הקטן
גופן
הקטן גופן הגדל
גופן
הגדל גופן
חיפוש פנימי באתר
מה נשתנה (לחן אבילאה)
מַה נִּשְׁתַּנָּה הַלַּיְלָה הַזֶּה מִכָּל הַלֵּילוֹת מִכָּל הַלֵּילוֹת? שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ אוֹכְלִים חָמֵץ וּמַצָּה חָמֵץ וּמַצָּה; הַלַּיְלָה הַזֶּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה כֻּלּוֹ מַצָּה. הַלַּיְלָה הַזֶּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה כֻּלּוֹ מַצָּה. שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ אוֹכְלִים שְׁאָר יְרָקוֹת אָנוּ אוֹכְלִים שְׁאָר יְרָקוֹת; הַלַּיְלָה הַזֶּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה מָרוֹר, מָרוֹר. הַלַּיְלָה הַזֶּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה מָרוֹר, מָרוֹר. שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אֵין אָנוּ מַטְבִּילִין אַפִלּוּ פַּעַם אַחַת אַפִלּוּ פַּעַם אַחַת; הַלַּיְלָה הַזֶּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה שְׁתֵּי פְּעָמִים. הַלַּיְלָה הַזֶּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה שְׁתֵּי פְּעָמִים. שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ אוֹכְלִין בֵּין יוֹשְׁבִין וּבֵין מְסֻבִּין בֵּין יוֹשְׁבִין וּבֵין מְסֻבִּין; הַלַּיְלָה הַזֶּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה כֻּלָּנוּ מְסֻבִּין. הַלַּיְלָה הַזֶּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה כֻּלָּנוּ מְסֻבִּין.מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות מכל הלילות? שבכל הלילות אנו אוכלין חמץ ומצה, חמץ ומצה הלילה הזה, הלילה הזה כולו מצה. שבכל הלילות אנו אוכלין שאר ירקות, שאר ירקות הלילה הזה, הלילה הזה מרור, מרור. שבכל הלילות אין אנו מטבילין אפילו פעם אחת, אפילו פעם אחת הלילה הזה, הלילה הזה שתי פעמים. שבכל הלילות אנו אוכלין בין יושבין ובין מסובין בין יושבין ובין מסובין הלילה הזה, הלילה הזה כולנו מסובין.

פתיחה בנגן חיצוני

מילים: מן ההגדה
לחן: אפרים אבילאה
הלחנה: 1936?

מַה נִּשְׁתַּנָּה הַלַּיְלָה הַזֶּה
מִכָּל הַלֵּילוֹת
מִכָּל הַלֵּילוֹת?

שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת
אָנוּ אוֹכְלִים
חָמֵץ וּמַצָּה
חָמֵץ וּמַצָּה;
הַלַּיְלָה הַזֶּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה
כֻּלּוֹ מַצָּה.
הַלַּיְלָה הַזֶּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה
כֻּלּוֹ מַצָּה.

שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת
אָנוּ אוֹכְלִים שְׁאָר יְרָקוֹת
אָנוּ אוֹכְלִים שְׁאָר יְרָקוֹת;
הַלַּיְלָה הַזֶּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה
מָרוֹר, מָרוֹר.
הַלַּיְלָה הַזֶּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה
מָרוֹר, מָרוֹר.

שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת
אֵין אָנוּ מַטְבִּילִין
אַפִלּוּ פַּעַם אַחַת
אַפִלּוּ פַּעַם אַחַת;
הַלַּיְלָה הַזֶּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה
שְׁתֵּי פְּעָמִים.
הַלַּיְלָה הַזֶּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה
שְׁתֵּי פְּעָמִים.

שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת
אָנוּ אוֹכְלִין
בֵּין יוֹשְׁבִין וּבֵין מְסֻבִּין
בֵּין יוֹשְׁבִין וּבֵין מְסֻבִּין;
הַלַּיְלָה הַזֶּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה
כֻּלָּנוּ מְסֻבִּין.
הַלַּיְלָה הַזֶּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה
כֻּלָּנוּ מְסֻבִּין.
מה נשתנה הלילה הזה
מכל הלילות
מכל הלילות?

שבכל הלילות אנו אוכלין
חמץ ומצה,
חמץ ומצה
הלילה הזה, הלילה הזה
כולו מצה.

שבכל הלילות
אנו אוכלין
שאר ירקות, שאר ירקות
הלילה הזה, הלילה הזה
מרור, מרור.

שבכל הלילות
אין אנו מטבילין
אפילו פעם אחת,
אפילו פעם אחת
הלילה הזה, הלילה הזה
שתי פעמים.

שבכל הלילות
אנו אוכלין
בין יושבין ובין מסובין
בין יושבין ובין מסובין
הלילה הזה, הלילה הזה
כולנו מסובין.




 פרטים נוספים
ביצוע: מקהלת הילדים בהדרכת מאיר הרניק
שנת הקלטה: 1956


הקלטות נוספות

פתיחה בנגן חיצוני

הקלטה היסטורית
ביצוע: מקהלת ילדים מהתקליט "ושמחת בחגיך"
שנת הקלטה: 1957
מקור: התקליט "ושמחת בחגיך", הד ארצי AN 11-71


פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: דליה עמיהוד, תזמורת הד ארצי, תזמורת עממית "הד ארצי"
שנת הקלטה: 1963
מקור: התקליט "שירי פסח - סדרה ב'", הד ארצי, MN-514

בליווי חבורת ילדים.



פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: דליה עמיהוד
שנת הקלטה: 1965
מקור: התקליט "חג שמח: שירי חג לילדים", מס' W-30766 בחברת מקולית

עיבוד פשוט בלי מקהלה ותזמורת



פתיחה בנגן חיצוני


פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: אסתי סולקין, עדי סולקין
מקור: בואו נשיר בפסח


פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: מקהלת הדסים
עיבוד: נתן שחר
שנת הקלטה: תחילת שנות ה-70
מקור: תקליט "שירי פסח לילדים"
על השיר

לחנים וביצועים נוספים באתר הזמנה לפיוט

הלחן הנודע לשיר כמעט בוודאות אינו מסורתי. לפי פרופ' אליהו שלייפר, הלחן הידוע הופיע באורטוריה "יציאת מצרים" מאת המלחין החיפאי אפרים אבילאה (1936). אף שאין בטחון מוחלט שזה מקורו של הלחן, האורטוריה היא לכל הפחות מקור תפוצתו של הלחן. עד להופעתה זומר "מה נשתנה" בלחן פשוט וכמעט דיבורי המבוסס על נוסח קריאת ההגדה, ולא הופיע בדפוס בלחן המוכר.

ככל הנראה, ההקלטה הראשונה לשיר היא בביצוע אפרים די-זהב, כאחד מתוך סידרת לחנים של אבילאה (שם המלחין צויין שם במפורש). בהקלטה זו אפשר לשמוע כי השורה "הלילה הזה הלילה הזה" חוזרת פעמיים בכל מופע.

עדות סותרת אחת: משה רוטנברג מביא לחן זה, ב"נעימות וזמירות לשבת ולחגים מבית אבא" (1971),  עמ' 62. בהקדמה לספרו כותב רוטנברג כי כל הלחנים שם מובאים מאזור סטשוב. אם אכן זהו לחן של אבילאה, זכרונו של רוטנברג תעתע בו.

ביצועים נוספים:


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת evyatar@zemereshet.co.il.
תגיות

מן המקורות   אביב ופסח  





© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם