אַל תִּקַּח הַכֹּל לַלֵּב
שְׁכַח כָּל מַה שֶּׁרַק חוֹלֵף
אַל תֵּצֵא מֵהַכֵּלִים
רַק חֲבָל עַל הַמִּלִּים
אִם יַלְדָּתְךָ, פִּתְאֹם
בְּךָ הִיא בּוֹחֶלֶת
וְהַסִּבָּה לְכָךְ:
מָצְאָה יוֹתֵר מֻצְלָח!
אָז –
אַל תִּקַּח הַכֹּל לַלֵּב...
וְאִם בָּאוֹטוֹבּוּס
נִסְגֶּרֶת הַדֶּלֶת
מַמָּשׁ לִפְנֵי הָאַף
– נִשְׁאַרְתָּ עַל הַסַּף
אָז –
אַל תִּקַּח הַכֹּל לַלֵּב...
אִם הַשֻּׁתָּף בָּרַח
עִם כָּל שַׂק הַכֶּסֶף
וְהַמַּצָּב הוּא כָּךְ
שֶׁכְּבָר אַתָּה בַּפַּח!
אָז –
אַל תִּקַּח הַכֹּל לַלֵּב...
אל תיקח הכל ללב
שכח כל מה שרק חולף
אל תצא מהכלים
רק חבל על המילים
אם ילדתך, פתאום
בך היא בוחלת
והסיבה לכך:
מצאה יותר מוצלח!
אז –
אל תיקח הכל ללב...
ואם באוטובוס
נסגרת הדלת
ממש לפני האף -
נשארת על הסף
אז –
אל תיקח הכל ללב...
אם השותף ברח
עם כל שק הכסף
והמצב הוא כך
שכבר אתה בפח!
אז –
אל תיקח הכל ללב...
|
|
מילים: אברהם ברושי לחן: פרד מישל
|
אַל תִּקַּח הַכֹּל לַלֵּב שְׁכַח כָּל מַה שֶּׁרַק חוֹלֵף אַל תֵּצֵא מֵהַכֵּלִים רַק חֲבָל עַל הַמִּלִּים
אִם יַלְדָּתְךָ, פִּתְאֹם בְּךָ הִיא בּוֹחֶלֶת וְהַסִּבָּה לְכָךְ: מָצְאָה יוֹתֵר מֻצְלָח! אָז –
אַל תִּקַּח הַכֹּל לַלֵּב...
וְאִם בָּאוֹטוֹבּוּס נִסְגֶּרֶת הַדֶּלֶת מַמָּשׁ לִפְנֵי הָאַף – נִשְׁאַרְתָּ עַל הַסַּף אָז –
אַל תִּקַּח הַכֹּל לַלֵּב...
אִם הַשֻּׁתָּף בָּרַח עִם כָּל שַׂק הַכֶּסֶף וְהַמַּצָּב הוּא כָּךְ שֶׁכְּבָר אַתָּה בַּפַּח! אָז –
אַל תִּקַּח הַכֹּל לַלֵּב... אל תיקח הכל ללב שכח כל מה שרק חולף אל תצא מהכלים רק חבל על המילים
אם ילדתך, פתאום בך היא בוחלת והסיבה לכך: מצאה יותר מוצלח! אז –
אל תיקח הכל ללב...
ואם באוטובוס נסגרת הדלת ממש לפני האף - נשארת על הסף אז –
אל תיקח הכל ללב...
אם השותף ברח עם כל שק הכסף והמצב הוא כך שכבר אתה בפח! אז –
אל תיקח הכל ללב...
|
הנוסח המודפס
|
אל תיקח... כי רק חבל על המילים
אוי, אל תיקח הכול ללב ואל תגרום לו עוד כאב הן לא כדאי להצטער הרי הכול חולף עובר
ואם החליטה פתע איזו בת דווקא אותך קצת להקניט מעט אל תתפרץ, חבוב, אל תשתולל תמצא אחרת בעזרת האל
אוי אל תיקח...
אם מצפה אתה לבן או בת אבל לפתע הופ! בבת אחת בסיטונות (פשוט שערורייה) לך נולדת דווקא שלישייה
אל תיקח הכול ללב...
פרטים נוספים
על הגרסה: נדפס כפרסום בדיד, מס' 5 בסדרה "פזמוני העולם".
|
צרפתית
|
(Refrain:) Oui, Monsieur , la p'tit' Marie Est tellement, tellement jolie Dans l'pays tous les garçons Lui lancent des regards polissons Ils aiment la couleur de ses cheveux Ils l'aiment parce qu'elle a de grands yeux Vous aussi vous feriez des folies Pour la jolie petite Marie.
Pourtant Marie ne sait pas cuisiner Elle ne sait ni laver, ni repasser Elle ne fait jamais rien à la maison Et son p'tit coeur n'est plein que de chansons! Elle fait des fautes quand elle écrit D'un chiffon, elle s'habille, Mais quand elle vous sourit C'est comme un ange du paradis.
(Refrain)
Elle n'a jamais, jamais connu l'amour Mais je l'ai vu rôder aux alentours Le garnement attend le bon moment, Car elle attire les gars comme un aimant. Marie ne connaît pas son pouvoir Elle fait ça sans le savoir Et celui qu'elle choisira Sûrement ne le regrettera pas!
|
אנגלית
|
Oh, we never not gonna go home We won't go, we won't go Oh, we never not gonna go phone 'Cause mother isn't home
Oh, sugarbush, I love you so I will never let you go So, don't you let your mother know Sugarbush, I love you so
Sugarbush, what can I do Mother's not so pleased with you Promise me you will be true And I'll come along with you
Oh, we never not gonna go home We won't go, we won't go Oh, we never not gonna go phone 'Cause mother isn't home
Sugarbush, come dance with me And let the other fellas be
Just dance the polka merrily Sugarbush, come dance with me
Oh, we never not gonna go home We won't go, we won't go Oh, we never not gonna go phone 'Cause mother isn't home
Oh, chocolate, you are so sweet Yes, yes you, I'd like to eat If I do, oh, what a treat Chocolate, you are so sweet
Oh, sugarbush, I love you so And I will never let you go Now, don't you let my mother know Sugarbush, I love you so Sugarbush, I love you so
|
אפריקאנס
|
Suikerbossie ek wil jou hê Suikerbossie ek wil jou hê Suikerbossie ek wil jou hê Wat sal jou mama daarvan sê
Dan loop ons so onder deur die maan Dan loop ons so onder deur die maan Dan loop ons so onder deur die maan Ek en my suikerbossie saam.
פרטים נוספים
על הגרסה: זה הנוסח הקצר בהתאם להקלטת David de Lange. בנוסח הארוך בהקלטה מאנטוורפן חלק נוסף.
|
|
 |
|
אברהם ברושי התאים שני נוסחים עבריים (נטולי זיקה לטקסטים בשפות אחרות) לשתי גרסאות שונות של הלחן.
מקור השיר הוא שיר ילדים דרום אפריקאי הנקרא בשפת הבּוֹרים suikerbossie (האזינו להקלטה מ1936 בביצוע דויד דה-לאנגה (David de-Lange). השיר מוכר יותר בנוסחו האנגלי Sugarbush. הנוסח האנגלי הוצג לראשונה בארצות הברית ע"י ג'וזף מאראיס (Josef Marias), זמר יוצא דרום אפריקה, שהרבה לשיר ולהקליט שירים דרום אפריקאיים (ר' השיר בביצועו בתקליט משנת 1944 [לפי הכיתוב בסרטון, מתחתיו רשום 1946). הקלטה זו כוללת רק חלק אחד של לחן (הפזמון). לפי דן אלמגור, שהכיר את ג'וזף מאראיס, הוא היה יהודי ושם משפחתו המקורי היה פסח. (תודה לצבי גלעד [גרימי]). נוסח הלחן בהקלטות אלה כולל רק פזמון השיר.
הלחן הדרום-אפריקני מיוחס לפרד מישל בדף הפייסבוק של נכדו, המספר כיצד חיבר את השיר בלכתו לקטוף שיחי סוכר בדרום אפריקה.
הנוסח העברי הראשון נדפס בשנת 1951 כמס' 5 בסדרת הפרסומים הבדידים "פזמוני העולם", וכפי שכתוב עליו במפורש, הוא הותאם לנוסח הצרפתי Le Petite Marie. נוסח זה התפרסם בפי הזמרת טוהאמא. נוסח זה כולל חלק נוסף ללחן (בתים). חלק לחן זה קיים גם בגרסה שיצאה בתקליט באנטוורפן, בביצוע תזמורת הריקודים Vrij en blij בניצוח וסל דקר ([Wessel Dekker [1914-2006). על התקליט רשום שהשיר "עממי" (traditional).
בפרסום הנוסח העברי הראשון רשום כי מחברי המוסיקה הם וסל דקר וס. מ. אייסן (S. M. Eyssen) - בעל תזמורת הריקודים הדרום-אפריקני סטפן אייסן (Stephen Eyssen) שלפי מקור זה חיבר גם את הטקסט המקורי. על שער תווי הגרסה הצרפתית רשומים שני אלה כמחברי "הטקסט הדרום-אפריקני והמוסיקה" (ואילו מחברי הטקסט הצרפתי הם נואל ברסי ורוז'ה ברנאי - Noel Barcy, Roger Varnay).
בשנת 1952 הפך הנוסח האנגלי ללהיט בביצוע דוריס דיי ופרנקי ליין. בנוסח זה לא קיים לחן הבתים בנוסח הצרפתי ובמקומו יש חלק לחן אחר. חלק זה נשמע בביצועם כחלק מעבר (ובעצם מבחינת התאמת הטקסט הוא זה שמשמש כפזמון), אבל בביצוע העברי נשמע כחלק בתים ממש. כנראה בעקבות ביצוע זה שינה ברושי את השיר כך שיתאים לנוסח הלהיט באנגלית, וכך הקליטו אותו לילית נגר ורוברט הלנס.
על התקליט באפריקנס (בקישורית לעיל) רשום שהשיר עממי. ייתכן שרק חלקו (הפזמון) עממי ואילו לבית המקורי וגם לבית בנוסח המחודש יש מלחינים. סביר שהלחן המוקדם של הבתים חובר עבור הנוסח ההולנדי שעבר אחר כך לצרפתית, והלחן המאוחר של הבתים חובר במיוחד עבור הקלטת דוריס דיי ופרנקי ליין, לא בידי אייסן או מישל (הדרום-אפריקאים) ואף לא בידי דקר.
כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת
contact@zemereshet.co.il.