הקטן
גופן
הגדל
גופן
אלוהים אשאלה
אֱלֹהִים אֶשְׁאֲלָה יוֹצֵר מְאוֹרִים יְגַלֶּה קֵץ עֲדָתוֹ הַפְּזוּרִים וְנִקָּבֵץ לְתוֹךְ צִיּוֹן בְּשִׂמְחָה וְנִהְיֶה שָׁם בְּכָל מוֹעֵד חֲבֵרִים וְהַכֹּהֵן שְׁהוּא גָּדוֹל בְּאֶחָיו יְהֶא לוֹבֵשׁ כְּלִיל אוּרִים וְתֻמִּים וּמִי מַקְטִיר וּמִי מַדְלִיק מְנוֹרָה וּמִי יִשָּׂא לְכָל דֶּשֶׁן וְיָרִים בְּכָל יוֹם יַעֲמִידוּ בַּפְּיָסוֹת וּמִכָּל מוּם וְנֵזֶק הֵם שְׁמוּרִים וּמָשִׁיחַ יְהֶא שׁוֹפֵט בְּצֶדֶק וְהַכֹּהֵן וְהוּא יִהְיוּ חֲגוּרִים בְּיוֹם כִּפּוּר עֲבוֹדָתוֹ מְרֻבָּה וְיִכָּנֵס לְתוֹךְ חַדְרֵי חֲדָרִים וְיִשְׁמַע קוֹל אֱלֹהִים עֵת יְדַבֵּר כְּמוֹ דִבֶּר עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים תְּחִלָּתָן אֲנִי הָאֵל יְיֹיָ וְאֵין אַחֵר כְּמוֹתִי בַיְּצוּרִים וְלֹא יָסוּר לְבָבָךְ מִשְּׁמוֹעַ וְלֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְלֹא תִזְכֹּר שְׁמִי שֶׁלֹּא לְצֹרֶךְ וְלֹא תַרְגִיל לְשׁוֹנָךְ בַּשְּׁקָרִים וְהִזָּהֵר בְּסוֹד שַׁבָּת בְּרֵאשִׁית אֲשֶׁר בּוֹ יִשְׂמְחוּ זֶרַע יְשָׁרִים לְאָבִיךָ וְאִמֶּךָ תְּפַרְנֵס וְזוֹ מִצְוָה יְדוּעָה בַּסְּפָרִיםאלוהים אשאלה יוצר מאורים יגלה קץ עדתו הפזורים ונקבץ לתוך ציון בשמחה ונהיה שם בכל מועד חברים והכוהן שהוא גדול באחיו יהא לובש כליל אורים ותומים ומי מקטיר ומי מדליק מנורה ומי יישא לכל דשן וירים בכל יום יעמידו בפיסות ומכל מום ונזק הם שמורים ומשיח יהא שופט בצדק והכוהן והוא יהיו חגורים ביום כיפור עבודתו מרובה וייכנס לתוך חדרי חדרים וישמע קול אלוהים עת ידבר כמו דיבר עשרת הדברים תחילתן אני האל ייי ואין אחר כמותי ביצורים ולא יסור לבבך משמוע ולא יהיה לך אלוהים אחרים ולא תזכור שמי שלוא לצורך ולא תרגיל לשונך בשקרים והיזהר בסוד שבת בראשית אשר בו ישמחו זרע ישרים לאביך ואימך תפרנס וזו מצווה ידועה בספרים

פתיחה בנגן חיצוני

מילים: יהוסף בן ישראל
לחן: עממי תימני

אֱלֹהִים אֶשְׁאֲלָה יוֹצֵר מְאוֹרִים
יְגַלֶּה קֵץ עֲדָתוֹ הַפְּזוּרִים

וְנִקָּבֵץ לְתוֹךְ צִיּוֹן בְּשִׂמְחָה
וְנִהְיֶה שָׁם בְּכָל מוֹעֵד חֲבֵרִים

וְהַכֹּהֵן שְׁהוּא גָּדוֹל בְּאֶחָיו
יְהֶא לוֹבֵשׁ כְּלִיל אוּרִים וְתֻמִּים

וּמִי מַקְטִיר וּמִי מַדְלִיק מְנוֹרָה
וּמִי יִשָּׂא לְכָל דֶּשֶׁן וְיָרִים

בְּכָל יוֹם יַעֲמִידוּ בַּפְּיָסוֹת
וּמִכָּל מוּם וְנֵזֶק הֵם שְׁמוּרִים

וּמָשִׁיחַ יְהֶא שׁוֹפֵט בְּצֶדֶק
וְהַכֹּהֵן וְהוּא יִהְיוּ חֲגוּרִים

בְּיוֹם כִּפּוּר עֲבוֹדָתוֹ מְרֻבָּה
וְיִכָּנֵס לְתוֹךְ חַדְרֵי חֲדָרִים

וְיִשְׁמַע קוֹל אֱלֹהִים עֵת יְדַבֵּר
כְּמוֹ דִבֶּר עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים

תְּחִלָּתָן אֲנִי הָאֵל יְיֹיָ
וְאֵין אַחֵר כְּמוֹתִי בַיְּצוּרִים

וְלֹא יָסוּר לְבָבָךְ מִשְּׁמוֹעַ
וְלֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים

וְלֹא תִזְכֹּר שְׁמִי שֶׁלֹּא לְצֹרֶךְ
וְלֹא תַרְגִיל לְשׁוֹנָךְ בַּשְּׁקָרִים

וְהִזָּהֵר בְּסוֹד שַׁבָּת בְּרֵאשִׁית
אֲשֶׁר בּוֹ יִשְׂמְחוּ זֶרַע יְשָׁרִים

לְאָבִיךָ וְאִמֶּךָ תְּפַרְנֵס
וְזוֹ מִצְוָה יְדוּעָה בַּסְּפָרִים
אלוהים אשאלה יוצר מאורים
יגלה קץ עדתו הפזורים

ונקבץ לתוך ציון בשמחה
ונהיה שם בכל מועד חברים

והכוהן שהוא גדול באחיו
יהא לובש כליל אורים ותומים

ומי מקטיר ומי מדליק מנורה
ומי יישא לכל דשן וירים

בכל יום יעמידו בפיסות
ומכל מום ונזק הם שמורים

ומשיח יהא שופט בצדק
והכוהן והוא יהיו חגורים

ביום כיפור עבודתו מרובה
וייכנס לתוך חדרי חדרים

וישמע קול אלוהים עת ידבר
כמו דיבר עשרת הדברים

תחילתן אני האל ייי
ואין אחר כמותי ביצורים

ולא יסור לבבך משמוע
ולא יהיה לך אלוהים אחרים

ולא תזכור שמי שלוא לצורך
ולא תרגיל לשונך בשקרים

והיזהר בסוד שבת בראשית
אשר בו ישמחו זרע ישרים

לאביך ואימך תפרנס
וזו מצווה ידועה בספרים


ביצוע: אהובה צדוק
עיבוד: נחום נרדי
מקור: התקליט (Prayers (Yemenite and Sephardic

 פסנתר: נחום נרדי

הקלטה משולבת של השירים "אשאל אלוהיי" ו"אלוהים אשאלה". השיר הנוכחי בתזמון 1:45.



הקלטות נוספות

פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: ברכה צפירה
עיבוד: פאול בן-חיים

בגרסה זו מושרים רק הבית הראשון והשלישי.



פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: שושנה דמארי
שנת הקלטה: 3.1.1956
מקור: מהקלטות קול ישראל שדוגטלו בספרייה הלאומית

הקלטה בהגייה ישראלית. הליווי בביצוע תזמורת קול ישראל (מנצח לא מזוהה) הוא בעיבוד זהה לזה מההקלטה מ1951.



פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: שושנה דמארי
שנת הקלטה: 1951
מקור: מהקלטות קול ישראל שדוגטלו בספרייה הלאומית

 הקלטה בהגייה תימנית

בליווי תזמורת קול ישראל בניצוח משה וילנסקי ואולי בעיבודו.

על השיר

מתוך האתר הזמנה לפיוט:  שיר לכל עת במסורת יהודי תימן, מסוג ה"נשיד", המהווה פתיחה לשיר מסוג ה"שירה" שבא בעקבותיו. המשורר פותח בבקשת גאולה אולם מיד עובר לתיאור מוחשי וציורי של עבודת הכהנים בבית המקדש, כאילו היא מתרחשת לנגד עיניו. מעבודת בית המקדש מפליג המשורר אל מעמד מתן תורה והוא מונה את עשרת הדברות כשהוא נשען גם על הפרשנות שניתנה להן.

כותב עמי ירימי:

ברכה צפירה הקליטה את "אלוהים אשאלה" מספר פעמים בליווים ועיבודים שונים.
שיר זה היה השיר העברי הראשון שהושמע מעל גלי האתר, ב - 1936 ביום פתיחת השידורים העבריים ב"קול ירושלים" (אם לא נכלול את "שירי תהילים" ששר לפני כן החזן ויטוריו ויינברג). ברכה צפירה שרה את השיר בליווי נחום נרדי, ואחריו את "קריה יפהפיה" "ואיומה המשי", כולם "זמירות תימן". מאוחר יותר עיבד מחדש פאול בן חיים את השיר עבור ברכה צפירה, ואף ניצח על הקלטה שלו שנעשתה ב"קול ישראל" ב-1956.

[יש גם] הקלטה אחרת שעברה דיגיטציה בספרייה הלאומית [ההקלטה מאוסף המכון למוסיקה ישראלית. זמרשת] ובה שירים אחדים. ברכה צפירה שרה שורות אחדות מתוך הפיוט, בליווי נגני תזמורת "קול ישראל", בניצוחו של שלום רונלי ריקליס. מיקום השיר על סליל השמע הוא בדקה ה- 14:32 עד 17:45 . ההקלטה נקייה, ללא רחשים ו"קליקים" הנשמעים לפעמים מתקליטים ישנים. האזינו לשיר בביצוע זה (כפי שעמי ירימי הפריד) ולהקלטה המלאה שבה נכלל.


 


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת evyatar@zemereshet.co.il.




© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם