פזמון המעברות

העתקת מילות השיר

שנים סבלת במעברה שלך שנים זעקת בקול רם _ _ _ אך בממשלה לא שמעו קולך רק היום קולך נחוץ לממשלה קולך, תתן קולך תמכור בזיל הזול היום זוכרים אותך ביום הבחירות, ביום הבחירות, אתה יקר מכל, אתה יקר מכל כל יום שאל ילדי ומה נאכל מחר אין עבודה, היה עונה לי המזכיר ואם יש עבודה רק בחצי שכר ביום הבחירות אסור זאת להזכיר קולך, תתן קולך היום בחרת הכל בעד קולך ביום הבחירות, ביום הבחירות אתה יקר מכל, אתה יקר מכל שנים יוסף אני כאן איך הזמן עובר פחון קטן ברוך השם ארבע קירות במשרד אומרים, אל יאוש חבר נבנה לך שיכון אחרי הבחירות קולך, תתן קולך אתה כבר לא תסבול שיכון נבנה לך ביום הבחירות, ביום הבחירות אתה יקר מכל, אתה יקר מכל על כל הסבל למפא"י תגיד תודה ביום הבחירות עליך זאת לזכור פרוטקציה ושיכון וגם בעבודה לכן תדע ודאי את מי צריך לבחור רק מ"ם כי זאת מפ"ם מפ"ם תדאג לעם תדאג לכל אדם ביום הבחירות, ביום הבחירות הצביעו רק מפ"ם, הצביעו רק מפ"ם רק מ"ם
מילים: לא ידוע
לחן: לא ידוע
כתיבה: 1955

שנים סבלת במעברה שלך
שנים זעקת בקול רם _ _ _
אך בממשלה לא שמעו קולך
רק היום קולך נחוץ לממשלה

קולך, תתן קולך
תמכור בזיל הזול
היום זוכרים אותך
ביום הבחירות, ביום הבחירות,
אתה יקר מכל, אתה יקר מכל

כל יום שאל ילדי ומה נאכל מחר
אין עבודה, היה עונה לי המזכיר
ואם יש עבודה רק בחצי שכר
ביום הבחירות אסור זאת להזכיר

קולך, תתן קולך
היום בחרת הכל בעד קולך
ביום הבחירות, ביום הבחירות
אתה יקר מכל, אתה יקר מכל

שנים יוסף אני כאן
איך הזמן עובר
פחון קטן ברוך השם ארבע קירות
במשרד אומרים, אל יאוש חבר
נבנה לך שיכון אחרי הבחירות

קולך, תתן קולך
אתה כבר לא תסבול
שיכון נבנה לך
ביום הבחירות, ביום הבחירות
אתה יקר מכל, אתה יקר מכל

על כל הסבל למפא"י תגיד תודה
ביום הבחירות עליך זאת לזכור
פרוטקציה ושיכון וגם בעבודה
לכן תדע ודאי את מי צריך לבחור

רק מ"ם
כי זאת מפ"ם
מפ"ם תדאג לעם
תדאג לכל אדם
ביום הבחירות, ביום הבחירות
הצביעו רק מפ"ם, הצביעו רק מפ"ם
רק מ"ם


 פרטים נוספים

ביצוע:

 

להקת מפ"ם 
שנת הקלטה: 1955
מקור: ארכיון גבעת חביבה

על השיר

מהמופע של להקת מפ"ם "זהירות, הכובע בוער". ראו פרטים וקישורים לשירים אחרים מהמופע, במאמר של ד"ר חגית מטרס שבסוף הדף.


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.

מאמר  

להקת מפ"ם 1957-1955 / ד"ר חגית מטרס, אוגוסט 2018

להקת מפ"ם הוקמה זמן קצר לפני הבחירות לכנסת השלישית (אשר התקיימו ביום 26.7.1955). מערכת בחירות זו הייתה סוערת במיוחד: קדמו לה חזרתו של דוד בן גוריון לממשלת משה שרת בתפקיד שר הביטחון לאחר פרישתו המאולצת של פנחס לבון (פרשת "עסק הביש"), וכן הפילוג במפ"ם ועזיבת הפלג של "אחדות העבודה-פועלי ציון" כשנה לפני כן.

במפ"ם שאפו לרכז את כל הכוחות על מנת לשמור על מקומה של המפלגה בממשלה שתקום. הלהקה נתמכה על ידי מחלקת ההסברה של המפלגה. המארגן והבמאי היה ארנון תמיר (פישמן) מקיבוץ הזורע, ובחדר האוכל של קיבוץ זה, שהיה אז בבנייה, ערכו את החזרות. להצגה, שהייתה פוליטית באופייה ובתוכן שיריה, קראו: "זהירות הכובע בוער" לפי הפתגם העממי "על ראש הגנב בוער הכובע" המתורגם מיידיש. על כך העיר "החבר בנטוב שנכח בהצגת הלהקה בחולון": רצוי להסביר את הביטוי ליוצאי ארצות המזרח ולילידי הארץ שאינם דוברים שפה זו. הלהקה הופיעה באסיפות בחירות על גבי משאית אשר נסעה ברחבי הארץ לצד הנואמים שהיו מבחירי המפלגה. לגבי המשתתפים, אשר כפי שצוין "אינם אמנים מקצועיים", היו ההופעות בגדר "שליחות פוליטית תוך הסברה ותעמולה". ביניהם היו: וילי מנירים (פנטומימה), גבריאלה אורן מגן שמואל (רקדנית), שלמה חבר משער העמקים, מיכל רביץ מקיבוץ ברעם, יצחק יהלום מבית אלפא, יענקלה שרייבר ואחרים. גבריאלה הזכירה בשיחת טלפון שקיימתי איתה לפני שבוע [אוגוסט 2018 – זֶמֶרֶשֶׁת] את ההופעה שלה ושל וילי ב"משל הכידון והמחט"* כאשר יצחק יהלום הקריא את המילים. תמונה מהופעה זו מצאתי ב"השבוע" מיום 1.7.1955. על אותו דף מופיע בתוך ריבוע מודגש בצד שמאל סמל מפ"ם ובו הכיתוב: "הכל למען הבחירות". החומר המודפס שמצאתי אודות הלהקה מועט ביותר, אך הוא מבליט את הצלחתה הרבה בכל הקהלים לפניהם הופיעה: "בכל שכונה, מעברה, מושבה.... גלי צחוק, מחיאות כפיים סוערות".

מה הייתה תוכנית ההופעות? כמה ואילו שירים הושרו? מי חיבר את המילים? כל אלה הם בגדר נעלם. כארכיונאית מוסמכת חרשתי את החומר שנאסף בגבעת חביבה ופניתי בעל פה לקיבוצים השונים**, אך את שלא נשמר בזמנו קשה למצוא היום, כמו גם את הסיפורים והתיעוד עצמו. בידי כעת שישה שירים (מילים ומנגינות):

  1. שיר הטיפה (טיפה של שחיתות)
  2. רומנסה על אחדות העבודה
  3. בלדה על הנגב
  4. פזמון המעברות
  5. כבוד השר (דוד בן גוריון)
  6. פזמון (שיר) הפנקס א'
שירים 1-4 נמצאים על גבי סרט הקלטה שקיבלתי מארכיון גבעת חביבה; בידי גם חלק מ"שירון לבחירות הכנסת 55" ובו השירים 1, 3, 5, 6 – מילים ותווים.

אחרי הבחירות התפרקה הלהקה וחבריה חזרו איש איש לקיבוצו ולעבודתו. אלא שלאחר מספר חודשים הופיעה ב"השבוע" ידיעה על חידוש הלהקה וקריאה לבחינות למועמדים, ואכן, הלהקה הוקמה מחדש על ידי החטיבה הצעירה של מפ"ם בתל אביב. החזרות נערכו בבית הקיבוץ הארצי. התוכנית שנקראה 'ישיבת או"ם' נכתבה ובוימה על ידי יצחק גרי (עמיר). בלהקה היו 13 חברים, ביניהם ליאור ייני וכנראה כישרונות נוספים. הלהקה הופיעה בסניפים ובקיבוצים ויש להניח שגם בכנסים של המפלגה במשך כשנה ויותר.

* הכידון והמחט: משל בחרוזים מאת אליעזר שטיינברג. תרגם מיידיש חנניה רייכמן.

** אני מודה בזאת לתלמה מארכיון גבעת חביבה, נחמה מארכיון הזורע, גבריאלה אורן, חרמונה לין וכל החברים ששמעו ממני וזכרו מעט או לא זכרו כלום והקשיבו בסבלנות לשאלות.

[ד"ר חגית מטרס היא חוקרת פולקלור ומרצה לשעבר בחוג לפולקלור יהודי והשוואתי באוניברסיטה העברית]





עדכון אחרון: 21.01.2023 12:17:20


© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: