפחה  - קלמן, טובה והילדים - לחיפה. בתחילה השתכנה במלון צירקרטוך על הר הכרמל, ואח"כ בבית  שהיה רכוש נטוש ברח' רקפות 9. קלמן עבד בסוכנות היהודית ואילו טובה עבדה לסרוגין בהוראה. בשנותיה המאוחרות ניהלה אולפן לעברית. טובה עבדה בעיקר כמורה לעברית ומוסיקה וניהלה חוגים ואולפן, במקביל גידלה את ילדיה רן וגורי, ואת אחותם הגדולה אהלה בתו של קלמן מנישואיו הקודמים. ב-1950 עברה המשפחה לטבעון, ושם לימדה טובה מוסיקה ושירה בסמינר הקיבוצים באורנים. במשך כל השנים קלמן היה עסוק רובו ככולו במלאכת קליטת העלייה.

בשנת 1962 התגלה גידול ממאיר בראשה, ולאחר מאבק שנמשך שלוש שנים, הכריעה אותה מחלתה. בני משפחתה הקרובים והרחוקים,התגייסו על מנת לסייע, אך ללא הועיל.

מקומות מגורים:
1921 – 1939 תל אביב
1939 – 1948 קיבוץ משמרות
1948 – 1965 חיפה וטבעון

הולדת ילדים:
רן: 1940
גורי: 1945



האזנה ברדיו האזינו לשירי טובה דפנא-לוין ברדיו זמרשת
שירים שהלחינה
שיר 1. הורה משמרות (דרכנו היחידה) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 2. עת אזכור (עת אזכור ימים עברו) קובץ להאזנה - בדף השיר

שירים שביצעה
שיר 1. אם אין אני לי מי לי (לחן חמסי) (אם אין אני לי מי לי) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 2. שיר צינה (עת גלי פיאצטה) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 3. שירת סתיו (מהר, אהה) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר


נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: