היש כעוללי (לחן קרצ'בסקי)

הֲיֵשׁ כְּעוֹלָלִי? הֲיֵשׁ כְּגוֹזָלִי? מִי יִתֵּן וּכְפָנָיו כֵּן יָאִיר מַזָּלִי. הַבִּיטוּ וּרְאוּ-נָא אֶת-בְּנִי בַּהֲדָרוֹ: לִבְשָׂרוֹ כֻּתֹּנֶת וַעֲנָק לְצַוָּארוֹ. וּרְאוּ-נָא חֵן שְׂפָתָיו, חָכְמָתוֹ הָרַבָּה, בְּצַפְצְפוֹ "אִמָּא" וּבְמַלְמְלוֹ "אַבָּא". הֲיֵשׁ כְּעוֹלָלִי? הֲיֵשׁ כְּאֶפְרוֹחִי? אַשְׁרַי שֶׁבְּנִי הוּא וְאִמּוֹ אָנֹכִי.היש כעוללי? היש כגוזלי? מי ייתן וכפניו כן יאיר מזלי. הביטו וראו-נא את-בני בהדרו: לבשרו כותונת וענק לצוארו. וראו-נא חן שפתיו, חכמתו הרבה, בצפצפו "אימא" ובמלמלו "אבא". היש כעוללי? היש כאפרוחי? אשרי שבני הוא ואימו אנוכי.
מילים: חיים נחמן ביאליק
לחן: חנינא קרצ'בסקי

הֲיֵשׁ כְּעוֹלָלִי?
הֲיֵשׁ כְּגוֹזָלִי?
מִי יִתֵּן וּכְפָנָיו
כֵּן יָאִיר מַזָּלִי.

הַבִּיטוּ וּרְאוּ-נָא
אֶת-בְּנִי בַּהֲדָרוֹ:
לִבְשָׂרוֹ כֻּתֹּנֶת
וַעֲנָק לְצַוָּארוֹ.

וּרְאוּ-נָא חֵן שְׂפָתָיו,
חָכְמָתוֹ הָרַבָּה,
בְּצַפְצְפוֹ "אִמָּא"
וּבְמַלְמְלוֹ "אַבָּא".

הֲיֵשׁ כְּעוֹלָלִי?
הֲיֵשׁ כְּאֶפְרוֹחִי?
אַשְׁרַי שֶׁבְּנִי הוּא
וְאִמּוֹ אָנֹכִי.
היש כעוללי?
היש כגוזלי?
מי ייתן וכפניו
כן יאיר מזלי.

הביטו וראו-נא
את-בני בהדרו:
לבשרו כותונת
וענק לצוארו.

וראו-נא חן שפתיו,
חכמתו הרבה,
בצפצפו "אימא"
ובמלמלו "אבא".

היש כעוללי?
היש כאפרוחי?
אשרי שבני הוא
ואימו אנוכי.




 פרטים נוספים


נוסח "הגינה"  

 



[בית שלישי שורות 3 - 4]
בְּמַלְּלוֹ: אִמָּא
וּבְצַפְצְפוֹ : אַבָּא
[בית שלישי שורות 3 - 4]
במללו: אמא
ובצפצפו : אבא




 פרטים נוספים


נוסח "שתילים"  

 



[בית שלישי, שורות 3 - 4]

בְּצַפְצְפוֹׁ "אִמָּא"
וּבְפַטְפְּטוֹ "אַבָּׂא"
[בית שלישי, שורות 3 - 4]

בצפצפו "אמא"
ובפטפטו "אבא"




 פרטים נוספים


הנוסח ששרה יפה ירקוני  

 



הֲיֵשׁ כְּעוֹלָלִי?
הֲיֵשׁ כְּגוֹזָלִי?
הַלְוַאי וּכְאוֹר פָּנָיו
יָאִיר כֵּן מַזָּלִי.

הַבִּיטוּ נָא וּרְאוּ
אֶת בְּנִי בַּהֲדָרוֹ:
לִבְשָׂרוֹ כֻּתֹּנֶת
עֲנָק לְצַוָּארוֹ.

וּרְאוּ-נָא חֵן שְׂפָתָיו,
מַעְיַן חָכְמָה רַבָּה
בְּצַפְצְפוֹ "אִמָּא"
וּבְמַלְמְלוֹ "אַבָּא".

הֲיֵשׁ כְּעוֹלָלִי?
הֲיֵשׁ כְּאֶפְרוֹחִי?
אַשְׁרַי שֶׁבְּנִי הוּא
וְאִמּוֹ אָנֹכִי.
היש כעוללי?
היש כגוזלי?
הלוואי וכאור פניו
יאיר כן מזלי.

הביטו נא וראו
את בני בהדרו:
לבשרו כותונת
ענק לצוארו.

וראו-נא חן שפתיו,
מעיין חוכמה רבה
בצפצפו "אמא"
ובמלמלו "אבא".

היש כעוללי?
היש כאפרוחי?
אשרי שבני הוא
ואימו אנוכי.



ביצוע:

 

מקהלת הילדים של כפר בלום 
עיבוד: שאר ישוב אולסבנגר (אלמגור)
ניצוח: אשר טרמון
שנת הקלטה: 11.10.1955
מקור: מתוך אוסף הקלטות קול ישראל בארכיון הצליל בספרייה הלאומית


ביצוע:

 

יפה ירקוני 
עיבוד: חנן וינטרניץ
שנת הקלטה: 1960
מקור: לא תיכף היינו גדולים, תקליט "הדארצי" AN48-34

הקלטת זמרדע
ביצוע:

 

אורה פיין 
שנת הקלטה: 8.3.1993
מקור: הספרייה הלאומית
פרטים נוספים על ההקלטה ראו באתר הספרייה הלאומית. כמו כן, ניתן להאזין להקלטה המלאה.
הוקלט במסגרת: הקלטות לקראת עבודת המוסמך של אוכמא שפרן

ביצוע:

 

חני דינור 
עיבוד: רמי הראל
שנת הקלטה: 2003
מקור: תקליטור "חלומות נעימים"

הקלטת זמרדע
ביצוע:

 

צאצאי מייסדי רחובות 
שנת הקלטה: 2005
מקור: התקליטור "רחובות ביהודה"

על השיר

השם הרשמי של השיר על-פי ביאליק: "אֵם וְעוֹלָלָהּ". 

דן מירון, "ביאליק: שירים ביידיש, שירי ילדים, שירי הקדשה" (דביר, תשס"א), עמ' 221: שיר כמו-עממי זה נכתב באודסה בשנות המלחמה והמהפכה, שנים בהן כינס ביאליק את שירתו ה"עממית"... השיר התפרסם לראשונה ב"הגנה" (בעריכת [יצחק] אלתרמן ו[יחיאל] הלפרין, כרך א חוברת א תשרי-חשוון תרע"ח, תחת הכותרת "היש כעוללי".

צפו בביצוע של חני דינור משנת 2003.

לשיר לחנים נוספים:


כל מידע נוסף אודות השיר, כולל הערות, סיפורים, צילומים – יתקבל בברכה לכתובת contact@zemereshet.co.il.

תווים

מקור: "אוטוביוגרפיה בשיר וזמר", כתר, 1990, עמוד 47



תיווי: יואב בלינסקי
תגיות




עדכון אחרון: 07.05.2022 19:41:10


© זכויות היוצרים שמורות לזֶמֶרֶשֶׁת ו/או למחברים ו/או לאקו"ם

נהנית מזמרשת?
אתר זמרשת מתקיים בזכות תרומות.
עזרו לנו להמשיך במפעל!
לתרומה קבועה או חד פעמית: