לידה: 23.3.1906
פטירה: 18.8.1983
נולד בשיראז שבפרס. עלה בגיל שנתיים. חיבר לחנים רבים וכן אסף שירים מעדות ישראל.
ניסן כהן מלמד בויקיפדיה
ניסן כהן מלמד / כי הבשילו אשכולות
מאמר מאת יוסף ספיבק
(נכתב במקור לבטאון "רוקדים", ולכן יש במאמר אזכורים להיבט המחולי)
מי היה המלחין המזרחי הראשון? יש שישיבו על כך כשהם פונים לעבר שנות השבעים והשמונים כאשר הזמר המזרחי החל להיות לגיטימי בכל אמצעי התקשורת וההפצה אך למעשה, זמר מזרחי היה קיים מאז ומעולם בקרב יוצאי ארצות האיסלם אלא שלא היה מקובל על יוצאי ארצות המערב אשר שלטו בתרבות הארץ-ישראלית החל מתחילת המאה העשרים. לכאורה, אכן כאלה היו פני הדברים אך לאמיתו של דבר היו מוסיקאים ומלחינים אשר עסקו בזמר המזרחי ובמקורותיו וכן עסקו גם בהפצתו, בעיקר באמצעות שירונים ובאמצעות מערכת החינוך שכן אמצעי הפצה אחרים לא היו בנמצא.
ראשון להם היה אברהם צבי אידלסון שהיה המוסיקולוג הראשון אשר פעל בארץ ישראל וחקר באופן מדעי את המורשת המוסיקלית של עדות ישראל בכלל ועדות המזרח בפרט. הוא אשר גילה את הקשר בין המוסיקה של עדות ישראל מסויימות במזרח לבין המוסיקה של הכנסיה הקתולית שנשמרה בקפדנות מאז המאה השישית וקבע בנחרצות כי מקור שניהם בזמרת הלוויים בבית המקדש. קביעה זו נעשת מקובלת על כל חוקרי המוסיקה בעולם. אידלסון היה גם מלחין ומורה והשירונים שהוציא לאור היו מקור עיקרי לזמרת העם עד שנות העשרים. את "ספר השירים" הוציא אידלסון לאור בברלין בשנת תרפ"ב (1922) ובו בין השאר, הגרסה הראשונה של "הבה נצא במחול". בדברי המבוא כותב אידלסון "... כל השירים המכונסים בקובץ החדש מושרים בארץ ישראל בבתי הספר ובפי העם... את הנעימות בחרתי מתוך הנגינה העברית העממית המזרחית והמערבית, אם תימנית, בבלית וספרדית ואם אשכנזית וחסידית או ממנגנים יהודים. מנגינות זרות, אם מהנגינה המזרחית או מהאירופית, כינסתי רק נעימות המתאימות לעקרוני הנעימה העברית". יש להזכיר כאן כי בין "עקרוני המוסיקה העברית" היה גם כתיבת התווים מימין לשמאל בניגוד למקובל עד היום שהוא משמאל לימין.
השלב השני בקידום הזמר המזרחי היה כניסתה של הזמרת ברכה צפירה ל"שוק". ברכה צפירה לא הייתה מלחינה אלא זמרת אך פעולתה דומה להלחנה. היא בחרה שירים רבים ממקור מזרחי, עיבדה אותם במקצב ובלחן והוסיפה להם טקסטים של מיטב המשוררים העבריים. שירים אלה מחולקים לשתי קבוצות: האחת, כוללת מנגינות של עדות יהודיות שונות והשניה, מנגינות ערביות מהארץ ומהארצות הסמוכות שגם אותן עיבדה והוסיפה להן טקסטים. חלק משירים אלה מושר עד היום וביניהם: אין אדיר, מחול השומרים (הבה נצא במחול), מעמק לגבעה, יש לי גן, יפים הלילות בכנען, יד ענוגה, עלי גבעה, שאנו למדבר, במצלתיים ובתופים, בין נהר פרת, דלעונה, מי יתנני עוף, שיר העבודה והמלאכה, טעם המן וזו רק רשימה חלקית. בספרה "קולות רבים" מציינת ברכה צפירה את מקורו המזרחי של כל שיר ושיר.
כאמור, ברכה צפירה לא הייתה מלחינה אם כי בספר יש מדור לשירים אותם הלחינה. האם היו מלחינים ממוצא מזרחי באותן שנים? בענין זה יש לציין את יצחק אליהו נבון (1859 – 1952 ). יליד טורקיה שעלה לישראל בשנת 1929 . בין שיריו המוכרים: ניצני שלום (יצמח שלום רב מארצי), טעם המן (יש שלושה הטוענים לבעלות על שיר זה: נחום נרדי, ברכה צפירה ויצחק אליהו נבון) ועוד שירים יפים בסגנון לאדינו שחלקם מבוצעים גם כיום.
לפני המשך הדיון יש להעיר תחילה על הגדרת המושג "מלחין". האם כל מי שצרף תו לתו ועשה אותם מנגינה שנקלטה בציבור הוא מלחין או שמא יש צורך בידע, השכלה, סגנון, השקפת עולם וגם כשרון ? האם כל מחברי הזמר הים תיכוני המציפים את כל רשתות התקשורת הם מלחינים או משוררים?
ידע, השכלה, סגנון, השקפת עולם וכשרון מוסיקלי היו התכונות שאפיינו את ניסן כהן מלמד. נולד בפרס בשנת 1906, עלה עם משפחתו שהשתקעה בירושלים בשנת 1908 . שם למד מוסיקה בעיקר אצל הפרופסור שלמה רוזובסקי (1878 – 1962) שהיה המורה החשוב ביותר בארץ ישראל בשנות העשרים והשלושים. מגיל שלוש עשרה כיהן כחזן וקורא בתורה בנוסח יהודי ספרד. השפעת טעמי המקרא בנוסח ספרד ניכרת ברבים משיריו אם כי שאף למזיגה בין מזרח למערב.
פעל הרבה כמדריך, מפיץ ומסביר המוסיקה של יהודי המזרח. השמיע ברדיו פרקי חזנות ספרדית, קריאה בתנ"ך ותוכניות של פולקלור ספרדי ומזרחי. לימד מוסיקה וחזנות מזרחית, מקמאת וטעמי המקרא בנוסח ספרד במוסדות הוראה שונים וביניהם האקדמיה למוסיקה בתל אביב והמחלקה למוסיקולוגיה באוניברסיטת בר אילן, ניהל מדרשה לחזנות ספרדית והדריך מבטא נכון בלהקות במה שונות. כמו כן לימד קריאה בטעמי המקרא בנוסח ספרד במדרשה למורים למוסיקה, שם היה לי הכבוד להיות תלמידו בתחום זה. בנוסף לפעילות המוסיקלית היה שליח במקסיקו ומנהל בית ספר לבנדה בתל אביב.
כל עוד היה מלמד פעיל, זכו שיריו להיות מודפסים, מוקלטים ומושרים אך לאחר מותו בשנת 1983 , חדל הציבור לעסוק בהם. זמירות חדשות החלו לשלוט בעולם הזמר והזמר המזרחי של מלמד הפך לא רלוונטי.
ניסן כהן מלמד השאיר ירושה נכבדה של שירי ילדים הכתובים בסגנון ישראלי מובהק ולפיכך התחבבו על כל ילדי ישראל. בראשם צועד שיר החנוכה "חנוכיה לי יש" המושר אמנם בשיבושים רבים אך נכנס לקלסיקה של השיר הישראלי. קשה לתקן במאמר שיבושים בזמר אך אעמוד כאן על שיבוש אחד מתוך אחדים. בשורה רביעית כתוב "על כד קטן אחד" אך עם ישראל כולו שר "על כד קטן נחמד" והרי ייחודו של חג החנוכה הוא בכך שהיה כד אחד ואין זה משנה אם היה נחמד אם לאו. המבוגרים שבינינו ודאי זוכרים שירי ילדים של מלמד וביניהם "מה קרה לחתלתול", "לשדה יצאתי", "רקפת שובבת", "יצאנו ממצרים", "שובך" (מה שלומכם גוזלי?) , "נחליאלי" (טס ובא הוא ממרום", "נרות שבת", "שבת שלום" ואחרים. רבים משירי העם של מלמד נכתבו על פסוקי מקרא ומבין הידועים ביותר אזכיר כאן את "פתחו לי שערי צדק" המתאים ביותר למחול וטרם חובר לו ריקוד עם ואת "יהי שלום בחילך" שאף הוא מתאים למחול. זמרים רבים המופיעים ב"שירי ארץ ישראל" כוללים בתוכניתם גם היום את את שירו הנפלא של ניסן כהן מלמד "לילה בכנען" (...הוי לילה לילי, ליל נגה פלא...). ריקוד עם אחד לפי לחן של מלמד מצא מקום של קבע ברפרטואר הגדל והולך של ריקודי העם והוא "הבי יין" המוכר לפי השורה הראשונה שלו "כי הבשילו אשכולות". שיר זה בנוי בצורת "שאלה ותשובה" כמקובל במקהלות מזרחיות המחולקות לשתי קבוצות. אחת פותחת בשאלה והשניה חוזרת בתשובה. כאן יש זהות לא רק בחזרה על המילים אלא גם בחזרה מדוייקת על פסוקי מנגינה. אפשר להציג זאת הצורת נוסחה:
תיבות:
א – א
ב – ב
ג – ב
ג – ב
ה – ו, ה – ו
מבנה זה נפלא בפשטותו אך על אף פשטות זו, אין השיר נשמע פרימיטיבי אלא מעניין במקצביו ובמקאם (סולם) בו נכתב והוא מקאם החיג'אז האופייני גם לזמרת המזרח וגם למוסיקה של יהודי מזרח אירופה. שיר ידוע יותר במקאם החיג'אז הוא "מי יתנני עוף" ובזמר המזרח אירופי, "הבה נגילה". כאן בישראל נכתבו שירים לא מעטים במקאם הדגא'ז כמו למשל "ניגון עתיק" מאת אמיתי נאמן ו"ניגונו של יוסי" מאת יוסי ספיבק. כך התאחדו מזרח ומערב בזמר, כפי שביקש ניסן כהן מלמד.
האזינו לשירי ניסן כהן-מלמד
ברדיו זמרשת
1. אביב בטבע
(כתנות פסים לבש הגן)
2. אורות המכבים
(יזרח יאיר באור זהב)
3. אחר הגשם [מאת שמואל בס] (לחן כהן מלמד)
(אוץ אוץ אוץ)
4. אל תירא עבדי יעקב (לחן כהן-מלמד)
(אמר אדוניי ליעקב)
5. אם אשכחך ירושלים (לחן כהן מלמד 1)
(אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני)
6. אם אשכחך ירושלים (לחן כהן מלמד 2)
(אם אשכחך ירושלים)
7. אם חיים לאהבה
(אם חיים לאהבה)
8. אני חבצלת השרון (לחן ניסן כהן-מלמד)
(שחורה אני ונאוה)
9. אראלה
(רק אלייך אייחלה)
10. אשא עיניי (לחן כהן-מלמד)
(אשא עיני)
11. בחג הסוכות
(סוכה יפה בניתי לי)
12. ביד רמה (לחן כהן-מלמד)
(יצאנו ממצרים)
13. בין פרחי אביב
(לי הב תן יד)
14. במוצאי יום מנוחה (לחן כהן-מלמד)
(במוצאי יום מנוחה המצא לעמך רווחה)
15. ברך הלבבות
(ברך הלבבות המצחים המוחות)
16. ברכת שנה טובה
(מגבוה יון זהב)
17. בת הכרמים (לחן כהן מלמד)
(בוא נא עלם בוא לכרם)
18. גינתי
(גינה יפה וחמודה)
19. גשם רד
(גשם רד מעב ענן)
20. הבי יין
(כי הבשילו אשכולות)
21. הגדי
(גדי מה לך)
22. הדליקו נרות חנוכה
(הדליקו נרות חנוכה)
23. הו שיכורה אני
(הו שיכורה אני)
24. החבצלת
(שמש קיץ עוד לוהטת)
25. הכלנית
(כלנית כלנית פרח חן)
26. המבדיל בין קודש לחול (לחן ניסן כהן מלמד)
(המבדיל בין קודש לחול)
27. המטר
(מי חופף ראשי עצים)
28. המשוטים
(מטה מעלה מעלה מטה)
29. הנך יפה רעייתי (לחן כהן מלמד)
(הינך יפה רעייתי)
30. הנרות הללו (לחן כהן מלמד 1)
(הנרות הללו אנו מדליקין)
31. הנרות הללו (לחן ניסן כהן מלמד 2)
(הנרות, הנרות)
32. הרועה המאושר
(מה לי ארמון)
33. השקדייה (לחן כהן-מלמד)
(שקדיה יפת צמרת)
34. ובעיר ירושלים (לחן כהן-מלמד)
(ובעיר ירושלים)
35. ושאבתם מים (לחן כהן מלמד)
(ושאבתם ושאבתם)
36. ותחזינה עינינו (לחן ניסן כהן מלמד)
(ותחזינה עינינו בשובך לציון)
37. ותן טל ומטר
(ותן טל ומטר)
38. חג הפורים
(הנה זה בא חג הפורים)
39. חדש עלינו
(חדש עלינו)
40. חולו גילו בפורים
(חולו גילו בפורים)
41. חמישה עשר בשבט (לחן כהן-מלמד)
(האביב צחק ויט את פיו)
42. חנוכייה לי יש
(חנוכיה לי יש, צוחקת בה האש)
43. טוב לי בחיקך, אמא
(טוב לי בחיקך, אמא)
44. יגדל אלהים חי (לחן כהן-מלמד)
(יגדל אלהים חי)
45. יה ריבון עלם (לחן כהן-מלמד)
(יה ריבון עלם ועלמיא)
46. יהי שלום בחילך
(יהי שלום בחילך)
47. יום זה מכובד (לחן כהן מלמד)
(יום זה מכובד מכל ימים)
48. יום שבת
(יום שבת הוא ליהודים)
49. יום של זיו (לחן כהן-מלמד)
(יום של זיו יום של אורה)
50. יפה נוף (לחן כהן-מלמד)
(יפה נוף משוש תבל)
51. יפת עיניים
(יפת עיניים ובבות)
52. לאן תנוד העלם (לחן ניסן כהן-מלמד)
(לאן תנוד העלם)
53. לו לו
(ולו הייתי רביד זהב)
54. לי גדי
(לי גדי לידי ירבץ)
55. לילה בכנען
(הלילה הליט באדרת על פני שדות)
56. למדורות של ל"ג בעומר
(הבו חומר)
57. למרעה
(בוקר בא בוקר בא)
58. לקטיף
(עם הרוח בא הסתיו)
59. לשדה יצאתי
(לשדה יצאתי)
60. מאחורי השער (לחן כהן מלמד)
(בת יונים הומייה)
61. מה טובו (לחן מלמד)
(מה טובו אוהליך יעקב)
62. מה קרה לחתלתול (לחן כהן מלמד)
(מה קרה לחתלתול)
63. מזמור לדוד הבו לאדוניי בני אלים
(מזמור לדוד הבו לאדוניי בני אלים)
64. מחול למדינה
(הלאה הלאה עננה)
65. מי זאת הנשקפה
(מי זאת הנשקפה)
66. מנחת ביכורים
(בשיר ובזמר)
67. מתן תורה (לחן כהן-מלמד)
(אז כל רוח לא ריחפה)
68. נחליאלי
(טס ובא הוא ממרום)
69. נער רועה
(פה על שיא הגבע)
70. נקים סוכה (לחן כהן-מלמד)
(חג שמח חבריי)
71. נרות חנוכה (לחן כהן מלמד)
(שמן זך השגתי לי)
72. נרות שבת (לחן כהן-מלמד)
(נרות שבת, נרות שבת)
73. עוד אבנך ונבנית (לחן כהן מלמד)
(עוד אבנך ונבנית)
74. על ברכיי טלה
(על ברכיי טלה)
75. עלה נרי
(עלה נרי)
76. עלי עלי אש
(עלי עלי אש)
77. ערב מי יבוא אלינו
(ערב מי יבוא אלינו)
78. פתחו לי שערי צדק (לחן כהן-מלמד)
(פתחו לי שערי צדק)
79. קומי ירושלים
(קומי ירושלים)
80. ראשי חודשים (סיון תמוז אב אלול)
(חלף עבר חודש אייר)
81. ראשי חודשים (שבט אדר ניסן אייר)
(חלף עבר חודש טבת)
82. ראשי חודשים (תשרי חשוון כסלו טבת)
(חלף עבר חודש אלול)
83. רינה בת הרים
(בואי תמה, נצא להרים)
84. רקפת שובבת
(רקפת שובבת על סלע עולה)
85. שבת באה לישראל
(יום מנוחה בא לעולם)
86. שבת שלום
(שבת שלום שלום עליכם)
87. שוב נחיה
(שוב נחיה, שוב נפרח)
88. שובך (לחן כהן-מלמד)
(מה שלומכם, גוזליי)
89. שומר מה מלילה
(שומר מה מלילה)
90. שיר הילולה לבני נוח
(שתו נא שתו נא ושכרו נא)
91. שיר המבול
(לבדנו, לבדנו)
92. שמחה בפורים
(חולו גילו כל בני עבר)
93. שנה טובה (לחן כהן-מלמד)
(שנה הלכה שנה באה)
94. שנה טובה ומבורכת
(לאמי ולאבי)
95. שרידי מחנות ההשמדה
(בודדים, גלמודים)
96. תיבת משה
(עלי גלי נהר שוטף)
1. גינתי
(גינה יפה וחמודה)
2. הדליקו נרות חנוכה
(הדליקו נרות חנוכה)
3. הו שיכורה אני
(הו שיכורה אני)
4. הרועה המאושר
(מה לי ארמון)
5. חג הפורים
(הנה זה בא חג הפורים)
6. חולו גילו בפורים
(חולו גילו בפורים)
7. לו לו
(ולו הייתי רביד זהב)
8. לי גדי
(לי גדי לידי ירבץ)
9. עלי עלי אש
(עלי עלי אש)
10. ראשי חודשים (סיון תמוז אב אלול)
(חלף עבר חודש אייר)
11. ראשי חודשים (שבט אדר ניסן אייר)
(חלף עבר חודש טבת)
12. ראשי חודשים (תשרי חשוון כסלו טבת)
(חלף עבר חודש אלול)
13. שבת באה לישראל
(יום מנוחה בא לעולם)
14. שומר מה מלילה
(שומר מה מלילה)
15. שמחה בפורים
(חולו גילו כל בני עבר)
16. שנה טובה ומבורכת
(לאמי ולאבי)
17. שרידי מחנות ההשמדה
(בודדים, גלמודים)
18. תיבת משה
(עלי גלי נהר שוטף)
1. אדיר כבודו
(אדיר כבודו חוק נתן)
2. אם חכם לבך (לחן מזרחי 2)
(אם חכם לבך)
3. במוצאי יום מנוחה (לחן כהן-מלמד)
(במוצאי יום מנוחה המצא לעמך רווחה)
4. המבדיל בין קודש לחול (לחן ניסן כהן מלמד)
(המבדיל בין קודש לחול)
5. חג הפורים
(הנה זה בא חג הפורים)
6. חדש עלינו
(חדש עלינו)
7. חולו גילו בפורים
(חולו גילו בפורים)
8. יגדל אלהים חי (לחן כהן-מלמד)
(יגדל אלהים חי)
9. יה ריבון עלם (לחן כהן-מלמד)
(יה ריבון עלם ועלמיא)
10. ימי חורפי אהבתני
(ימי חורפי אהבתני)
11. מה טובו (לחן מלמד)
(מה טובו אוהליך יעקב)
12. מזמור לדוד הבו לאדוניי בני אלים
(מזמור לדוד הבו לאדוניי בני אלים)
13. עוד אבנך ונבנית (לחן כהן מלמד)
(עוד אבנך ונבנית)
14. עוזרני אל חי
(עוזרני אל חי)
15. פתחו לי שערי צדק (לחן כהן-מלמד)
(פתחו לי שערי צדק)
16. שיר השירים אשר לשלמה (לחן עממי ספרדי-יהודי 2, נוסח ירושלים)
(שיר השירים אשר לשלמה)