פִּנְחָס גּוֹלְדְּמַן
תפקידים באתר: מלחין
לידה: 15.3.1900
פטירה: 23.4.1965

ביוגרפיה

פנחס גולדמן באתר "אלבום יזרעאל".

מספרת ד"ר מרים אהרוני, חברת קיבוץ יפעת:

פנחס גולדמן נולד בשנת 1900 בבסרביה. את השכלתו המוסיקלית ככַנָּר רכש בקישינב, שם סיים את הקונסרבטוריון למוסיקה. בשנת 1933 עלה ארצה. בתחילת דרכו בארץ חי בחיפה, לימד כינור וניגן ברביעיית כלי קשת. כעבור שנים ספורות, בשנת 1937, הצטרף עם משפחתו לגבת.

במסגרת החברה הקיבוצית התבקש להרחיב את הפעילות המוסיקלית לכיוון עממי יותר, על מנת לשתף את הרבים בביצוע מוסיקלי פעיל. הכלים שנראו לו מתאימים לצורך זה היו כלי פריטה (מנדולינות וגיטרות) – כלי נגינה שמחיריהם עממיים וניתן ללמוד לנגן בהם היטב תוך זמן קצר יחסית. הוא הקים תזמורת גדולה של כלי פריטה בעמק הירדן, שבה השתתפו חברי הקיבוצים באזור, ותזמורת נוספת בקיבוצו – גבת – שאליה הצטרפו חברים נלהבים מקיבוצי העמק הסמוכים. התזמורות הללו היו מפעל עממי-תרבותי רב-ערך, ושתיהן התמידו בנגינה שנים רבות. הרפרטואר שלהן כלל מוסיקה קלאסית בעיבוד של גולדמן לכלי פריטה, וכן שירים ארץ-ישראליים שעיבד ואף הלחין בעצמו.

במקביל לעבודתו עם המבוגרים לימד גולדמן נגינה גם את בני הנוער בגבת (ואחרי הפילוג – ביפעת). למעשה, כמעט כל הנוער למד אצלו נגינה בכלי פריטה (מעטים, נבחרים, למדו אצלו נגינה בכינור). עם הזמן הצטרפו בני הנעורים לתזמורת, ובשנים מאוחרות יותר היו רוב הנגנים צעירים ובני נוער.



האזנה ברדיו האזינו לשירי פנחס גולדמן ברדיו זמרשת
שירים שהלחין
שיר 1. חג (לחן גולדמן) (ניבים דוברים אליי) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 2. יום חורף נתת לי (יום חורף נתת לי ארצי המכשפת) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר


נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: