בֵּין הָרִים וּבֵין סְלָעִים
קוֹרֶנֶת שֶׁמֶשׁ תֹּם
וּבָעֵמֶק בַּדְּשָׁאִים
נָם לוֹ גְּדִי בֶּן-יוֹם.
יָצְאָה הָאֵם לָתוּר בָּהָר
עָזְבָה אֶת בְּנָהּ יָתוֹם –
וְהַגְּדִי, הוֹי, מַר לוֹ, מַר
בָּכָה, פָּעָה עַד דֹּם.
מִמְּרוֹם הָהָר גָּחַן הַתַּן
הוֹפִיעַ כְּתוֹךְ חֲלוֹם.
"אַל תִּבְכֶּה, הוֹי, גְּדִי קָטָן,
אִמְּךָ מָסְרָה שָׁלוֹם".
אָהוֹ-אֲהָהּ! רוֹעֶה קָרָא
נֵעוֹר הַגְּדִי פִּתְאוֹם.
"מֶה-מֶה-מֶה?" הַגְּדִי עָנָה
קוֹרֶנֶת שֶׁמֶשׁ תֹּם.בין הרים ובין סלעים
קורנת שמש תום.
ובעמק בדשאים,
נם לו גדי בן-יום.
יצאה האם לתור בהר.
עזבה את בנה יתום-
והגדי, הוי, מר לו, מר,
בכה, פעה עד דם.
ממרום ההר גחן התן,
הופיע כתוך חלום,
"אל תבכה, הוי, גדי קטן,
אמך מסרה שלום".
אהו-אהה! רועה קרא,
נעור הגדי פתאום,
"מה-מה-מה?" הגדי ענה,
קורנת שמש - תום.
|
|
מילים: מתתיהו שלם לחן: מתתיהו שלם כתיבה: 1928 הלחנה: 1928
|
בֵּין הָרִים וּבֵין סְלָעִים קוֹרֶנֶת שֶׁמֶשׁ תֹּם וּבָעֵמֶק בַּדְּשָׁאִים נָם לוֹ גְּדִי בֶּן-יוֹם. יָצְאָה הָאֵם לָתוּר בָּהָר עָזְבָה אֶת בְּנָהּ יָתוֹם – וְהַגְּדִי, הוֹי, מַר לוֹ, מַר בָּכָה, פָּעָה עַד דֹּם.
מִמְּרוֹם הָהָר גָּחַן הַתַּן הוֹפִיעַ כְּתוֹךְ חֲלוֹם. "אַל תִּבְכֶּה, הוֹי, גְּדִי קָטָן, אִמְּךָ מָסְרָה שָׁלוֹם". אָהוֹ-אֲהָהּ! רוֹעֶה קָרָא נֵעוֹר הַגְּדִי פִּתְאוֹם. "מֶה-מֶה-מֶה?" הַגְּדִי עָנָה קוֹרֶנֶת שֶׁמֶשׁ תֹּם. בין הרים ובין סלעים קורנת שמש תום. ובעמק בדשאים, נם לו גדי בן-יום. יצאה האם לתור בהר. עזבה את בנה יתום- והגדי, הוי, מר לו, מר, בכה, פעה עד דם.
ממרום ההר גחן התן, הופיע כתוך חלום, "אל תבכה, הוי, גדי קטן, אמך מסרה שלום". אהו-אהה! רועה קרא, נעור הגדי פתאום, "מה-מה-מה?" הגדי ענה, קורנת שמש - תום.
פרטים נוספים
הופיע בספר/חוברת "מתתיהו שלם - זמרים", מרכז לתרבות ולחינוך (ספריה מוסיקלית ע"ש נסימוב מס' 186), 1969, עמוד 68
|
|
 |
ביצוע: חבורת שהם שנת הקלטה: 2000 מקור: תקליטור של חבורת שהם

|
|
ביצוע: מרתה שלמהשנת הקלטה: 1958
מקור: התקליט Martha Schlamme Sings Sings Folk Songs Of Many Lands בחברת Vanguard
הראשון מתוך "שני שירי רועים" לצד פצח בזמר.
ביצוע: רמה סמסונובשנת הקלטה: 27.11.1953
מתוך "אוצר הזמר העברי", אוסף הקלטות של קול ישראל
ביצוע: מיכל אלעזר (טיפליצקי)שנת הקלטה: 2008
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת
המבצעת זוכרת שהשיר הושר כך, בקצב הזה, בילדותה בסג'רה.
מתתיהו שלם בראיון לד"ר ציפי פליישר, 30.3.1963, מתוך "התפתחותו ההיסטורית של שיר העם העברי" (חיפה 1964/2009), עמ' 368: "חווייה גדולה באותם הימים [סביב 1928] היתה חוויית הגלבוע. כתבתי אז ספרון, "רועים בגלבוע". יש בו 20 וכמה שירים, רובם בלי מנגינה, כי לא הרגשתי צורך בכך. ביניהם, עם הנעימה, "בין הרים ובין סלעים". כל היתר שירים ליריים. כל החברים שלי, עכשיו חברים ותיקים של רמת יוחנן, שוטטו שנים בגלבוע. להימצא לבד, להסתכל...כל מה שיש שם...חוויות עמוקות מאוד של התרשמות".
ביצועים נוספים:
כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת
contact@zemereshet.co.il.