הקטן
גופן
הגדל
גופן
במעגל
אַחַת, שְׁתַּיִם, שָׁלֹשׁ, אַרְבַּע לַמַּעְגָּל אוֹרֵחַ בָּא. בָּא רָכוּב עַל הַמַּקֵּל, בָּא מֵעֵמֶק יִזְרְעֶאל! רָץ, קָפַץ וְדָהַר וְעַתָּה בְּמִי יִבְחַר? פֹּה כֻּלְּכֶם מְאוֹד טוֹבִים נְעִימִים וַחֲבִיבִים; בּוֹאוּ וְנַפִּיל גּוֹרָל: מִי יֵצֵא לַמַּעְגָּל!אחת, שתיים, שלוש, ארבע למעגל אורח בא. בא רכוב על המקל, בא מעמק יזרעאל }2 רץ, קפץ ודהר ועתה במי יבחר? פה כולכם מאוד טובים נעימים וחביבים; בואו ונפיל גורל: מי יצא למעגל }2

פתיחה בנגן חיצוני

מילים: לאה גולדברג, רבקה דוידית
לחן: יואל ולבה

אַחַת, שְׁתַּיִם, שָׁלֹשׁ, אַרְבַּע
לַמַּעְגָּל אוֹרֵחַ בָּא.
בָּא רָכוּב עַל הַמַּקֵּל, בָּא מֵעֵמֶק יִזְרְעֶאל!

רָץ, קָפַץ וְדָהַר
וְעַתָּה בְּמִי יִבְחַר?
פֹּה כֻּלְּכֶם מְאוֹד טוֹבִים
נְעִימִים וַחֲבִיבִים;

בּוֹאוּ וְנַפִּיל גּוֹרָל: מִי יֵצֵא לַמַּעְגָּל!
אחת, שתיים, שלוש, ארבע
למעגל אורח בא.
בא רכוב על המקל, בא מעמק יזרעאל }2

רץ, קפץ ודהר
ועתה במי יבחר?
פה כולכם מאוד טובים
נעימים וחביבים;

בואו ונפיל גורל: מי יצא למעגל }2


מתוך "בזמר ובמחול"

[סוף השיר:]

הָבָה וְנַפִּיל גּוֹרָל
מִי יֵצֵא לַמַּעֲגָל?
[סוף השיר:]

הבה ונפיל גורל
מי יצא למעגל?


 פרטים נוספים
ביצוע: יעל אילת, נבו אילת
שנת הקלטה: 2010
נכלל בתקליטור: חלומו של פיל



הקלטות נוספות

פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: יעל אילת
עיבוד: יעל אילת
שנת הקלטה: 2.8.2010
מקור: אתר זֶמֶרֶשֶׁת


פתיחה בנגן חיצוני

ביצוע: מקהלת העפרוני הצעירה
עיבוד: חנה אג'יאשווילי
שנת הקלטה: 2007
נכלל בתקליטור: יו"ד גימ"ל שירי משחק לילדים

נלקח מתוך מחרוזת של יו"ד גימ"ל שירי משחק.
לשמיעת המחרוזת במלואה לחץ כאן.
על השיר

בשירון "שירים לילדי הגן" בלחני יואל ולבה משנת 1948 (ובמקורות המסתמכים עליו) וכן בשירון שירי ילדים מאת נסים נסימוב (שאף הוא הלחין את השיר) מיוחסות המילים ללאה גולדברג; בחוברת "בזמר ובמחול" בעריכת שרה לוי תנאי מופיע הטקסט ללא לחן ומיוחס לרבקה דוידית. נשמח לוודא את זהות המחברת.

להלן הצעת פעילות לילדים עם השיר - מאת יעל אילת: שיר מספר 14.

ראו את הבית הראשון גם בלחן "יונה פעמונה".

הוראות משחק מתוך "בזמר ובמחול" (עמ' 35) [במקור מלוות בסימון מקומות מסויימים בטקסט]:

דרך אחת [לגיל 4 - 5]:

הילדים מוחאים 4 מחיאות כפיים בעומדם במעגל; 2. "האורח" נכנס למעגל רכוב על מקל. הילדים ממשיכים למחוא עוד 4 מחיאות; 3. "האורח" סובב בתוך המעגל בדהרה קצובהכ. אותה שעה מלווים אותו הילדים תוך הליכה במעגל בידיים אחוזות; "האורח" עומד מדהור, נועץ את קצהו של המקל במרכז המעגל, ועם ההברה האחרונה של המילה "למעגל" שומט הוא מידו את המקל. המקל נופל והילד שאליו מכוון קצה המקל השמוט הוא הנבחר, הזוכה במקל ובתפקיד "האורח". אין להאריך במשחק. אם הילדים צעירים מאוד, אפשר להשמיט חלק מהמילים.

דרך שניה [לגיל 5 - 6]:

[השלבים הראשונים כמו בדרך הראשונה]; "האורח" עומד במעגל, מורה ונוגע בקצה מקלו בילדים לפי סדר עמידתם. הוא רשאי להתחיל בכל ילד, כרצונו, אך עליו להקפיד על הסדר ועל המגע בכל ילד שיהיו לפי קצב הדיבור. המגע יכול להיות בכפות הרגלים, כי אם יכוון את מקלו לכפיים או לראשים, עלול הוא לפגוע בילדים. עם כל הדגשה במשפט "הבה ונפיל גורל מי יצא למעגל" הוא מורה או נוגע בילד אחר. הילד אשר עליו נופלת ההברה האחרונה הוא הנבחר. אין להאריך במשחק.


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת evyatar@zemereshet.co.il.

תווים


עריכת תווים: איתמר ארגוב
תגיות

שירי ילדים  





© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם