הקטן
גופן
הגדל
גופן
אל טל ואל מטר
אַל טַל וְאַל מָטָר – דְּמָעַי יַרְטִיבוּ צִיּוֹן, צִיּוֹן, אֶת הֲרָרַיִךְ לֹא אֵשׁ וָשֶׁמֶשׁ – דָּמֵינוּ יַאְדִּימוּ צִיּוֹן, צִיּוֹן, אֶת שָׁמַיִךְ. וְאֵד יַעֲלֶה מִדִּמְעוֹת עֵינֵינוּ וְהָיָה לִמְטַר שָׁמַיִם וּמֵי מְנוּחוֹת יַרְגִּיעוּ רוּחֵנוּ אֶת רוּחַ אֲבֵלֵי יְרוּשָׁלַיִם. נֹחַם לָנֶפֶשׁ, דֶּמַע עֵינַיִם וּמַרְפֵּא לְרוּחַ נִשְׁבֶּרֶת לְנִדְכְּאֵי לֵב יְאַמֵּץ יָדַיִם וְיַשְׁבִּיחַ נֶפֶשׁ סוֹעֶרֶת.אל טל ואל מטר דמעיי ירטיבו ציון ציון את הררייך לא אש ושמש דמינו יאדימו ציון ציון את שמייך ואד יעלה מדמעות עינינו והיה למטר שמיים ומי מנוחות ירגיעו רוחנו את רוח אבלי ירושלים נוחם לנפש דמע עיניים ומרפא לרוח נשברת לנדכאי לב יאמץ ידיים וישביח נפש סוערת.

פתיחה בנגן חיצוני

מילים: שרה שפירא
לחן: דוד קבונובסקי
כתיבה: 1887

אַל טַל וְאַל מָטָר – דְּמָעַי יַרְטִיבוּ
צִיּוֹן, צִיּוֹן, אֶת הֲרָרַיִךְ
לֹא אֵשׁ וָשֶׁמֶשׁ – דָּמֵינוּ יַאְדִּימוּ
צִיּוֹן, צִיּוֹן, אֶת שָׁמַיִךְ.

וְאֵד יַעֲלֶה מִדִּמְעוֹת עֵינֵינוּ
וְהָיָה לִמְטַר שָׁמַיִם
וּמֵי מְנוּחוֹת יַרְגִּיעוּ רוּחֵנוּ
אֶת רוּחַ אֲבֵלֵי יְרוּשָׁלַיִם.

נֹחַם לָנֶפֶשׁ, דֶּמַע עֵינַיִם
וּמַרְפֵּא לְרוּחַ נִשְׁבֶּרֶת
לְנִדְכְּאֵי לֵב יְאַמֵּץ יָדַיִם
וְיַשְׁבִּיחַ נֶפֶשׁ סוֹעֶרֶת.
אל טל ואל מטר דמעיי ירטיבו
ציון ציון את הררייך
לא אש ושמש דמינו יאדימו
ציון ציון את שמייך

ואד יעלה מדמעות עינינו
והיה למטר שמיים
ומי מנוחות ירגיעו רוחנו
את רוח אבלי ירושלים

נוחם לנפש דמע עיניים
ומרפא לרוח נשברת
לנדכאי לב יאמץ ידיים
וישביח נפש סוערת.




 פרטים נוספים
הקלטת זמרדע
ביצוע: זרובבל חביב
שנת הקלטה: 31.3.1983
מקור: הספרייה הלאומית
פרטים נוספים על ההקלטה ראו באתר הספרייה הלאומית. כמו כן, ניתן להאזין להקלטה המלאה. (השיר נמצא בתזמון 12:09:04 AM).

הקלטות נוספות

פתיחה בנגן חיצוני

הקלטת זמרדע
ביצוע: אביתר כהן
שנת הקלטה: 17.7.2015
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת

הוקלט לצורך הדגמה על-פי התווים המופיעים ב"אוטוביוגרפיה בשיר וזמר", עמ' 13. (ר' התייחסות ב"על השיר")



פתיחה בנגן חיצוני

הקלטת זמרדע
ביצוע: אריה אורי
שנת הקלטה: 19.6.1991
מקור: הספרייה הלאומית
פרטים נוספים על ההקלטה ראו באתר הספרייה הלאומית. כמו כן, ניתן להאזין להקלטה המלאה.
על השיר

נדפס לראשונה ב"כנסת ישראל" (1887), טור 107 במדור השירים (לכל מדור בספר מִסְפּוּר משלו).

על-פי אליהו הכהן, היה זה שיר הזמר העברי הראשון שהוקלט (ראו באתר הפורום לשימור הזיכרון האודיו-ויזואלי בישראל).

נתיבה בן יהודה (מתוך "אוטוביוגרפיה בשיר וזמר", עמ' 12):

המילים של השיר הבא מופיעות ב"כינור ציון" שהיה כידוע – מאוד פופולרי, גם בארץ וגם בגולה, אבל למנגינה אין זכר. שאלתי את האבא שלי אם הוא זוכר איזה מנגינה היתה לשיר הזה, והוא אמר: "בוודאי אני זוכר. המנגינה מכוערת מאוד: לא אהבנו את השיר הזה! המנגינה נמשכת ונמשכת. ואינה חיה." ובכל זאת הוא התרגש מאוד-מאוד כשהוא שר לי את המנגינה: "מאז שהייתי ילד לא שרתי, ולא שמעתי את השיר הזה אף פעם!" אבל הוא בכלל לא התקשה להיזכר, לא במילים ולא במנגינה. וכשהאבא שלי אומר "מאז הייתי ילד" זה אומר לפני תשעים שנה [הספר יצא לאור ב-1990 – זֶמֶרֶשֶׁת]. ואחרי תשעים שנה – ככה הוא זוכר את השיר! מסתבר ששרו הרבה מאוד-מאוד את היר עם המנגינה "המכוערת". בגלל זה הכנסתי אותו הנה. שלא יילך לאיבוד. אף-על-פי ש"לא סבלנו אותו". שיישאר גם מה שלא אהבו.

[זֶמֶרֶשֶׁת: בעמוד העוקב מופיעות מילות השיר כצילום מתוך שירון ישן (כנראה "כינור ציון") ועל-ידן מופיעים תווים שנערכו במיוחד לספר. כנראה שהתווים נרשמו על-פי שירתו של ברוך בן-יהודה, אביה של נתיבה.]

האזינו גם לביצועו של אריה אורי, לעיל. לפני הביצוע, הוא סיפר בהקלטה ליעקב מזור שנערכה ב-1991, כי השתתף בתכנית "כפתור ופרח" בקול ישראל שעסקה בזמר, כאשר אחד השופטים היה אליהו הכהן. במהלך התכנית, לדבריו, הוא נשאל מה השיר העברי המוקדם ביותר שהוא מכיר, וכתשובה טען כי ישנו שיר שלא שמע מעולם, אבל ידוע לו שהוא משנות ה-80 של המאה ה-19 וכי הוא יודע לשיר אותו [אולי לְמדוֹ מתווים – זֶמֶרֶשֶׁת]. בעת ההקלטה עם מזור הוא הדגים בקולו את החלק הראשון של השיר.


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת evyatar@zemereshet.co.il.
תגיות

העלייה הראשונה  





© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם