אֶסְתֵּר גַּמְלִיאֵלִית
חביבת "קול ירושלים"

לאחר הופעת הבכורה המוצלחת של גמליאלית ב"קול ירושלים" בערב ראש השנה, אימצה תחנת השידור את הזמרת, ושיבצה אותה לעיתים קרובות בתכניות הרדיו שלה, להנאת המאזינים ומבקרי הרדיו. הופעותיה מעל גלי האתר נחשבו לאירועים בעלי חשיבות; העיתונים בישרו עליהם לקוראים מראש, ואף הוסיפו דברי ביקורת שגילו התפעלות נדירה מכשרונה ומאישיותה. לאחר חודש, שודרה תכנית נוספת בהשתתפותה בשירי עם תימניים, במסגרת תכנית של "שירי עם עבריים"; בתכנית השתתפו גם י.שחרוב וי.שפינדל. ימים אחדים לאחר מכן, לקראת אחד השידורים, כתב ה"פלסתיין פוסט" ש"היום יתחיל ברסיטל שירים מפי אסתר גמליאלית, הזמרת התימניה המקסימה והרקדנית שתשיר שירי עם מתימן".(1) תחנת השידור חזרה ושידרה שירים בביצועה ב"פינת הנוער" ובתכנית "שירי עם תימניים ושירי עם פלסתיניים", ולאחר שידור מיוחד שערך א.לובראני מהופעות "המטאטא" בעשר השנים האחרונות, מצא ה"פלסתיין פוסט" לנכון לציין במיוחד את הופעתה של הזמרת, שהייתה פנים חדשות בתיאטרון: "בין מגוון ההופעות של האמנים, כולם ברמה גבוהה", כתב העיתון, "האיכות הבלתי רגילה של קולה של אסתר גמליאלית, ראויה שוב לציון".(2) תחנת הרדיו הוסיפה ושידרה לעיתים קרובות תכניות נוספות בהן היא השתתפה, והשידורים הוסיפו מאד לפרסומה בארץ, ולפופולריות שלה; לאחר אחת מהן, תכנית בשם "כל הדברים הטובים", כתב מבקר הרדיו של אותו עיתון: "עבודתה של אסתר גמליאלית הוזכרה לעיתים קרובות בטור הזה; הפופולריות הגוברת אשר היא זוכה לה, אינה עולה על מה שהיא ראויה לה, וקרוב לוודאי שעדיין לא הגיעה לשיאה. הסיבה לכך", הסביר המבקר, "מצויה כפי הנראה בראש וראשונה בתמסורת הנקיה והמקסימה שלה, המסתייעת בקול נעים, ובייחודם של השירים והמקצב המזרחי".(3) 

 
במלאת שנתיים לתחנת הרדיו, שידר "קול ירושלים" תכנית בה השתתפו אמנים שונים. ה"פלסתיין פוסט" בישר לקוראי "פינת המאזין" ש"הלילה אנו יכולים לשמוע שוב את הגב' אסתר גמליאלית, שלאחרונה כבשה קהל מאזינים בקסם סגנון זמרתה וקולה הנעים והמתנגן..."(4) בהזדמנות אחרת, כתב מבקר הרדיו של העיתון באותה "פינה": "תכנית שירים פלסתיניים ותימניים ששודרה אתמול...העניקה לאסתר גמליאלית הזדמנת נוספת להציג לפני קהל מאזיני הרדיו את כשרונה הטבעי, את הקסם התמים של זמרתה ואת איכות קולה. במקרה שלה", ציין המבקר, "טכניקה הוא עניין משני; כמו כן לא ניתן לומר שביצועה היה פחות אפקטיבי עקב העדר עצמה מסויימת בקולה. בשירים מסוג זה, אישיותה של הזמרת ויכלתה להשרות אווירה הולמת הם הקובעים, ותכנית אמש היתה, ללא ספק, הצלחה".(5) שידור ליום הזכרון למות הרצל, כלל רסיטל קצר של "שירים פלסתיניים" מפי גמליאלית,(6) ולאחר תכנית אחרת, אודות השתתפות הקהילה היהודית בפלסתינה במאמץ המלחמה, כתב העיתון ש"יש לזקוף את הצלחת התכנית, במידה לא מועטה, לזמרתה של אסתר גמליאלית".(7) 
 
הופעותיה התכופות ברדיו בתכניות "השעה העברית", ב"פינת הילד", ב"פינת הנוער העברית" ועל בימות הזמר העשירו את ניסיונה ופיתחו את זימרתה. כשהצטרפה לשורות "המטאטא" גבר פרסומה עוד יותר, וכזמרת תיאטרון, היא זכתה באהדת קהל מבקרי התיאטרון ובשבחי הביקורת.
 
 


1. "פלסתיין פוסט", 29 באוקטובר, 1937.    
2. שם, פינת המאזין, 14 בינואר, 1938.   
3. שם, פינת המאזין, 25 במרץ, 1938.   
4. שם, שם.  
5. שם, 20 בפרואר, 1939.   
6. שם, 26 ביולי, 1940.  
7. שם, 19 בנובמבר, 1943.


נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: