אֲהוּבָה צָדוֹק
תפקידים באתר: מבצעת
לידה: 15.11.1928

אהובה

לגלריית התמונות לגלריית התמונות של אהובה צדוק
ביוגרפיה

מאת עמנואל (עמי) ירימי

תחילת הדרך

הזמרת אהובה צדוק נולדה ב-15 בנובמבר 1928 ב"הדסה" בתל אביב להורים ילידי תימן, ראומה וחיים צדוק. בהיותה בת שבע, עברה המשפחה (עם ששת ילדיה) לגור בקרית עבודה בחולון. בעיקבות קונצרט של ברכה צפירה ונחום נרדי ששמעה שם אהובה הקטנה, גמלה בליבה ההחלטה להיות זמרת. "שמעתי את ברכה צפירה בקרית עבודה. היא ונחום הופיעו תחת כיפת השמים בחצר בית הספר "בית חינוך". היא הייתה נפלאה ואני התרגשתי כל כך וכמעט התעלפתי. הייתי ילדה קטנה, עמדו לי דמעות בעיניים ואמרתי לעצמי:כשברכה צפירה כבר לא תשיר, אני אהיה במקומה". לא ידעה אז הילדה הקטנה עד כמה ראתה את הנולד.

השירות הצבאי

לפני שירותה הצבאי שהחל בתקופת מלחמת העצמאות ב1948, עבדה בגן ילדים שנמצא בבית פרטי ברחוב דיזנגוף בתל אביב ליד פינת ארלוזורוב. הגננת הפכה את הבית לגן ילדים ואהובה עבדה שם כעוזרת לגננת. כששרה לפניהם , אמרו לה ילדי הגן "אהובה, את שרה כמו ברדיו".

ללהקת החישטרון הגיעה "במקרה" בתקופת השירות הצבאי באחד מגדודי חטיבת גבעתי. היא ישבה באולם בחולון בו הופיעה הלהקה לפני חיילי הגדוד וכשמנהל הלהקה (טולי רביב) ביקש לדעת אם ישנם זמרים בין הנוכחים באולם, קראו חבריה בשמה והיא עלתה לבמה והגישה את הופעת הבכורה שלה לפני קהל. היא התקבלה מיד ללהקה בה היתה יפה ירקוני הכוכבת. שיר הסולו של אהובה בחישטרון היה "שושנת תימן". בתקופות קשות במלחמה התפזרה הלהקה כדי לשרת גם בתפקידים אחרים ואהובה הצטרפה מידי פעם לנהג אמבולנס כחובשת צבאית ועזרה בהעברת פצועי מלחמה לבית חולים שדה ושם לפי הוראות הרופא השתתפה בטיפול בהם. בתקופות הרגיעה, ה"הפוגות", שב החישטרון לתפקד כלהקת בידור.

עם נחום נרדי

לאחר השחרור מצה"ל היא הצטרפה ללהקת "הכרמל" שהייתה גם היא להקה צבאית בתל אביב ובה השתתפו בין היתר אריק לביא, בומבה צור, יהודה עפרוני ואולי שוקן. במאי הלהקה היה צבי פרידלנד והלהקה הופיעה ברחבי הארץ.

את המלחין נחום נרדי הכירה כשהופיעה עם הלהקה בתיאטרון האהל בתל אביב. הוא פנה אליה וביקש שתצטרף למקהלת הבנות שהקים ושעליה ניצח. היא הצטרפה ובהמשך קיבלה את תפקיד הסולנית הראשית. חברה אחרת באותה מקהלה הייתה הצעירה יונה עטרי. לאחר שנה היא נישאה לנרדי, ויצאה עמו לסיבוב הופעות בשבעים ערים בארצות הברית לפני קהל יהודי וחברי ארגון ה"פארבאנד", שקיבלו אותם בחום. בין היתר, הם הופיעו באולמות הגדולים של ניו יורק - "קארנגי הול", "טאון הול" ו"מדיסון סקוור גארדן". בשובם מסיבוב ההופעות בסוף דצמבר-1953 הגישה אהובה את קונצרט הבכורה הרשמי שלה בישראל באולם 'אהל שם', כשנרדי מלוה אותה, ושניהם זכו לביקורות חמות ביותר. השניים המשיכו להופיע באולמות הקונצרטים, בתכניות האומנותיות של מוסדות שונים ובשידורי רדיו, כשאהובה צדוק מגישה את ביצועי הבכורה לשירים החדשים שחיבר נרדי באותה תקופה.

בנה יאיר מנישואיה לנחום נרדי נולד ב-31.1.1952 ובהשראתו חיברו משה אביגל ונרדי את השיר "מזמור לאברהם יאיר". שיתוף הפעולה האומנותי עם נרדי פסק לקראת סוף 1957, אך הם עדיין הופיעו יחד בקונצרטים ספורים בשנתיים הבאות; פעם נוספת נפגשו על הבמה במאי 1967, בקונצרט שנערך לכבוד נחום נרדי ב'קארנגי הול' בניו יורק, כשאהובה הצטרפה לאומנים אחרים ששרו בליווי המלחין באותו אירוע. לאחר הפסקה בת שלוש שנים (בסוף שנות החמישים) שגרמה לה דלקת פרקים קשה, החלימה ממחלתה והמשיכה להופיע בארץ בקונצרטים ובשחריות לילדים בהם הצטרפו המאזינים הצעירים לשירתה. באותה תקופה שיתפה פעולה גם עם מלחינים אחרים.
 
שותפים בהמשך הדרך

עם המלחין יוסף הדר נפגשה בביתו שם הוא לימד אותה משיריו. שירים אלה נוספו לרפרטואר שלה והוקלטו אחר כך. אמיתי נאמן הזמין אותה אליו לחיפה להציג לפניה מיצירותיו ובעקבות הפגישה הקליטה קבוצת שירים שחיבר. כמו כן שיתפה פעולה עם המלחין עמנואל זמיר והקליטה משיריו. הפזמונאי יחיאל מוהר פנה אליה בשעתו כדי שתלמד את השיר שכתב לאחרונה "לאור הזכרונות" והפנה אותה למשה וילנסקי שילמד אותה את הלחן. הקלטת הבכורה התקיימה באולפני קול ישראל בתל אביב בליווי פסנתר. אריק רודיך עבד איתה על שבעה שירים שהלחין במיוחד עבורה, ביניהם השיר "יחדיו". ברפרטואר שלה נכללו גם שירי המלחינה שרה לוי תנאי אותה פגשה שנים רבות לאחר מכן במקרה, כשביקרה ידידה בבית אבות וכשהיא שרה לפניה שניים משיריה העירה המלחינה "את יודעת ,אני כתבתי את השירים האלה". "כן, אני יודעת" ענתה הזמרת.

פזמונאי שנות הארבעים והחמישים ומלחיני אותם שנים כתבו שירים רבים באוירת החלוציות ובהשראת העצמאות החדשה של היישוב. כתוצאה מכך שירים בעלי גון לאומי חזק מהתקופה ,שירי מלחמה וקוממיות,
שירים הלקוחים מפסוקי התנ"ך ושירי רועים, מצאו את מקומם בהופעות וברפרטואר המוקלט של הזמרת לצד שיריה עם נחום נרדי, שירי הילדים, ריקודי העם ושירים אחרים. השירים "סירתי" "התרגעות" ו"ציפור היופי" (הקטנטה הסמיקה) הם ביטוי לחיבה המיוחדת שלה ללחנים העתיקים של הרומנסות הספרדיות. הקלטותיה משנות החמישים והשישים נעשו בידי חברות התקליטים "גלטון" ו"הד ארצי" ובחלקן באולפני קול ישראל.

בסוף שנות השישים יצרה עם בן דודה אהרון צדוק את "צמד הצדוקים". יחד הם הופיעו במועדון "סברה" בניו יורק. לאחר מכן כשקיבלה הזמנות להופיע כסולנית, היא נשארה בניו יורק, שם נישאה שנית ושם נולדה בתה סיגל. כשהגיע יונתן כרמון לארצות הברית הוא ביקש ממנה להצטרף ל"להקת כרמון" כאחת מן הזמרות בסיבוב הופעות בן חצי שנה שהחל בארה"ב והסתיים בדרום אפריקה. לאחר הסיור הקליטה בארצות הברית תקליט של ריקודי עם ישראלים.

לאחר התאלמנותה בארצות הברית לא גילתה עניין בהופעות במשך זמן רב. היא עזבה את ניו יורק ועברה לגור זמן קצר במיאמי ביץ' כדי להיות בקירבת בנה ואחר כך עברה איתו ללוס אנג'לס. מאוחר יותר חידשה את הופעותיה מידי פעם באירועי הקהילה היהודית והישראלית בארצות הברית.

החזרה לארץ

בשנת 2005 שבה לתל אביב לחיות בקרבת בתה סיגל,שתי נכדותיה ושאר קרובי משפחתה בארץ. באחד הערבים בקיץ של אותה שנה, כשיצאה עם בני משפחתה להופעת זימרה של ידידת המשפחה, "התגלתה" מחדש כאשר בתחילת זמרת השיר "לילה לילה" הפסיקה הסולנית לשיר בעקבות הערת אחד הצופים. בפנותה אל הקהל הודיעה שנמצאת אתם הזמרת שהייתה הראשונה שהקליטה את השיר ובקשה ממנה לעלות לבמה ולשיר אותו במקומה. כך,כמו לפני שנים רבות, שוב התגלתה "במקרה" מחדש הזמרת אהובה צדוק, לאחר העדרות ממושכת מהבמה בישראל. הפסנתרן המלוה באותו קונצרט היה המוסיקאי הצעיר חגי יודן וההערכה ההדדית ביניהם שנבטה באותו ערב הניבה בספטמבר 2007 את המופע המשותף "לילה לילה – מסתורי הקול התימני של אהובה צדוק", בו שרה ב"הופעת בכורה מחודשת" בישראל, משיריה הישנים לצד שירים חדשים. בעקבות המופע היא הקליטה מחדש את השיר "לילה לילה" בגירסה קסומה בליווי מקהלת "עדי" ובעיבוד חגי יודן המלוה אותה בפסנתר. לשניים יש תכניות למופעים נוספים ובינתיים ממשיכה אהובה צדוק בהופעותיה לפני קהל השבוי בקסמה.

מספרים על אהובה

שירים אחדים משירי הילדים ששרה (דני גיבור, חמש שנים, נומי נומי ואחרים) נחרתו בעצמה רבה בתודעתם של מאזיניה הצעירים בגלל העצב או השמחה שהיו נסוכים במילותיהם, בלחניהם ובתמסורת. את שיר הערש "נומי נומי" לא יכלה הזמרת עצמה לשיר לבתה הקטנה סיגל כיון שהפעוטה פרצה בבכי ברגע ששמעה אותו. היא לא הייתה היחידה.

"בימים רחוקים-רחוקים, כשעוד הייתי ילד פעוט" כותב חוקר המוח והמשורר צבי עצמון (במאמר "תאים של אמפתיה"), "היתה אמי זכרונה לברכה ממהרת לסגור את הרדיו כל אימת שהושמע שירהּ של מרים ילן-שטקליס 'דני גיבור', שאם לא כן הייתי פורץ בבכי מר. לוּ נתבקשתי אז להסביר את פשר הבכי ודאי שלא הייתי יכול, אלא היו 'זולגות הדמעות מעצמן'. איזו אווירה של עלבון וכאב חִלחלה מן המילים פנימה וחוללה בנפשי תחושה מרה שמצאה לה פורקן בבכי". אמנם המחבר לא ציין מי שרה את השיר אך קרוב לודאי שרבים מילדי שנות הארבעים והחמישים, חוו חוויה דומה כששמעו את השיר "דני גיבור" מפי אהובה צדוק , זמרת השיר באותה תקופה.
"לאהובה צדוק יש מקום של כבוד בערמת הזיכרונות שלי" כותב החוקר ירון לייבוביץ (באתר הנקרא "היקום של אלי אשד"). "בתור ילד אני זוכר את קולה החם והמלא... שהתנגן מתוך תקליט שנקרא שלושים ושישה שירים לפעוטות...אני זוכר שאחד השירים שאהובה צדוק שרה היה הכי אהוב עלי. הזדהיתי מאוד עם הקיפוד שרצה לרקוד ובסוף רקד לבדו, וקולה החם נתן משמעות מסויימת לצערו של דני כשדמעותיו זלגו מעצמן כשנורית הלכה לשחק עם ילד אחר (דני גבור)." שיר אחר שלה "ליילה ליילה" הוא מכנה בשם "שיר מצמרר" ומסביר " אם מקשיבים למילים, הסיפור המרגיע כביכול את הילדה, כדי שתעצום את עיניה, הוא על שלושה פרשים שאחד היה טרף... שני מת בחרב... וזה שנותר... את שמך לא זכר... כלומר שניים שמתו ועוד אחד שלא יודעים מה קרה לו. אני זוכר שר את השיר המצמרר הזה בערבי שירה בתנועת הנוער..."
"ואיך לא אזכיר את האמפטיה לצרכיו הרגשיים של הילד" כותב יוסף עוזר על שיר לפורים (באתר "הזמנה לפיוט") ב"לכולנו לכולנו/ על ראשינו זר/ כל אחת מאתנו/ היא מלכת אסתר... שביצעה אהובה צדוק למילותיו האווריריות של לוין קפניס ולחנו מלא האושר של נחום נרדי ".

יום לפני קונצרט הבכורה הרשמי שלה, נכתב עליה בעיתון 'דבר' (29 בדצמבר, 1953): "היא חוננה בנפש מוסיקלית רגישה, ובקול ערב וחם הגוון, בחן המיוחד של זמרתה היא שובה את ליבות המאזינים ויוצרת קונטקט אינטימי עם הקהל". לאחר אותו קונצרט שיבח המבקר ד"ר ל. רייכנשטיין את "קולה הערב והחינני הנאמן לרוח השיר", "חוש דק מאד בבחירת אמצעי הבעה ותנועה", "והליריזם שלה הציורי נוגע עד הלב" ('דבר', 8 בינואר, 1954).  כשהופיעה בקפריסין ב-1960 עם רקדני 'הפועל', כינו אותה עיתונאי האי "מרילין מונרו התימנית", והעיתונים 'קיפרוס מייל' ו'הרווגה' כתבו: "אהובה צדוק כבשה את הקהל"... "קול של עצב ושל שמחה שכבש את לב תושבי ניקוסיה".

קולה הייחודי

אהובה צדוק לא למדה פיתוח קול מעודה כי קולה היה מוצב טבעית במקומו הנכון; תופעה נדירה למדי אצל זמרות. הפעם הראשונה בה היא קיבלה הדרכה מוסיקאלית לאחר תקופת ה"חישטרון" הייתה מהפסנתרן והמלחין נחום נרדי שקודם לכן עבד עם ברכה צפירה. לאחר מכן עבדה עם מלחינים אחרים שאת שיריהם ביצעה והקליטה. את קריירת הזמרה שלה התחילה עם קול בעל גון מצו שנטה לאלטו אפל בעל ויברטו מצלצל שעם הזמן הלך והעמיק עוד יותר כקול אלטו. מפעלה המוסיקאלי בשיתוף הפעולה עם מלחיני דורה, בהופעותיה ובהקלטותיה, קבע את הזמרת אהובה צדוק כאחת מדמויות המפתח בזמר העברי.

תודה לזמרת אהובה צדוק שהסכימה להתראיין לצורך כתיבת הביוגרפיה ואישרה את פרטיה.


בתמונה:
אהובה צדוק, מרץ 2008 (צילום: אורה שמחי)

עוד על אהובה צדוק מתוך היקום של אלי אשד



האזנה ברדיו האזינו לשירי אהובה צדוק ברדיו זמרשת
שירים שביצעה
שיר 1. אגדה (על שפת ים כינרת) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 2. אהבת הדסה (לחן עממי טורקי) (אהבת הדסה על לבבי נקשרה) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 3. אווירון אווירון (לחן נרדי) (אווירון אווירון עופה עוף לשמי מרום) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 4. אורחת גמלים (דמויות פנים נראות) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 5. אל גינת אגוז (אל גינת אגוז) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 6. אל החורש (אל החורש הקרוב) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 7. אל העין (על הרים עולה הבוקר) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 8. אל הרהט (הי הי אל הרהט הי) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 9. אל תכה (אל תכה, זה לא נאה) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 10. אל תראוני (לחן נרדי) (אל תראוני שאני שחרחורת) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 11. אלוהים אשאלה (אלוהים אשאלה יוצר מאורים) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 12. אם בארזים נפלה שלהבת (אם בארזים נפלה שלהבת) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 13. אנה הלך דודך (אנה הלך דודך) ביצוע 1 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 14. אנה הלך דודך (אנה הלך דודך) ביצוע 2 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 15. אני אוזן-המן (אני אוזן המן) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 16. אני נהג רכבת (אני נהג רכבת) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 17. אני סביבון (אני סביבון) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 18. אני עומדת במעגל (אני עומדת במעגל) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 19. אני פורים (אני פורים, אני פורים) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 20. אשאל אלוהיי (לחן לא ידוע) (אשאל, אשאל אלוהיי) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 21. בא אליי אורח (בא אלי אורח) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 22. בארצנו אור וזיו (לחן נרדי) (בארצנו אור וזיו) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 23. בגינה (בערוגת הגינה) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 24. בוא דודי (בוא דודי, אלופי, הגורנה) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 25. בואו לחולל (בואו לחולל נערה ונער) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 26. בוקי בוקי (גרסת אברהם ברושי) (בוקי בוקי בקבוקים) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 27. בחלילים ובמצלתיים (לחן נרדי) (הכו בנים בחלילים) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 28. בין הרים ובין סלעים (בין הרים ובין סלעים) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 29. בכרם השקדים (השקדים בכרמי התקשטו בלבנים) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 30. בלב הליל (בלב הליל בוערת ) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 31. בלב שדה (בלב שדה באר עומדה) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 32. בנות עלינה (ערב כבר ירד) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 33. בפאת הכפר (ציל צליל צליל) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 34. בקום ישראל (בקום ישראל) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 35. גדוד בעיר (לחן בר-זמרא) (כל הרחובות אז רעמו) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 36. גז עדרים (מחולות רועים) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 37. גינה לי (גינה לי, גינה לי, גינה לי חביבה) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 38. דבורה (זים זים זום מי זה שם) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 39. דבקת האביר (יפתי דלגי נא) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 40. דגל ישראל (לחן נרדי) (יום זה ישראל ניצח) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 41. דוד ליבי (באה השמש) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 42. דונם פה ודונם שם (אספר לך הילדה) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 43. דני גיבור (לחן למפל) (אמא אמרה לי דני) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 44. דרכו עוז (לבשו עוז! דרכו עוז! לעזרת העם!) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 45. הבאנו שלום עליכם (הבאנו שלום עליכם) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 46. הבה נגילה (הבה נגילה) ביצוע 1 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 47. הבה נגילה (הבה נגילה) ביצוע 2 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 48. הבנאים (תוק תוק תוק תוק תוק) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 49. הגלילה (ועתה אחים) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 50. הדוב הצהוב (מי הוא זה אשר שכח) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 51. הדובים (בו בו בו בו בו בו בים) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 52. הדליקו אורות (לחן נרדי) (הדליקו אורות) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 53. הודי חמודי (זה הודי חמודי) ביצוע 1 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 54. הודי חמודי (זה הודי חמודי) ביצוע 2 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 55. הורה [הך ברגל] (לחן נרדי) (הך ברגל מטה מעלה) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 56. הורה מדורה (באנו בלי כל וכל) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 57. הורה מחודשת (רב הלילה) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 58. הזורעים בדמעה (הנה גשם גשם בא) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 59. החליל (חליל קטן אבא נתן) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 60. היום יום שישי (היום יום שישי) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 61. היום פורים הידד (היום פורים הידד) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 62. המשלט (מתפתלת דרך) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 63. הנאווה בבנות (הנאווה בבנות אנא האירי פנייך) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 64. הנה מה טוב (לחן יעקובסון) (הנה מה טוב ומה נעים) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 65. הפינג'אן (הרוח נושבת קרירה) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 66. הפלא ופלא (ומשה הכה על צור) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 67. הפרח לפרפר (לחן נרדי) (פרפר, פרפר, פרח חי) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 68. הצפרדע (קוה-קוה-קוה) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 69. הקיפוד (לחן רבינא) (רצה הקיפוד) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 70. הר וכר הוריקו (הר וכר הוריקו) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 71. הרועה (לחן זמיר) (זה מקלי לי וחלילי) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 72. התוף (בפינה מונח התוף) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 73. התרגעות (אם יש אי שם רחוק) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 74. ואתם הרי ישראל (ואתם הרי ישראל) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 75. ודוד יפה עיניים (ודוד יפה עיניים הוא רועה בשושנים) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 76. והטיפו ההרים עסיס (לחן נרדי) (והטיפו ההרים עסיס) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 77. והיה כעץ שתול (והיה כעץ שתול) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 78. זמר זמר לך (זמר זמר לך) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 79. זמר עליז (שור אל השמים) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 80. חג (נהלל שמך) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 81. חג היום (חג היום חג פורים) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 82. חג היום לאדמה (חג היום לאדמה) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 83. חדש כקדם ימינו (חדש כקדם ימינו שוכן זבולה) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 84. חלום השתילים (שורות שורות כחיילים) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 85. חמש שנים (לחן לא ידוע - רוסי) (חמש שנים עברו על דן) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 86. חנוכה חג גדול (חנוכה חג גדול) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 87. חתול שובב (לחן אדמון) (היה היה חתול שובב) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 88. טעם המן (גזרתך תבנית נוגה) ביצוע 1 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 89. טעם המן (גזרתך תבנית נוגה) ביצוע 2 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 90. יום גדול (דין דן דין דן) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 91. יום הולדת ליאיר (יום הולדת) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 92. יום הולדת לשושנה (יום הולדת יום הולדת) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 93. יום הולדת עליז (יום הולדת עליז) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 94. יום ולילה (עוד אזכור) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 95. יום טוב לנו (לחן נרדי) (יום טוב לנו) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 96. יום פורים (לחן נרדי) (יום פורים יום חג הוא לנו) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 97. יונתן הקטן (יונתן הקטן רץ בבוקר) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 98. ימי החנוכה (ימי החנוכה חנוכת מקדשנו) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 99. יפה נוף (לחן עממי ספרדי-יהודי) (יפה נוף משוש תבל) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 100. ישושום מדבר וציה (ישושום ישושום מדבר וצייה) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 101. ישראלים פושטים עזתה (רוח הדרום לחשה) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 102. כבר הנץ רימון (כבר הנץ רימון) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 103. כד קטן (לחן נרדי) (כד קטן) ביצוע 1 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 104. כד קטן (לחן נרדי) (כד קטן) ביצוע 2 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 105. כולם קוראים לי בובה (כולם קוראים לי בובה) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 106. כולנו עם אחד (פנו דרך) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 107. כולנו פה אחד (רוני תשיר לנו שיר) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 108. כיצד מרקדין (הרבי עליז שמח) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 109. כלנית (לחן בן-חיים) (כלנית כלנית נחמדה וביישנית) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 110. כן יאבדו (לחן גבעון) (כן יאבדו כל אויביך) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 111. לאדמתי (ינוע בני) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 112. לאור חיוכך (לאור חיוכך כבה השמש) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 113. לב זהב (לב זהב למי למי) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 114. לביבות נעשה (קמח קמח מן השק) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 115. לגן (היום אלך לגן) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 116. ליהודים היתה אורה ושמחה (ליהודים, היתה אורה ושמחה) ביצוע 1 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 117. ליהודים היתה אורה ושמחה (ליהודים, היתה אורה ושמחה) ביצוע 2 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 118. לילה לילה (לילה לילה הרוח עוברת) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 119. לכבוד החנוכה (לחן עממי חסידי) (אבי הדליק נרות לי) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 120. לכבוד שבת (לחן נרדי) (אמי יצאה אל השוק) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 121. לכה דודי (לחן זעירא) (לכה דודי לקראת כלה) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 122. לנר ולבשמים (לנר ולבשמים נפשי מייחלה) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 123. לקראת שבת (לחן נרדי) (לקראת שבת מלכה נחמדת) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 124. מדינת ישראל (לחן נרדי) (מדינה מדינה לעמי הנודד) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 125. מה אומרים (לחן נרדי) (מה אומרים מה אומרים ילדינו בפורים) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 126. מה נאוו על ההרים (לחן נרדי) (מה נאוו על ההרים) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 127. מה קרה (מה קרה לכלבלב יש חברה) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 128. מועדים לשמחה (מועדים לשמחה חג השבועות) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 129. מזמור לאברהם יאיר (את שפתיי כי אפתח) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 130. מחול דייגים (רוח ים והוד גלים) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 131. מחול הגשם (לחן נרדי) (הוי הוי ילדים) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 132. מחול השומרים (צא נא אתנו השבאב) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 133. מחול יטבתה (עורי שמש בהרים האלה) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 134. מחול לעצמאות ישראל (רוני רוני רוני המולדת) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 135. מחול עובדיה (מי עולה מן השדה) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 136. מי זאת עולה (לחן נרדי) (מי זאת עולה מן המדבר מקוטרת מור ולבונה) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 137. מי יבנה בית (מי יבנה, יבנה בית) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 138. מסכות נעשה (נייר ירוק צהוב כתום) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 139. מעוז צור (מעוז צור ישועתי) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 140. נדנדה (לכל ילד וילדה) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 141. נדנדה (לחן סמבורסקי) (נד נד) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 142. נצאה, נגורה שאננים (נצאה נגורה שאננים) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 143. נרות חנוכה (לחן נרדי) (שמן זך השגתי לי) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 144. נשירה לגיבורים (אנחנו לגיבורים נשירה) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 145. סוסים (בא האביב, שמש חביב) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 146. סירתי (לחן עממי ספרדי יהודי) (שוטי, סירה) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 147. עז וכבש (עז וכבש כבר נגזזו) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 148. על אהבתך אשתה גביעי (על אהבתך אשתה) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 149. על גמלי (ככוכב אתור) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 150. על שפת הנחל (על שפת הנחל) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 151. עץ הרימון (עץ הרימון נתן ריחו) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 152. ערן (מבאר שבע ועד דן) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 153. פועלים אנחנו (פועלים אנחנו) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 154. פזמון חוזר (שוב יורד עליי הלילה) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 155. פזמון ליקינתון (לילה לילה מסתכלת) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 156. פזמון לפורים (פורים לנו) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 157. פיל-פילון (פיל-פילון - אפו ארוך) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 158. פלאפל (לי היה מזמן) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 159. פעמוני הצאן (פעמוני הצאן הריעו) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 160. פצח בזמר (פשטו כבשים עדרים) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 161. צאי לך (צאי לך היפה בנשים) ביצוע 1 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 162. צאי לך (צאי לך היפה בנשים) ביצוע 2 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 163. צאי לך (צאי לך היפה בנשים) ביצוע 3 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 164. צאינה וראינה (לחן נרדי) (צאינה וראינה) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 165. צור משלו אכלנו (לחן ספרדי-יהודי 2) (צור משלו אכלנו) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 166. צליל זוגים (צליל זוגים וצל הערב) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 167. קבלת שבת (הערב היורד לבש בגדי שבת) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 168. קול דודי (הגרסה העממית המקוצרת) (קול דודי) ביצוע 1 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 169. קול דודי (הגרסה העממית המקוצרת) (קול דודי) ביצוע 2 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 170. קום עצל (קום עצל ) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 171. קוממיות (אל צוקי הגליל וערבות המישור) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 172. קטנטנה המולדת שלנו (קטנטנה המולדת שלנו) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 173. קן ציפור (לחן אדל) (קן לציפור בין העצים) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 174. ריקוד צמדים (כבר הנץ רימון של אש) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 175. שאלה אני שואל (שאלה אני שואל) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 176. שוטר תנועה (שוטר תנועה בן חיל) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 177. שושנת ישראל (לחן נרדי) (שושנת ישראל מתפרחת) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 178. שושנת תימן (את לי תפוח ורימון) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 179. שיר הבוצרים (הכורמים היוגבים) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 180. שיר החייל בצה"ל (הדגל הרמנו) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 181. שיר המסכות (זקן ארוך לי עד ברכיים) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 182. שיר הצנחנים (הם שבו) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 183. שיר הקוצרים (שירו שיר טומני הזרע) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 184. שיר הרעשן (מי ברעש מי ברעם) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 185. שיר השלום (שלום לאב ואם) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 186. שיר נודד (מי יתנני עוף) ביצוע 1 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 187. שיר נודד (מי יתנני עוף) ביצוע 2 קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 188. שיר ערש (נומי נומי ילדתי) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 189. שיר ערש (לחן עממי ספרדי יהודי) (ילד ילד לי ניתן) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 190. שירו השיר (שירו השיר על תירוש) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר
שיר 191. שישי אדמת השרון (שישי אדמת השרון) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 192. שמחתי (שמחתי באומרים לי) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 193. שמשון בעזה (אחודה נא לכם חידה) קובץ להאזנה - בדף השיר
שיר 194. תרנגול אני (תרנגול אני, תרנגול קטן) קובץ להאזנה - בדף השיר תווים בדף השיר

תקליטים

Israeli folk dance medley: children dances from nine to ninety Prayers Yemenite and Sephardic אנו משחקים: אהובה צדוק בשירים לילדי כיתות א-ב
היום אלך לגן הקוף הקטן חנוכה
ככה נרקדה מחולות רועים, דייגים, נעורים וחג פורים
ריקודי עם ישראליים (תקליט 4) - אהובה צדוק


נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: