יוסף (צוקי) צוקרמן
אדם ואיש משפחה

אבא היה אדם נוח לבריות, אוהב אדם צנוע ועניו. אהב אנשים ונהג בכולם באותה מידה של כבוד והתייחסות. אם זה לדוגמא ראש העיר, או מנקה הזבל. בביתנו הייתה ספרייה שהכילה למעלה מאלפיים ספרים בנושאים שונים, כגון: היסטוריה יהודית, כללית, תנ"ך, ספרות יפה וכמובן כל ספרי "עם עובד" , אותם קרא באמת, אחד, אחד. וכשנתקל בקטעים שאהב או הרשימו אותו היה יושב ומעתיק אותם בכדי שיוכל לשמרם ולהשתמש בהם שוב, באותה ההנאה.  הוא קרא אנציקלופדיות, כאילו היו ספרי מתח והיה לו יידע רב בתחומים רבים. בידע זה נעזרתי גם אני בכל שנות לימודי, כולל בתקופת האוניברסיטה, שלי.

 
כל חייו פתר תשבצים ועשה זאת בהצלחה רבה, כמעט עד יום מותו. עזר אף לי בתחילת דרכי הספרותית בייעוץ בהכוונה ובעידוד ובעיקר- בהרבה אהבה.
 
נותרו לי ממנו עשרו יומנים משנת 1939, שמתעדים בהומור קל ובשפה עשירה ומרגשת את תולדות חייו ואח"כ גם חיי. זאת כמעט עד הרגע האחרון שלו.
 
אבא היה בן זוג אוהב ותומך לאימא מרים, וכאבא עשה עבורי כל שניתן ואף יותר. את כל כשרוני הספרותי ואהבתי לתחום זה רכשתי ממנו. (הייתי בעבר עיתונאית, וכעת בעלת אתר לכתיבת ברכות... "הברכות של אסתי"). ואגב, כשרון זה עבר אף לנכדיו שמצטיינים אף הם בכושר כתיבה ודמיון ספרותי רב.
 
אבי יוסף היה לא רק אבא, ובעל נפלא, אלא גם סבא יוצא מן הכלל. את נכדיו כיבד בברכות מחורזות יפיפיות, מקאמות, אותם אגב, גם כתב לכל מכריו ולכל אירוע משמעותי במשפחה. את הברכה האחרונה, כתב שבועיים לפני פטירתו. כמו כן, היה מביא להם מתנות בכל שבוע ומעניק להם אין-סוף אהבה.
 
הוא הלך לעולמו בגיל 87, צלול ומקסים, לאחר שחלה במהלך מלחמת לבנון השנייה ולא טופל כראוי ותוך שבוע מיום כניסתו לבית החולים (על רגליו) , קרס, נפל ומת.
 
השבר עם מותו היה קשה מנשוא ואמי שלא עמדה בצער נפטרה תוך פחות מ-9 חודשים אחריו. להלוויתו הגיעו אנשים רבים, שעל אף גילו המופלג, התקשו להיפרד ממנו ומרוחו הצעירה והטובה. וליוו אותו תוך אהבה וכאב גדול. 
 
 על מצבתו ביקשתי לחקוק את המלים הבאות משירו של נתן יונתן, ידידו, (בשינוי קל) - "איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש הזה" וכמו כן ביקשתי לכתוב את הדברים הבאים שמובאים כאן לזכרו -
יוסף צוק- צוקרמן
בן פרומה ויצחק ז"ל
יליד ביבולרי רומניה
מל"ו צדיקים
אוהב האדם, צנוע, ענו, מקסים
חלוץ מבוני הארץ ומקימיה-
מתעד קהילת ביבולרי לדורותיה.
איש הספר והמילה הכתובה,
מסור, איש משפחה.
בעל, אבא וסבא לדוגמא.
זכרך היקר יהיה עמנו לעד!
 


נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: